15 iunie 2020 reprezintă ultima zi a stării de alertă instituite pe teritoriul României, începând cu 15 mai. În timpul celor două stări de urgenţă succesive (16 martie-14 aprilie şi 15 aprilie-14 mai), au fost impuse o serie de restricţii şi limitări de drepturi, între care: limitarea circulaţiei persoanelor, suspendarea călătoriilor în străinătate, închiderea unităţilor de învăţământ, a mall-urilor, a restaurantelor, a hotelurilor, a instituţiilor de cultură, a bisericilor etc. Odată cu trecerea la starea de alertă, începând cu 15 mai, o serie de restricţii au fost ridicate, gradual, din două în două săptămâni, în funcţie de evoluţia epidemiologică.
Având în vedere expirarea actualei stări de alertă, la 15 iunie 2020, premierul Ludovic Orban a anunţat, la 11 iunie, că Guvernul va aproba săptămâna viitoare, în următoarea şedinţă, prelungirea stării de alertă după data de 16 iunie. „Hotărârea de Guvern va fi publicată în Monitorul Oficial în cursul zilei de 16 iunie (…) Starea de alertă e indispensabilă pentru a putea menţine în vigoare toate reglementările care sunt necesare pentru a garanta protecţia sănătăţii şi vieţii cetăţenilor”, a explicat Ludovic Orban în cadrul şedinţei de guvern din 11 iunie 2020.
În acelaşi timp, la 11 iunie, Comitetul Naţional pentru Situaţii de Urgenţă a adoptat Hotărârea nr. 28 privind propunerea unor măsuri de relaxare necesare în contextul epidemiologic actual, aplicabile începând cu data de 15 iunie, în baza căreia va fi adoptată şi o nouă hotărâre de guvern de modificare a stării de alertă.
Principalele măsuri de relaxare aplicate începând cu 15 mai 2020 au fost, conform Hotărârii de Guvern (HG) nr. 394 din 18 mai 2020 privind declararea stării de alertă şi Legii nr. 55 din 15 mai 2020 privind unele măsuri pentru prevenirea şi combaterea COVID-19: deschiderea saloanelor cosmetice, a cabinetelor stomatologice şi a muzeelor; deschiderea hotelurilor; deschiderea parţială a comerţului; deschiderea magazinelor care au intrare din stradă; permiterea circulaţiei persoanelor în interiorul localităţilor fără declaraţie pe proprie răspundere; deplasările în afara localităţii doar pentru o categorie de motive considerate întemeiate; deschiderea parcurilor etc.
A doua etapă de eliminare a restricţiilor din 1 iunie 2020 a cuprins o serie de măsuri de relaxare precum: desfăşurarea competiţiilor sportive în aer liber, fără spectatori; desfăşurarea spectacolelor şi a concertelor în aer liber; ridicarea restricţiilor privind circulaţia persoanelor în afara localităţii; reluarea transportului feroviar şi rutier internaţional; deschiderea teraselor în aer liber; permiterea accesului pe plajă, cu respectarea măsurilor de protecţie sanitară etc. (HG nr. 434 din 28 mai 2020 şi de Hotărârea nr. 26 a CNSU din 28 mai 2020).
A treia etapă de relaxare, anunţată a se aplica începând cu 15 iunie 2020 cuprinde, printre altele, măsuri de relaxare precum: redeschiderea mall-urilor (cu excepţia restaurantelor, a locurilor de joacă şi a cinematografele din interiorul acestor complexuri); posibilitatea deschiderii creşelor, a grădiniţelor şi a instituţiilor tip after-school pe perioada vacanţei de vară; reluarea activităţii de tratament balnear; redeschiderea sălilor de sport/fitness, a operatorilor de jocuri de noroc; redeschiderea piscinelor exterioare etc. Obligativitatea purtării măştilor de protecţie în spaţii închise şi obligaţia instituţiilor şi a operatorilor economici de a asigura, la intrarea în sediu, în mod obligatoriu, a triajul epidemiologic şi dezinfectarea obligatorie a mâinilor sunt o parte dintre restricţiile care se menţin şi după 15 iunie.
Măsuri de relaxare aplicate începând cu 15 iunie (Hotărârea CNSU nr. 28 din 11 iunie 2020)
Hotărârea nr. 28 din 11 iunie 2020 a Comitetului Naţional pentru Situaţii de Urgenţă privind propunerea unor măsuri de relaxare necesare în contextul epidemiologic actual, aplicabile începând cu data de 15 iunie prevede, printre altele, măsuri de relaxare precum:
* exceptarea de la măsura carantinării/izolării a persoanelor sosite din ţările stabilite în baza unei analize efectuate de Institutul Naţional de Sănătate Publică şi aprobate prin hotărâre a CNSU (acolo unde coeficientul de răspândire a noului coronavirus este sub 5)
* exceptarea de la intrarea în carantină/izolare în România a persoanelor care au plecat din România pentru o perioadă mai scurtă de 14 zile în altă ţară exceptată de la măsura carantinării/izolării
* exceptarea de la măsura izolării/carantinării a persoanelor care intră în România pentru prestarea de activităţi medicale
* creşterea la 6 a numărului de persoane care nu locuiesc împreună şi care pot participa la activităţi recreative şi sportive desfăşurate în aer liber, respectiv ciclism, drumeţii, alergare, canotaj, alpinism, vânătoare, pescuit şi alte activităţi recreative şi sportive desfăşurate în aer liber
* creşterea la 20 a numărului de participanţi la evenimente private în spaţii închise şi la 50 a numărului de persoane care pot participa la evenimente private din spaţii deschise
* creşterea la 6 a numărului de persoane care nu aparţin aceleiaşi familii şi pot circula ori forma grupuri pietonale
* posibilitatea reluării zborurilor către şi din ţările pentru care persoanele care sosesc în România sunt exceptate de la măsura de carantină/izolare, în condiţiile stabilite de Institutul Naţional de Sănătate Publică şi aprobate de CNSU
* reluarea activităţilor de comercializare cu amănuntul a produselor şi serviciilor în centrele comerciale în care îşi desfăşoară activitatea mai mulţi operatori economici (mall-uri), cu excepţia restaurantelor, a cafenelelor, a locurilor de joacă, a sălilor de jocuri şi a cinematografelor
* reluarea activităţii operatorilor economici care desfăşoară activităţi de administrare a ştrandurilor exterioare, a piscinelor exterioare sau sălilor de sport/fitness
* reluarea activităţii operatorilor economici care desfăşoară activităţi de tratament balnear
* permiterea desfăşurării activităţilor în creşe, grădiniţe şi after-school în perioada vacanţei de vară.
Toate aceste măsuri de relaxare se aplică, potrivit Hotărârii CNSU, cu obligaţia respectării normelor de prevenire stabilite prin ordin comun al ministrului Sănătăţii şi al miniştrilor de resort, în funcţie de obiectul de reglementare.
Măsuri de restricţie menţinute după 15 iunie 2020, prevăzute de HG 394/2020 şi Legea 55/2020
Celelalte măsuri de restricţie, prevăzute de HG nr. 394 din 18 mai 2020 privind declararea stării de alertă şi de Legea 55 din 15 mai 2020 privind unele măsuri pentru prevenirea şi combaterea efectelor pandemiei de COVID-19, care nu au făcut obiectul relaxării, se menţin şi după data de 15 iunie 2020.
Astfel, se menţine obligativitatea purtării măştii de protecţie în spaţiile publice închise, în spaţiile comerciale, în mijloacele de transport în comun şi la locul de muncă (art. 1 din Anexa nr. 2 a HG 394/2020).
Se menţine obligaţia instituţiilor şi a operatorilor economici de a asigura, la intrarea în sediu, în mod obligatoriu, a triajul epidemiologic şi dezinfectarea obligatorie a mâinilor. (art. 9, alin. 3 din Anexa nr. 3 a HG 394/2020).
Se menţine suspendarea consumului produselor alimentare şi băuturilor alcoolice şi nealcoolice în spaţiile comune de servire a mesei din restaurante, hoteluri, moteluri, pensiuni, cafenele sau alte localuri publice, din interiorul clădirilor (art. 6, alin. 1, Anexa 3 din HG 394/2020).
Alte prevederi menţinute prin Legea 55/2020 şi HG 394/2020
În perioada stării de alertă, angajatorul poate dispune, cu consimţământul angajatului, desfăşurarea activităţii în regim de telemuncă sau muncă la domiciliu, modificarea locului de muncă ori a atribuţiilor acestuia (art. 17 din Legea 55/2020).
Pe durata stării de alertă, în funcţie de specificul activităţii şi de nevoi, conducătorii instituţiilor publice implicate în combaterea pandemiei de COVID-19, pot dispune unilateral întreruperea concediilor de odihnă, de odihnă suplimentare, fără plată, de studii şi pentru formare profesională ale personalului angajat (art. 18 din Legea 55/2020).
Conducătorii centrelor rezidenţiale de îngrijire şi asistenţă a persoanelor vârstnice, ai centrelor rezidenţiale pentru copii şi adulţi, cu şi fără dizabilităţi au obligaţia de a asigura măsurile de continuitate a activităţii pe durata stării de alertă, având dreptul să stabilească programul de lucru al angajaţilor, în condiţiile legii (art. 19 din Legea 55/2020).