Anca Oprea, consilier personal al presedintelui PSD, a devenit presedintele Autoritatii Nationale pentru Restituirea Proprietatii, numirea ei fiind publicata in Monitorul Oficial. Anca Oprea este printre putinii maramureseni care a reusit sa obtina un post de inalt demnitar, iar reusita este de apreciat tinand cont ca are doar 30 de ani. Ea a acordat un interviu ziarului electronic eMaramures.ro la putin timp de la numirea oficiala in postul de sef al ANRP, in care a mentionat cateva dintre ideile pe care le va pune in aplicare pe durata mandatului.
Misiunea pe care o va avea Anca Oprea la ANRP nu este una tocmai usoara, tinand cont si de tensiunile iscate intotdeauna de problema retrocedarilor atat din punct de vedere social, cat si legislativ. De altfel, tanara din Baia Mare care a ajuns sa conduca autoritatea a atras atentia ca numai pentru retrocedarea imobilelor se aplica 7 legi, 4 HG, 2 Ordonante de Urgenta ale Guvernului si 3 ordine ale Ministerului Finantelor Publice si ale BNR.
Anca Oprea este expert in administratia publica, a absolvit la Strasbourg cursurile Scolii Regionale de Studii Politice pentru Europa de Est si Universitatea pentru democratie, ambele organizate de Consiliul Europei. De asemenea, ea a obtinut o Bursa ERASMUS la Roma si a urmat Academia Britanica de Afaceri.
A absolvit Colegiul National de Aparare si Colegiul Superior de Siguranta Nationala, in paralel cu cele doua facultati (Drept si Stiinte Politice), a urmat master-ul si alte cursuri post-academice absolvite in Romania, ceea ce-i confera o pregatire solida si o pregnanta orientare pro-europeana.
Tanara demnitara este lector universitar doctorand, cercetator, autor a doua carti de specialitate si a mai multor articole in domeniul administratiei publice, gestionand, pana la numirea in aceasta functie, doua contracte de asistenta juridica cu mediul de afaceri, unul dintre acestea finantat de Banca Mondiala, fiind specialista in managementul de proiect.
1. Ati preluat sefia unei institutii cu multe probleme de rezolvat. Care vor fi prioritatile in mandatul pe care l-ati preluat?
Intr-adevar, am fost numita in functia de presedinte al ANRP, fapt care imi confera toate drepturile si responsabilitatile unui manager general. In aceasta calitate, ma simt obligata sa fac, imediat, impreuna cu specialistii acestei institutii, o evaluare generala, pentru a identifica atat punctele tari si oportunitatile existente, cat si punctele slabe sau eventualele vulnerabilitati.
In functie de aceasta evaluare, voi stabili si prioritatile: ce trebuie facut, cum trebuie facut, daca structurile formale ale ANRP acopera, in mod echilibrat, intregul areal al obiectivelor stabilite prin lege, pe scurt, voi hotari tot ceea ce tine de planificarea activitatilor si organizarea institutionala.
Dupa cum vedeti, nu vin in fruntea acestei institutii cu idei preconcepute si nici nu ma hazardez in afirmatii fara acoperire, singura mea dorinta fiind aceea de a forma o echipa, in care sa valorizez competenta si profesionalismul functionarilor ANRP si care, la randul sau, sa se reflecte in performanta si eficienta.
Dupa cum deja cunoasteti, o prioritate a Guvernului Romaniei o constituie reducerea cheltuielilor cu personalul din administratie. Aceasta ma obliga, in regim de urgenta, sa studiez incarcatura cu sarcini a fiecarui angajat, daca fisa postului se subscrie obiectivelor generale ale institutiei si, unde este cazul, sa renuntam la acele functii care nu se justifica, inscriindu-ne, astfel, in politica promovata de Executiv.
2. Cum credeti ca se poate accelera procesul de retrocedare a imobilelor nationalizate si care credeti ca sunt solutiile pentru protejarea chiriasilor?
Dupa cum am afirmat chiar de la inceput, ma bazez pe experienta si profesionalismul specialistilor in domeniu, a celor care de ani de zile gestioneaza aceasta problematica si care au cunostinta de dinamica procesului de retrocedare din ultimii ani.
Fiind adepta unui management al performantei – bazat pe evaluarea continua la nivel individual, pe servicii, directii si la nivelul intregii autoritati, pe baza unor indicatori prestabiliti – mi-am propus sa introduc sistemul de management al calitatii. Acesta presupune implementarea unui set de standarde si proceduri, care, prin cele trei componente ale sale – controlul calitatii, asigurarea calitatii si imbunatatirea calitatii – sa asigure nivelul dorit de calitate pentru serviciile prestate de ANRP. Printr-o orientare catre client si nevoile legitime ale acestuia si implicarea personalului – prin promovarea si valorificarea initiativelor – vom identifica si caile de accelerare a procesului de retrocedare.
In legatura cu protejarea chiriasilor, ANRP, fiind o structura a executivului, aplica prevederile legale, asa cum au fost ele aprobate de Parlament si nu ofera solutii, altele decat cele prevazute de lege.
3. Dar in ce priveste restul retrocedarilor.
Dupa cum, probabil, cunoasteti, in spatele sintagmei „restituirea proprietatilor, se ascunde o problematica deosebit de vasta, aflata in competenta ANRP.
Pentru a intelege complexitatea acestui gen de activitate, va pot spune ca, retrocedarea imobilelor este jalonata de sapte legi, patru H.G., doua Ordonante de Urgenta ale Guvernului si trei ordine ale Ministerului Finantelor Publice si ale BNR; restituirea proprietatii funciare – 3 legi si 3 H.G.; compensatiile pentru bunuri ale cetatenilor romani, sechestrate, retinute sau ramase in Basarabia, Bucovina si Cadrilater – 13 acte normative; restituirea unor bunuri care au apartinut Cultelor sau comunitatilor cetatenilor apartinand minoritatilor nationale din Romania 6 acte normative.
Adaugati la aceasta prevederile care vizeaza Secretariatul si Comisia Centrala pentru Stabilirea Despagubirilor, activitatea evaluatorilor, Fondul Proprietatea sau despagubirile in numerar.
Sursa: Meda Muntean
În Regatul Maramureșului există o triplă alianță! Este clar! Totul este negociat și împărțit! S-au aruncat zarurile și noua ordine...
Citeste mai mult