Cazul femeii bătute de şoferul unui microbuz în autogara din Zalău, deşi avea un copil de mână şi un bebeluş în braţe, revine în actualitate după ce jurnaliştii de la Libertatea au publicat înregistrarea convorbirii purtate de tânăra mamă cu cei de la 112, unde sunase după ajutor.
Libertatea a obținut înregistrarea apelului la 112 al tinerei bătute în autogara din Zalău de către un șofer de microbuz pe 25 aprilie, anul acesta.
Florica Moldovan, de 25 de ani, avea un copil de mână şi un bebeluş în braţe când bărbatul a început s-o lovească fără milă cu o coadă de mop.
În imaginile video filmate de un pasager al microbuzului se vede cum băţul din lemn se rupe efectiv în urma loviturilor puternice, însă asta nu-l împiedică pe bărbat să se oprească.
Imediat după scena violentă, Florica a sunat speriată la 112 ca să ceară ajutorul, pe care însă nu l-a primit. Operatoarea STS care a preluat apelul ţipă la femeia care cerea disperată ajutor şi o jigneşte, iar discuţia se încheie cu un blestem.
Libertatea a prezentat înregistrarea convorbirii cu operatorul 112.
Operator 112: 112 ce urgenţă aveţi?
Florica: Alo, bună ziua. Aş vrea să vină poliţia, doamnă, un şofer de-aicea mi-o omorât copilul aicea cu mătura.
Operator 112: Ascultă-mă.
Florica: Acuma o pornit, acuma o pornit.
Operator 112: Alo, alo. Draga mea. Draga mea.
Florica: Da.
Operator 112: În ce… unde sunteţi?
Florica: Vin de la spital, doamnă, şi n-o vrut să mă ieie nici cum.
Operator 112: Deci n-am înţeles nimica. Doamnă!
Florica: Şi m-o bătut cu mătura, doamnă.
Operator 112: Cine te-o bătut cu mătura?
Florica: Şoferul ăla. Şi mi-o lovit copilul doamnă. Aicea pe stradă. (…)
Operator 112: Alo, tu femeie, tu eşti nebună? Eşti cu capul? (…)
Florica: Doamnă, o sărit la mine
Operator 112: Copilul are nevoie de îngrijiri medicale?
Florica: Da mi-o lovit copilul, doamnă
Operator 112: Tu femeie, eu te-am întrebat dacă îi trebe ambulanţă!
Ca urmare a solicitărilor de presă, privind modul de procesare a apelului de urgență preluat de un operator în Centrul unic pentru apeluri de urgență 112, Serviciul de Telecomunicații Speciale face următoarele precizări:
– apelul a fost preluat în data de 25 aprilie 2019 la orele 19:02:25, a fost procesat și transferat către Dispeceratul de Poliție al IPJ Sălaj;
– STS condamnă ferm atitudinea și limbajul operatoarei care a preluat cazul;
– modul de abordare în relația cu apelantul încalcă reglementările interne referitoare la etica și deontologia profesională, aducând atingere onoarei, reputației și demnității persoanelor cu care operatorul 112 a intrat în legătură în exercitarea atribuțiilor de serviciu;
– la nivelul instituției a început cercetarea privind modul de gestionare a apelului de către acest operator;
– pe perioada cercetării, operatorul 112 a fost pus la dispoziție conform Legii nr. 80/1995 privind Statutul cadrelor militare, cu modificările și completările ulterioare și nu va mai opera în Centrul unic pentru apeluri de urgență;
– în virtutea atribuțiilor legale, subliniem faptul că operatorii 112 sunt instruiți să opereze apelurile în mod egal pentru toți apelanții, indiferent de naționalitatea acestora, de etnie, de nivelul de pregătire sau de gen;
– aplicarea de tratamente diferențiate în procesarea apelurilor de urgență este interzisă, fiind obligatorie respectarea întocmai a principiului egalității, fără nicio formă de discriminare.
STS a a asigurat că instituția va lua cu celeritate cele mai drastice măsuri în acest caz.