Reconstructia caii ferate pe care circula Mocanita a inceput zilele trecute, insa se estimeaza ca abia in cursul anului viitor ea va putea fi operabila pe intreaga distanta – de peste 50 de kilometri. Primele lucrari au fost incepute cu ajutorul unei fundatii elvetiene, care imediat dupa inundatiile de la sfarsitul lunii iulie a inceput o colecta de fonduri pentru reconstructia caii ferate si repornirea Mocanitei. In prezent, turistii care ajung pe Valea Vaserului sunt plimbati gratuit cu celebrul trenulet pe cei aproximativ 8 kilometri de cale ferata care nu au fost afectati de calamitatile abatute asupra orasului Viseu de Sus.
Ioana Coman, reprezentanta firmei Ecotours – care opereaza Mocanita, a precizat ca activitatea a fost reluata, e drept in regim de avarie. Ea a spus ca locomotiva Krauss 763.193 a fost pusa in miscare pentru grupurile de turisti care au ajuns pe Valea Vaserului dupa inundatiile din 26-28 iulie, care au distrus aproape in totalitate Calea Ferata Forestiera (CFF) cu ecartament ingust.
”Mocanita circula pe aproximativ 8 kilometri, pe Valea Scradei – cum se numeste zona. Turistii inca mai vin in zona, cei mai multi ca sa vada distrugerile. Calatoriile se fac vineri si sambata, dar si in functie de grupurile de turisti. Calatoriile sunt gratuite, pentru ca ne-am gandit ca daca tot vin turistii pana aici sa incercam sa le oferim ceva. Exista insa o cutie pentru donatii, iar cei care doresc pot sa ajute la strangerea de bani pentru reconstructie”, a declarat Ioana Coman.
Ea a mai precizat ca distrugerea caii ferate de la Viseu de Sus a provocat pierderi insemnate si a afectat nu doar activitatea firmei care administreaza Mocanita, ci si a pensiunilor din zona si a intregului buget local. ”Activitatea noastra a fost blocata. La fel s-a intamplat si cu firma de exploatare, care a fost nevoita sa trimita oamenii in somaj. In plus, mai sunt pensiunile. Acestea au ramas goale pentru ca s-au contramandat rezervarile facute. Mai sunt turisti care vin sa vada ce s-a intamplat”, a declarat Ioana Coman.
Inclusiv bugetul orasului Viseu de Sus are de suferit, pentru ca incasarile din activitatea turistica au fost destul de importante, iar cele din activitatile economice de exploatarea lemnului si mai mari. Pana anul viitor, calea ferata nu va fi insa operabila, chiar daca s-au inceput lucrari pentru refacerea ei. Primul pas a fost facut de fundatia elvetiana ”Hilfe fur die Wassertalbahn” (Ajutor pentru Vaser), care in urma actiunilor organizate a reusit sa stranga bani si materiale pentru inceperea lucrarilor in zona ”Fabrica 3”, unde apa a distrus complet calea ferata si unde era vital sa se efectueze reparatii pentru ca exista gospodarii.
Ioana Coman a precizat ca sufletul actiunii este un elvetian indragostit de Mocanita, Vaser si Romania. Michael Schneeberger a facut apel in strainatate si in Romania si a cerut ajutor pentru Valea Vaserului si pentru refacerea celei mai vechi cai ferate cu ecartament mic care a mai ramas operabila in tara.
Foto: (C) Michael Schneeberger
Sursa: Meda Muntean
În Regatul Maramureșului există o triplă alianță! Este clar! Totul este negociat și împărțit! S-au aruncat zarurile și noua ordine...
Citeste mai mult