Sfântul Pontif a călătorit în oraşul Greccio, la est de Roma, pentru a vizita locul unde Sf. Francisc de Assisi a început această tradiţie, prin crearea primei scene a Naşterii Domnului, în 1223.
Acolo, papa a semnat un document papal cunoscut sub numele de Scrisoare Apostolică, intitulat “Admirabile Signum” (Semn Minunat), referitor la însemnătarea şi importanţa scenei nativităţii.
”Prin această scrisoare, doresc să încurajez frumoasa tradiţie de familie a pregătirii scenei nativităţii în zilele premergătoare Crăciunului, dar şi obiceiul de amplasare a unor astfel de scene la locul de muncă, în şcoli, spitale, închisori şi pieţe ale oraşelor”, potrivit documentului.
Scenele nativităţii descriu naşterea lui Isus, aşa cum cred creştinii că a avut loc, copilul şi mama sa într-un staul modest, cu animale şi păstori, în timp ce magii poartă daruri care sosesc câteva zile mai târziu.
Construirea unor astfel de scene în pieţe publice sau pe proprietăţi guvernamentale este contestată cu regularitate de către atei şi de grupuri care militează pentru libertatea de exprimare sau laicitate.
În Statele Unite, grupurile care se opun amplasării scenelor de nativitate în locuri publice afirmă că acestea încalcă primul amendament din Constituţie, care interzice instituirea unei religii de stat.
În 1984, Curtea Supremă a Statelor Unite a decis în favoarea permiterii amplasării scenelor de nativitate în locuri publice, arătând că nu reprezintă un efort de a susţine o anumită religie şi că ”au un scop secular legitim”.
Cu toate acestea, grupuri americane au contestat folosirea lor sau au cerut punerea la dispoziţie a unui spaţiu egal pe proprietatea publică pentru a promova opiniile lor non-religioase.
În 2014, un ordin judecătoresc din Franţa, de a demonta o scenă a nativităţii dintr-o primărie pentru că încălca tradiţia seculară a ţării a provocat un val de indignare, susţinut de politicieni de dreapta.
Papa a mai arătat în document că scopul scenei nativităţii este ”că nu ne putem lăsa amăgiţi de avere şi promisiuni deşarte de fericire” şi că este o reamintire a faptului că trebuie să îi ajutăm pe cei mai puţin norocoşi.
Anterior, Francisc a cerut oamenilor să reziste exceselor consumismului înainte de Crăciun, numindu-l un virus care atacă credinţa şi îi jigneşte pe nevoiaşi.