Consiliul National al Audiovizualului (CNA) a dat un aviz negativ, marti, pentru proiectul de modificare a Legii audiovizualului initiat de fostul senator PNL Sorin Rosca Stanescu, aflat in prezent in arest.
CNA a avizat negativ acest proiect de lege, cu unanimitate de voturi (Laura Georgescu, Florin Gabrea, Valentin Jucan, Lorand Turos, Monica Gubernat, Viorel-Vasile Buda, Gabriel Tufeanu, Rasvan Popescu si Radu Calin Cristea).
Potrivit lui Valentin Jucan, care conduce sedinta CNA de marti, nu este oportuna in prezent modificarea Legii audiovizualului, avand in vedere ca anul viitor urmeaza sa se modifice cadrul legislativ european in domeniul audiovizualului.
De asemenea, Valentin Jucan a spus ca acest proiect legislativ contine foarte multe aspecte care exista deja in Codul audiovizualului, aflat in prezent in vigoare.
CNA urmeaza sa transmita decizia luata cu privire la acest proiect de modificare a Legii audiovizualului Senatului Romaniei, care este camera decizionala in acest caz.
Fostul senator PNL Sorin Rosca Stanescu se afla in prezent in arest. El a fost condamnat in luna octombrie la doi ani si patru luni de inchisoare cu executare in dosarul Rompetrol.
In dosarul Rompetrol, Curtea de Apel Bucuresti a dispus condamnarea lui Sorin Rosca Stanescu la un an de inchisoare pentru utilizare de informatii privilegiate si la doi ani de inchisoare pentru constituire a unui grup infractional organizat. In urma contopirii pedepselor, cea mai grea dintre acestea a fost sporita cu patru luni, urmand ca Rosca Stanescu sa execute doi ani si patru luni de inchisoare.
In luna septembrie, pe vremea cand era senator PNL, Sorin Rosca Stanescu a anuntat ca va depune la Parlament un nou proiect de Lege a audiovizualului, care prevedea, printre altele, ca presedintele CNA sa poata fi demis „pornind din interiorul CNA”, dar si ca amenzile sa fie raportate la bugetele posturilor TV si radio.
„Stabilim reguli care sa poata sa conduca la schimbarea presedintelui CNA in mod simetric cu numirea acestuia, sa nu mai fie posibil in viitor sa asteptam demisia unui presedinte care a nimerit intr-un loc in care nu i se cuvine”, a spus Sorin Rosca Stanescu, pe 14 septembrie, intr-o conferinta de presa.
In prezent, conform articolului 14 din Legea audiovizualului (nr. 504/2002, cu modificarile si completarile ulterioare), „(1) Consiliul este condus de un presedinte, asimilat functiei de ministru, numit prin votul Parlamentului, dintre membrii Consiliului, la propunerea acestora. Mandatul este de 6 ani”.
De asemenea, potrivit articolului 13 din Legea audiovizualului, „(1) Membrii Consiliului pot fi demisi, la propunerea comisiilor de specialitate ale Parlamentului, in urmatoarele situatii: a) in cazul incapacitatii de a-si exercita functia pentru o perioada mai mare de 6 luni; b) in cazul unei condamnari penale aplicate printr-o hotarare judecatoreasca ramasa definitiva. (2) In scopul aplicarii prevederilor alin. (1) Consiliul sesizeaza Parlamentul”.
Sorin Rosca Stanescu a adaugat in respectiva conferinta de presa ca prin proiectul de act normativ se incearca depolitizarea, pe cat posibil, a acestei institutii, sa fie redus gradul de dependenta politica a membrilor CNA, pornind chiar de la desemnarea acestora.
Acesta a mai spus ca initiativa sa legislativa prevede cresterea ponderii membrilor CNA desemnati de organizatiile societatii civile. Potrivit lui Rosca Stanescu, pornind de la viciile existente in actuala lege, prin noul act normativ urmau sa fie stabilite reglementari prin care sa nu mai poata fi posibile blocaje in activitatea CNA pe viitor.
De asemenea, Rosca Stanescu a adaugat ca, potrivit proiectului sau, amenzile urmau sa fie raportate la bugetele de venituri si cheltuieli ale televiziunilor si posturilor de radio. El a mai spus ca, in noul proiect de act normativ, sactiunile pentru televiziunea publica urmau sa fie mai mari fata de celelalte televiziuni.
Acesta a mentionat ca proiectul sau a aparut in contexul adoptarii Directivei Europene privind serviciile mass-media, consacrand pentru prima data un regim juridic ferm ce vizeaza in special protectia minorilor, care prevede cele mai mari sanctiuni in acest domeniu.
Potrivit afirmatiilor sale, in proiectul sau de lege urmau sa fie definite pentru prima data valorile care trebuie sa reprezinte interesul public.
Sursa: Mediafax