De la 1 ianuarie 2008 au intrat in vigoare mai multe modificari ale Codului Fiscal. Acestea privesc tranzactiile cu cladiri si terenuri, care vor avea valori mai mari ca urmare a includerii TVA in pret, taxa care achitata de cumparator si ulterior rambursata acestuia. Unele dintre schimbarile aduse Codului Fiscal in privinta TVA au fost determinate de transpunerea in legislatia nationala a directivelor europene in domeniu.
Noul Cod Fiscal prevede reducerea etapizata a contributiilor de asigurari sociale. Acestea sunt micsorate in trei etape, cu 2,2 puncte in luna ianuarie si 2,3 % in luna decembrie pentru angajatori, la care se adauga o reducere de 1,5% in luna iulie pentru angajati, rezultand o diminuare cumulata de sase puncte procentuale;
Se mai stabileste eliminarea plafonului de cinci salarii medii brute la plata contributiilor la pensii corelat cu eliminarea plafonului de pensii, egalizarea bazei de impunere pentru pensii si somaj.
Din 2008, firmele trebuie sa plateasca contributii sociale in functie de toate veniturile realizate de un angajat, adaugandu-se la salariu si sumele provenite din prime, stimulente sau alte beneficii banesti. Noile prevederi extind astfel baza la toate veniturile brute realizate.
De asemenea, companiile romanesti nu mai sunt obligate, din 2008, sa inregistreze in tara contractele incheiate cu firme straine sau cu persoane fizice nerezidente, pentru operatiuni derulate in alte state.
Cota de impunere pe veniturile microintreprinderilor a crescut la 2,5% in 2008 si va creste la 3% in 2009.
In cazul transferului proprietatilor imobiliare din patrimoniul personal prin alte modalitati de transfer decat cea notariala sau judecatoreasca contribuabilul trebuie sa declare la autoritatile fiscale venitul obtinut in maximum 10 zile de la data transferului, in vederea calcularii imozitului. Pentru tranzactiile imobiliare, impozitul este diferentiat in doua cote, de 1% si 3%, in functie de valoarea proprietatii si de intervalul in care este detinut imobilul.
Din acest an, veniturile din activitati economice obtinute de cultele religioase sunt scutite de impozit, incepand de la 1 ianuarie 2008, in cazul utilizarii pentru o gama mai larga de activitati decat in prezent, fiind redefinit conceptul de actiuni caritabile.
Principalele modificari aduse Codului Fiscal privind impozitele, taxele si alte reglementari valabile de la 1 ianuarie 2008:
Factura
Persoana impozabila care efectueaza o livrare de bunuri sau o prestare de servicii, alta decat o livrare/prestare fara drept de deducere a taxei, trebuie sa emita o factura catre fiecare beneficiar, cel tarziu pana in cea de-a 15-a zi a lunii urmatoare celei in care ia nastere faptul generator al taxei, cu exceptia cazului in care factura a fost deja emisa. De asemenea, persoana impozabila trebuie sa emita o factura catre fiecare beneficiar pentru suma avansurilor incasate in legatura cu o livrare de bunuri sau o prestare de servicii, cel tarziu pana in cea de-a 15-a zi a lunii urmatoare celei in care a incasat avansurile, cu exceptia cazului in care factura a fost deja emisa.
Factura simplificata
Se pot intocmi facturi simplificate in cazurile stabilite prin norme. Indiferent de situatie, trebuie ca facturile emise in sistem simplificat sa contina cel putin urmatoarele informatii:
a) data emiterii;
b) identificarea persoanei impozabile emitente;
c) identificarea tipurilor de bunuri si servicii furnizate;
d) suma taxei de achitat sau informatiile necesare pentru calcularea acesteia.
Masuri de simplificare
Bunurile si serviciile pentru livrarea sau prestarea carora se aplica masurile de simplificare sunt: a) deseurile si materiile prime secundare, rezultate din valorificarea acestora, astfel cum sunt definite de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 16/2001 privind gestionarea deseurilor industriale reciclabile, republicata, cu modificarile ulterioare;
b) bunurile si/sau serviciile livrate ori prestate de sau catre persoanele pentru care s-a deschis procedura de insolventa, cu exceptia bunurilor livrate in cadrul comertului cu amanuntul;
c) materialul lemnos, conform prevederilor din norme.
Noi tipuri de venituri scutite de la plata impozitului pe profit
Organizatiile nonprofit, organizatiile sindicale si organizatiile patronale sunt scutite de la plata impozitului pe profit pentru si noi tipuri de venituri:
– sumele primite ca urmare a nerespectarii conditiilor cu care s-a facut donatia/sponsorizarea, potrivit legii, sub rezerva ca sumele respective sa fie utilizate de catre organizatiile nonprofit, in anul curent sau in anii urmatori, pentru realizarea scopului si obiectivelor acestora, potrivit actului constitutiv sau statutului, dupa caz;
– veniturile realizate din despagubiri de la societatile de asigurare pentru pagubele produse la activele corporale proprii, altele decat cele care sunt utilizate in activitatea economica;
– sumele primite din impozitul pe venit datorat de persoanele fizice.
Cheltuieli deductibile
Sunt cheltuieli efectuate in scopul realizarii de venituri:
– cheltuielile de transport si de cazare in tara si in strainatate, efectuate pentru salariati si administratori, precum si pentru alte persoane fizice asimilate acestora, stabilite prin norme;
– cheltuielile pentru functionarea, intretinerea si repararea locuintelor de serviciu situate in localitatea unde se afla sediul social sau unde societatea are sedii secundare, deductibile in limita corespunzatoare suprafetelor construite prevazute de Legea locuintei nr. 114/1996, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, care se majoreaza din punct de vedere fiscal cu 10%;
Cheltuieli nedeductibile
Urmatoarele cheltuieli nu sunt deductibile:
– cheltuielile aferente veniturilor neimpozabile, cu exceptia celor veniturile din anularea cheltuielilor pentru care nu s-a acordat deducere, veniturile din reducerea sau anularea provizioanelor pentru care nu s-a acordat deducere, precum si veniturile din recuperarea cheltuielilor nedeductibile
– cheltuielile reprezentand valoarea deprecierilor mijloacelor fixe, in cazul in care, ca urmare a efectuarii unei reevaluari, se inregistreaza o descrestere a valorii acestora.
Scutiri de la plata impozitului pe cladiri si a impozitului pe teren
Incepand cu anul fiscal 2008, consiliul local poate acorda scutiri de la plata impozitului pe cladiri si a impozitului pe teren, datorata de catre persoanele juridice in conditiile elaborarii unor scheme de ajutor de stat avand ca obiectiv dezvoltarea regionala si in conditiile indeplinirii dispozitiilor prevazute de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 117/2006 privind procedurile nationale in domeniul ajutorului de stat, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 137/2007.
Produsele accizabile
Daca o persoana care a expediat un produs accizabil in regim suspensiv nu primeste documentul administrativ de insotire certificat, in termen de 45 de zile de la data expedierii produsului, are obligatia ca in urmatoarele 5 zile sa depuna declaratia de accize la autoritatea fiscala competenta si sa plateasca accizele pentru produsul respectiv in termen de 7 zile de la data expirarii termenului de primire a acelui document.
Valoarea accizelor, a taxei speciale pentru autoturisme/autovehicule si a impozitului la titeiul din productia interna
Valoarea in lei a accizelor, a taxei speciale pentru autoturisme/autovehicule si a impozitului la titeiul din productia interna, datorata bugetului de stat, stabilita potrivit prezentului titlu in echivalent euro, pe unitatea de masura, se determina prin transformarea sumelor exprimate in echivalent euro, pe baza cursului de schimb valutar stabilit in prima zi lucratoare a lunii octombrie din anul precedent, publicat in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
Mijloace fixe amortizabile si terenuri
Pentru mijloace fixe amortizabile si terenuri – costul de achizitie, de productie sau valoarea de piata a mijloacelor fixe dobandite cu titlu gratuit ori constituite ca aport, la data intrarii in patrimoniul contribuabilului, utilizata pentru calculul amortizarii fiscale, dupa caz.
In valoarea fiscala se includ si reevaluarile contabile efectuate potrivit legii. In cazul in care se efectueaza reevaluari ale mijloacelor fixe amortizabile care determina o descrestere a valorii acestora sub costul de achizitie, de productie sau al valorii de piata a mijloacelor fixe dobandite cu titlu gratuit ori constituite ca aport, dupa caz, valoarea fiscala ramasa neamortizata a mijloacelor fixe amortizabile se recalculeaza pana la nivelul celei stabilite pe baza costului de achizitie, de productie sau a valorii de piata a mijloacelor fixe dobandite cu titlu gratuit ori constituite ca aport, dupa caz. In situatia reevaluarii terenurilor care determina o descrestere a valorii acestora sub costul de achizitie sau sub valoarea de piata a celor dobandite cu titlu gratuit ori constituite ca aport, dupa caz, valoarea fiscala este costul de achizitie sau valoarea de piata a celor dobandite cu titlu gratuit ori constituite ca aport, dupa caz.
Veniturile realizate din lichidarea unei persoane juridice romane
Sunt considerate ca fiind obtinute din Romania, indiferent daca sunt primite in Romania sau in strainatate, sub forma de venituri realizate din lichidarea unei persoane juridice romane.
Pe forma anterioara, erau in aceasta categorie de venituri erau incluse si venituri realizate din dizolvare fara lichidare a unei persoane juridice romane.
Veniturile sub forma de premii si din jocurile de noroc
Veniturile sub forma de premii se impun, prin retinerea la sursa, cu o cota de 16% aplicata asupra venitului net realizat din fiecare premiu.
Veniturile din jocuri de noroc se impun, prin retinerea la sursa, cu o cota de 20% aplicata asupra venitului net care nu depaseste cuantumul de 10.000 lei si cu o cota de 25% aplicata asupra venitului net care depaseste cuantumul de 10.000 lei inclusiv. Venitul net se calculeaza la nivelul castigurilor realizate intr-o zi de la acelasi organizator sau platitor.
Nu sunt impozabile veniturile obtinute din premii si din jocuri de noroc, in bani si/sau in natura, sub valoarea sumei neimpozabile stabilita in suma de 600 lei, realizate de contribuabil:
– pentru fiecare premiu;
– pentru castigurile din jocuri de noroc, de la acelasi organizator sau platitor intr-o singura zi.
Impozitul pe veniturile obtinute din Romania de nerezidenti
Impozitul pe veniturile obtinute din Romania de nerezidenti – veniturile unei persoane fizice nerezidente obtinute din inchirierea sau din alta forma de cedare a dreptului de folosinta a unei proprietati imobiliare situate in Romania, din transferul proprietatilor imobiliare situate in Romania, din transferul titlurilor de participare detinute la o persoana juridica romana si din transferul titlurilor de valoare, altele decat titlurile de participare. Venituri din proprietati imobiliare inseamna venituri din vanzarea, precum si din cedarea dreptului de folosinta asupra proprietatii imobiliare sau a unei cote-parti din aceasta proprietate (inchiriere, concesionare sau arendare).
Ordonanta de urgenta nr. 106/2007 pentru modificarea si completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal a fost publicata in Monitorul Oficial, Partea I nr. 703 din 18.10.2007 si aduce in prim plan noile reglementari fiscale aplicabile cu ianurie 2008.
CITESTE SI:
Guvernul a modificat Codul Fiscal
Sursa: eMM.ro