Idolii tinerilor din Romania sunt vedetele din show-biz, iar din domeniul politic, Dan Diaconescu si Elena Udrea, releva un studiu sociologic realizat pe un esantion de peste 1.000 de tineri, cu varsta cuprinsa intre 18 si 25 de ani. In timp ce in SUA, idoli pentru tineri sunt presedinti sau ex-presedinti americani, pentru romani acestia sunt in primul rand personaje bizare care apar la tv. „O problema interesanta este cea a idolilor pe care ii au tinerii. In toate societatile exista idoli. Nu este vorba despre ceva sacru, ci este vorba despre viata de zi cu zi. Exista o nevoie permanenta de idoli. In Romania, declara ca au idoli – persoane pe care le admira si cu care ar vrea sa se identifice – o patrime din cei investigati”, a precizat sociologul Septimiu Chelcea.
Comparand cu o cercetare mai veche din 2005, se constata ca in Romania exista multi „idoli de o clipa”, a afirmat expertul. „Daca ar fi sa ma refer la idolii politici – si aici este uluitor – in 2005, idolii politici erau Traian Basescu si Mona Musca. Stiti cine sunt cei din zona politica pentru tinerii pe care i-am intervievat noi? Poate ca nu va vine sa credeti: Dan Diaconescu si Elena Udrea„, a adaugat acesta.
Cercetarea a mai aratat ca tinerii intre 18 si 25 de ani din Romania isi doresc sa aiba controlul propriei vieti, iar faptul ca pot face acest lucru le ofera un sentiment de siguranta. Principala zona in care isi doresc sa aiba controlul este cea a relatiilor personale (68% legat de familie, 42% in relatia cu prietenii si 7% in relatia cu colegii) si mai putin in sfera relatiilor sociale (46% in domeniul vietii politice si 32% in domeniul vietii profesionale).
In egala masura, familia are o mare influenta asupra deciziilor tinerilor (82% declara ca sunt influentati de aceasta), dar si prietenii (56% din repondenti declara ca asculta parerile acestora).
Cand vine vorba despre bautura, opinia celorlalti pentru schimbarea comportamentului privind consumul de bauturi alcoolice conteaza in proportie de 61%. De asemenea 41% din tineri declara ca si ei exercita control asupra colegilor si prietenilor legat de consumul de bauturi alcoolice.
In ceea ce priveste controlul tinerilor asupra viitorului si perceptia asupra evolutiei situatiei din Romania, studiul a relevat o discrepanta intre aprecierea evolutiei situatiei din Romania si evolutia situatiei personale. „Evolutia situatiei din Romania este mai degraba in perceptia tinerilor negativa. Doar 39% considera ca in urmatorii 10 ani evolutia situatiei din Romania va fi intr-o directie buna si, in aceste conditii, un numar mare – trei patrimi din cei intervievati – considera ca evolutia situatiei lor va fi buna. Cum se poate explica faptul ca intr-un context social negativ in perspectiva exista credinta unei evolutii pozitive a indivizilor? Exista o cale, dupa parerea mea, responsabila – aceea de a te angaja ca lucrurile sa mearga intr-o directie mai buna – si o alta cale mai facila, si anume de a parasi zona defavorizata”, a conchis Chelcea.
Cercetarea realizata de Cult Media Research se afla la baza platformei de comunicare ”Control Generation”, o noua componenta care se adreseaza tinerilor, in cadrul programului „Afla-ti echilibrul!”, lansat de Ursus Breweries.
Sursa: Agerpres