Toate avioanele civile vor fi monitorizate in zbor incepand de anul viitor cu ajutorul unor semnale ce vor fi emise in fiecare minut in cazul unui incident sau al unei situatii de pericol, astfel incat, in eventualitatea unei prabusiri in apa, epava sa poata fi localizata cu un grad inalt de precizie, consemneaza AFP.
Masura a fost initiata de Organizatia Aviatiei Civile Internationale (OACI) dupa ce cu aproape un an in urma zborul MH370 al Malaysia Airlines a disparut deasupra Oceanului Indian, epava avionului Boeing 777 nefiind gasita nici pana in ziua de azi. Directivele Comisiei de Navigatie Aeriana a OACI privind crearea sistemului denumit ‘Global Aeronautical Distress and Safety System’ (GADSS) au fost adoptate vineri.
Ele vor fi prezentate saptamana viitoare reprezentantilor celor 191 de state membre ale organizatiei la conferinta privind securitatea aeriana ce se va desfasura la Montreal. Statele membre vor avea apoi la dispozitie trei luni pentru a prezenta propriile opinii, iar peste inca trei luni va fi definitivata propunerea ce va fi supusa votului Consiliului organizatiei pana la finele anului in curs, a indicat o sursa diplomatica citata de AFP.
Odata ce sistemul va fi implementat, companiile aeriene vor fi obligate sa-si monitorizeze fiecare avion aflat in zbor printr-un semnal emis la fiecare 15 minute, atunci cand zborul decurge normal. In cazul aparitiei unei situatii anormale, cum ar fi o schimbare de directie neprecizata in planul de zbor, intrarea pe un alt culoar aerian, o pierdere brusca de altitudine etc., acest semnal va fi transmis in fiecare minut. Operatorii companiilor aeriene vor trebui sa analizeze aceste semnale, iar daca observa o situatie neobisnuita, vor preveni controlorii de trafic aerian responsabili cu zona unde se afla avionul in acel moment. Acest nou sistem va functiona independent de actualul sistem de monitorizare a avioanelor aflate in zbor.
Emiterea acestor semnale la fiecare minut va permite ca in eventualitatea unei prabusiri perimetrul impactului sa poata fi izolat pe o raza de sase mile marine (circa 11 km), astfel ca nu se va mai putea repeta situatia in care epava unui avion sa nu fie gasita.
Pe de alta parte, OACI va recomanda producatorilor sa echipeze avioanele cu cutii negre ejectabile, care, in cazul unei prabusiri in mare, sa pluteasca pe apa, fapt care va facilita recuperarea lor. Spre deosebire de actualele cutii negre ce sunt amplasate in cabina de pilotaj, noile dispozitive vor fi montate in ampenajul (coada) avionului, iar aceasta modificare ar urma sa devina obligatorie pentru toate avioanele produse incepand din anul 2021. Avioanele militare sunt echipate de circa 50 de ani cu asemenea dispozitive, dar adaptarea lor la avioanele civile va fi mai problematica din punct de vedere tehnic.
De asemenea, OACI va crea un sistem prin care companiilor aeriene le vor fi furnizate date cu privire la survolul zonelor riscante, cum este cazul zonelor de conflict, decizie luata ca urmare a catastrofei ce a implicat in estul Ucrainei in luna iulie 2014 un alt Boeing 777 malaezian, avionul fiind cel mai probabil doborat de o racheta sol-aer.
Sursa: Agerpres