Facebook lanseaza, de la 1 ianuarie 2015, termeni noi de utilizare indreptati mai mult catre protejarea confidentialitatii, alaturi de o pagina noua cu scop informativ si cu mai multe optiuni prin care utilizatorul poate alege mai putina publicitate. Noua pagina numita „Privacy Basics” / „Informatii elementare despre confidentialitate” informeaza, practic, utilizatorul retelei Facebook despre cum isi poate controla informatiile expuse.
Schimbarile le vor permite utilizatorilor sa evite anumite tipuri de publicitate, de pe orice dispozitiv folosit. Desi Facebook a pus mai demult la dispozitie posibilitatea de a controla reclamele pe care le vad pe un dispozitiv anume, aceasta modificare nu se putea reflecta in setarile contului, indiferent de dispozitiv.
Noua sa politica de confidentialitate va oferi, de asemenea, mai multa informatie despre modul in care date despre localizare, baterie si puterea semnalului – care sunt preluate de aplicatiile mobile – sunt folosite de Facebook. Compania spune ca datele de localizare ajuta la livrarea unor reclame relevante catre utilizatori, iar prin preluarea informatiilor despre baterie si semnal, aplicatia se asigura ca procesul functioneaza in regula.
Potrivit Facebook, update-urile nu vor schimba nicio setare, scopul fiind de a pune la dispozitie mai multa informatie pentru ca utilizatorii sa poata face singuri schimbarile pe care le doresc pentru propria confidentialitate. „Protejarea informatiilor personale si furnizarea unui control eficient al confidentialitatii se afla la baza a tot ceea ce facem si credem ca aceste anunturi sunt un pas important”, a spus compania.
Facebook, care a spus ca feedback-ul privind noile reglementari este binevenit, a anuntat ca testeaza si un buton „Cumpara” care permite achizitionarea de obiecte fara sa schimbi site-ul. „Termenii nostri de utilizare acorda Facebook permisiunea sa foloseasca si sa distribuie continutul pe care il publici“, a spus un purtator de cuvant al Facebook citat de Snopes. Continutul face Facebook sa mearga, iar toti utilizatorii trebuie sa stie ca dupa ce i-ai acceptat termenii nu mai poti da inapoi. Realitatea e ca nu se poate nega retroactiv dreptul retelei de a le folosi continutul dupa ce ai fost de acord initial cu acest lucru in prima faza. De asemenea, nici nu poti sa modifici sau sa te impotrivesti termenilor retelei sociale.
Pentru a-ti ridica nivelul de confidentialitate, trebuie sa accesezi meniul care se deschide din simbolul in forma de lacat aflat in partea dreapta a barei albastre de sus. Daca apesi „See more settings”, dupa care „Timeline and Tagging”, ajungi in cea mai importanta sectiune legata de confidentialitate, pentru ca se ocupa de postarile si fotografiile in care te eticheteaza alti oameni. Aici poti alege ce postari pot aparea pe cronologia ta – doar cele postate de tine, cele postate pe cronologia ta de prietenii tai (inclusiv cele in care esti etichetat) sau poti stabili ca orice etichetare pe care o primesti sa fie mai intai revizuita de tine, consultand de fiecare data „View Activity Log”.
Chiar sub „Timeline and Tagging” se afla sectiunea „Privacy”. Aici poti alege cine are dreptul sa vada postarile tale viitoare si poti, la fel, sa bifezi optiunea de a accepta postarile altora inainte sa apara pe cronologia ta. Urmatoarea intrebare este daca vrei sau nu sa „limitezi audienta postarilor pe care le-ai partajat cu prieteni ai prietenilor sau publice”. Daca ai contul de Facebook de foarte mult timp, este foarte posibil ca timelin-ul tau sa contina niste lucruri vechi pe care setarile tale anterioare le-au lasat la vederea mai multor oameni decat ti-ai dori. Alege „Limit Past Posts”, pentru ca numai prietenii tai sa poata vedea fotografiile sau postarile respective.
Cine te poate cauta dupa adresa de mail si numarul de telefon pe care le-ai folosit la inscrierea pe Facebook? – Pe de o parte, daca o persoana are mailul sau numarul tau de telefon, atunci probabil ca e cineva pe care il cunosti destul de bine ca sa deveniti prieteni si pe Facebook. „Vrei ca motoarele de cautare sa faca trimitere catre cronologia ta?” – In alte cuvinte: Crei ca profilul tau de Facebook sa apara ca sugestie cand cineva iti cauta numele pe Google? cel mai probabil, raspunsul este „Nu”, caz in care aceasta ar trebui sa fie si optiunea selectata la setari.
In partea stanga, sectiunea „Blocking” iti permite sa nominalizezi aplicatiile, paginile sau utilizatorii Facebook pe care nu vrei sa ii vezi sau de care nu vrei sa fii contactat. Este bine de stiut ca Facebook nu le trimite notificari celor carora le blochezi accesul, dar s-ar putea sa isi dea seama ce se intampla daca observa ca nu mai faci parte din experienta lor pe Facebook – cei blocati nu ii mai pot eticheta pe cei care i-au blocat, printre altele.
Sfatul expertilor in securitatea cibernetica este sa folosesti autentificarea in doi pasi pe orice site in care oferi multe informatii de natura personala. Acest tip de autentificare se numeste, in cazul Facebook, „Login Approvals” si se gaseste tot la „Security Settings”. Daca alegi “Require a security code to access my account from unknown browsers”/ „Cere un cod de securitate pentru accesarea contului meu din broswere necunoscute”, Facebok iti va trimite un SMS cu un cod de fiecare data cand vei incerca sa intri in cont dintr-un dispozitiv necunoscut. Codul iti va asigura accesul si, in plus, daca primesti un astfel de mesaj pe telefon cand tu nu incerci sa intri pe Facebook, atunci vei sti ca altcineva incearca sa iti sparga contul.
Desi nu este posibil sa scapi complet de toate reclamele care circula pe Facebook, exista modalitati prin care poti impiedica folosirea atat de usoara a informatiilor personale si a activitatii tale online in scopuri publicitare. Sectiunea de publicitate, „Ads”, se afla spre sfarsitul unei liste de optiuni din partea stanga a meniului „Settings”. Apasa butonul „Edit”, din dreapta sectiunii „Ads and Friends”. Aici poti sa afli mai multe despre „social ads”, care, potrivit Facebook, le arata prietenilor tai un mesaj de la cel care plateste reclama, imediat dupa actiuni pe care le faci tu. Daca, de exemplu, tu vei da „Like” la pagina de Facebook a unui restaurant, atunci este posibil ca prietenii tai sa vada o reclama la acelasi restaurant, alaturi de un mesaj care le aminteste ca tu, prietenul lor, ai apreciat deja pagina. Daca preferi ca acest lucru sa nu se intample, cauta optiunea „Pair my social actions with ads for” / „Leaga actiunile mele sociale de reclame pentru” si alege „No One”/ „Nimeni”. Alternativa si, in acelasi timp, optiunea aleasa automat de Facebook, este „Only My Friends” / „Doar prietenii mei”.
In continuare, vei vedea optiunea „Ads Based on Your Use of Websites or Apps Off Facebook” / „Reclame bazate pe folosirea de site-uri sau de aplicatii in afara Facebook-ului”. Aceasta explica de ce, de exemplu, vezi reclame Facebook la obiectele pe care le cauti pe Google, la scurt timp dupa ce le cauti. Daca preferi sa nu se mai intample acest lucru, acceseaza link-ul Facebook catre „Digital Advertising Alliance”, unde poti alege sa nu mai primesti „reclame bazate pe comportamentul online” de la peste o suta de companii si agentii de publicitate care au decis sa iti ofere optiunea de a face acest lucru. Va trebui sa repeti acest proces pentru fiecare browser pe care il folosesti ca sa iti accesezi contul de Facebook.
Sursa: Mediafax