Concluziile au fost prezentate miercuri de Compartimentul de Analiza si Prevenire a Criminalitatii si Serviciul Politiei Rutiere din cadrul IPJ Maramures, care a precizat ca perioada este favorabila producerii de accidente pentru ca multi soferi parcurg distante mari.
Studiile cele mai recente efectuate la nivel international si national au relevat faptul ca 15% din accidentele de circulatie sunt produse pe fondul oboselii la volan. Dintre acestea, 50% sunt mortale.
”Cei mai expusi sunt conducatorii auto pe masini grele dar, avand in vedere perioada vacantei, distantele relativ mari pana la principalele locuri de petrecere a concediilor (Marea Neagra) si intoarcerea din strainatate a multor maramureseni (din Spania, Portugalia, Italia), orice conducator auto poate sa riste un accident rutier pe fond de oboseala”, a precizat IPJ.
Factori care influenteaza oboseala:
1. Ziua, intre orele 13.00-16.00 si noaptea intre orele 02.00-07.00 sunt cele mai mari sanse de a adormi la volan.
2. In circa 40% din accidente, soferul conducea de peste 17 ore. Dupa acest interval reactia acestuia este comparabila cu o intoxicatie cu alcool de 0,05mg/dl. Timpul de reactie se diminueaza treptat pana la jumatate.
3. Exista persoane mai expuse la oboseala: conducatorii cu varsta sub 25 de ani,
deoarece au nevoie de mai mult somn decat persoanele mature; adultii de peste 50 de ani deoarece prezinta tulburari de somn; persoanele care au un regim de munca neregulat (lucreaza in schimburi de zi, noapte, 24 de ore cu 48, etc) deoarece se considera ca dorm cu cel putin o ora mai putin decat ceilalti. La aceste categorii se adaga persoanle care consuma alcool si medicamente, elemente care accentueaza starea de oboseala.
4. Indiferent de varsta daca, inainte cu o zi, soferul a dormit doar 5-6 ore, oboseala este echivalenta cu efectul a doua sau trei pahare de vin. Specialistii numesc fenomenul ”datoria de somn”, oboseala se acumuleaza si devine un pericol.
Sfaturi pentru prevenirea atipirii la volan:
– Planificati-va traseul astfel incat sa aveti perioade suficiente de somn si repaus – Prevedeti pe traseu pauze de cel putin doua ore si sieste mai ales in momentele critice ale zilei si noptii
– Planificati-va opririle, luati o cafea sau un inlocuitor, aerisiti interiorul vehiculului, aranjati-va scaunul, schimbati pozitia, deschideti radioul, iesiti din interior si miscati-va putin picioarele si mainile, pentru a va relaxa muschii
– Ideal ar fi ca pe parcursul calatoriilor lungi mesele sa fie mai usoare, fara grasimi si alcool
– Evitati sa conduceti intre orele: 13.00-16.00 si 02.00-07.00, mai ales pe arterele despre care cunoasteti ca sunt aglomerate
– Respectati limita de viteza pentru a face fata acuitatii vizuale necesare si concentratiei
– Daca sunteti obosit rugati pasagerii din vehicul sa va ajute, sa intretina discutia si sa va ajute la semnele si indicatoarele de circulatie
– Pentru a nu diminua concentratia la volan, se recomanda inlaturarea obiectelor de pe parbriz, de la luneta, afisele colorate in interior, micile bijuterii sau iconite, etc., pentru a nu se reflecta in parbriz sau a va distrage atentia. Pe timpul noptii reduceti pe cat posibil luminile de bord
– Luati seama la semnele evidente de oboseala (cascat, clipiri dese, moleseala) si opriti-va.
Sursa: Ioana Osan