”Din cele 12,8 miliarde de euro, circa 10,7 miliarde de euro ar trebui sa vina de la bugetul statului, dar cum statul nu are posibilitatea de a da anual 1,6 miliarde euro numai la transporturi, vom incerca sa gasim surse de finantare alternative”, a spus ministrul transporturilor, preluat de Rompres.
Statul roman va incerca sa acceseze imprumuturi cu perioade de gratie lungi, de circa sase – sapte ani, si perioade de rambursare de circa 15 – 20 de ani, a spus ministrul Berceanu. El a aratat ca a discutat cu premierul, Calin Popescu Tariceanu, in legatura cu acest subiect, si cu ministrul finantelor, Sebastian Vladescu, pentru a gasi solutii alternative de finantare.
”Din cele 6,5 miliarde euro care trebuiau sa vina de la buget pana in 2013, aproximativ 3 – 3,5 miliarde euro vor veni de la stat, iar restul din imprumuturi, pentru ca o alocare bugetara in perioada 2007 – 2013 de 500 milioane euro pe an e mai realista”, a explicat Berceanu.
1.798 kilometri de autostrada costa 13 miliarde de euro
Potrivit calculelor ministerului, cei 1.798 de kilometri de autostrada care vor fi construiti in perioada 2007 – 2013 vor necesita investitii de 12,8 miliarde euro, din care 1,5 miliarde euro de la Uniunea Europeana, 600 milioane euro de la institutii financiare internationale (cinci la suta), 6,5 miliarde de la buget (51 la suta) si 4,2 miliarde euro din concesiunea autostrazilor (31 la suta), dupa cum informeaza Rompres.
”Practic, vom incerca sa concesionam pe perioade mai lungi de 25 – 30 de ani, prin licitatii internationale, autostrazi precum Bucuresti – Sibiu de pe Coridorul IV Pan European, mai ales ca tronsonul Pitesti – Sibiu nu este o prioritate a Uniunii Europene, Bucuresti – Brasov, portiunea Ploiesti – Brasov neavand finantare asigurata, si Ploiesti – Focsani de pe coridorul IX”, a explicat Radu Berceanu.
Ministrul a aratat ca statul va incerca sa construiasca cu bani de la buget autostrazi sau drumuri care sa faca legatura intre proiectele ce vor fi construite prin concesiune.
Drumurile Romaniei vor fi concesionate
Ministerul, prin fonduri bugetare, va finanta o parte a Coridorului IV, Autostrada Est – Vest, care va face legatura intre Moldova si Transilvania, fondurile de la Uniunea Europeana urmand sa se indrepte numai pe o parte a Coridoului IV, fara portiunea Pitesti – Sibiu, pe Coridorul IX, care uneste Moldova de sudul tarii.
”Practic, vom concesiona aceste portiuni, iar cei care le vor lua vor avea obligatia sa proiecteze sa construiasca si sa intretina drumurile respective. Sigur ca aici intervine problema unei taxe, care va trebui sa vedem cum se va introduce. Fie nu se va introduce o taxa, dar va plati tot romanul prin bugetul de stat, prin minister sau Compania Drumurilor, fie vom gasi o solutie astfel incat statul sa suporte 60 – 70 la suta din taxa, iar cel care circula efectiv restul”, a spus Berceanu.
Guvernul vrea sa deschida calea mai multor coridoare rutiere
Potrivit graficelor ministerului in 2013 vor fi finalizate lucrarile la Coridorul IV, care are 855 de kilometri, pe traseul Constanta – Bucuresti – Pitresti – Sibiu – Deva – Timisoara – Arad – Nadlac, o parte din Coridorul IX, intre Giurgiu – Bucuresti – Ploiesti – Buzau – Focsani, cu o lungime de 417 kilometri, fara insa a intra si portiunea Focsani – Albita, care va fi in pregatire, autostrada Ploiesti – Brasov, cu o lungime de 111 kilometri.
De asemenea, se vor finaliza lucrarile la Autostrada Brasov – Bors, cu o lungime de 415 kilometri si la Autostrada Est – Vest, cu o lungime de 250 de kilometri, care uneste Coridorul IX de celelalte proiecte de autostrada pe traseul Roman – Bicaz – Gheorghieni. Costul acestui ultim proiect este estimat la 800 milioane de euro, urmand ca pana in 2013 sa fie construite doua benzi pe care sa se circule, urmand in functie de trafic sa fie extinse benzile.
Sursa: Ioana Osan