In Saptamana Sfanta, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Romane, Teoctist, Arhiepiscopul Major al Bisericii Romane Unite cu Roma, Greco-Catolica, Lucian Muresan, si Arhiepiscopul Mitropolit romano-catolic de Bucuresti, Ioan Robu, au transmis Scrisori Pastorale de Sarbatoarea Invierii Domnului, care in acest an este celebrata la aceeasi data, 8 aprilie, de ortodocsi si de catolici.
In a sa Pastorala, Patriarhul Teoctist ii indeamna pe credinciosi sa sporeasca in iubirea si ajutorarea semenilor care se afla in nevoi, punand accent pe notiunea de "dor" din versetul biblic "Cu dor am dorit sa mananc aceste Pasti cu voi inainte ca Eu sa patimesc".
"Oamenii sunt cuprinsi de dor atunci cand simt absenta persoanei dragi, cand traiesc golul lasat in suflet de absenta acesteia, aducand-o insa prin iubire in memorie, facand-o prezenta intr-un anume fel. Dorul exprima nevoia dupa celalalt, dorinta de a petrece timpul impreuna cu cel indragit. Dorul este legat, asadar, de iubirea profunda pentru cineva. Numai in masura in care iubim si simtim lipsa celuilalt, ne este dor de el", subliniaza Intaistatatorul BOR.
Patriarhul Teoctist explica dorinta lui Hristos "de a fi cu noi" prin chemarea Mantuitorului de a-i raspunde, la randul nostru, cu dorul de a fi impreuna cu El.
Totodata, Patriarhul BOR isi exprima ingrijorarea pentru diminuarea credintei si pentru indiferenta oamenilor fata de cei necajiti.
"Privind acum in jurul nostru, adica acasa la noi, ne intristeaza dureros ceea ce auzim si vedem, nu numai suferinta si lipsurile celor bolnavi, orfani, dar si raceala si indiferenta fata de valorile nemuritoare ale credintei noastre: indepartarea de Dumnezeu, de luminile vietii de familie, de semeni, tratati cu indiferenta sau aflati in robia pacatelor, cazuti in consumul drogurilor si mai ales acele desfigurari ale tineretii, alunecand pe calea pierzaniei trupesti si sufletesti, care contribuie la scaderea nasterii de prunci, nemaipomenite in viata parintilor si inaintasilor nostri", mentioneaza Patriarhul Teoctist.
Arhiepiscopul Major greco-catolic Lucian Muresan aminteste, in Scrisoarea sa Pastorala, ca "invierea lui Iisus inaugureaza o lume noua, lume in care nu mai functioneaza legile pamantene limitate si imperfecte, ci legile Imparatiei vesnice, legi pe care numai cel credincios, numai cel ce crede le accepta, le aplica si depune marturie inca din viata aceasta, lasandu-se intalnit si intalnind pe Iisus Cel inviat in Tainele Bisericii, asa precum cei doi ucenici, in drumul lor spre Emaus, il intalnesc si-L recunosc pe Iisus Cel inviat «la frangerea painii» (cf Lc 24,30)".
"Credinta noastra nu are de a face numai cu cele ale vesniciei, numai cu cele ce sunt dincolo de lumea noastra; credinta noastra are de a face si cu cele ce sunt in lumea noastra, in istoria noastra. Daca Dumnezeu s-a intrupat si a locuit printre noi (cf In 1,14), daca s-a facut asemenea noua afara de pacat, daca s-a apropiat atat de mult de oameni incat acestia L-au putut omori, punandu-i trupul intr-un mormant, inseamna ca raspunsul credintei la minunea Invierii pare a fi mult mai greu de dat. Daca avem in vedere starea apostolilor, a femeilor purtatoare de mir, dupa ce Iisus a fost batjocorit, chinuit, rastignit, mort pe cruce si pus in mormant, atunci ne dam mai bine seama de ce Iisus se arata acestora, si nu numai, inviat din morti biruitor si stralucitor", mentioneaza Arhiepiscopul Major Lucian.
Potrivit Pastoralei transmise de inaltul ierarh greco-catolic, "sa ne curatim simtirile si sa vedem pe Cristos stralucind cu neapropiata lumina a Invierii si, cantandu-i cantare de biruinta, luminat sa-L auzim zicand: Bucurati-va!" (Cant 1,2).
In Pastorala sa, Arhiepiscopul Mitropolit romano-catolic Ioan Robu subliniaza ca invierea lui Iisus este un mister care nu poate fi patruns decat dupa ce ai descoperit un alt mister: cel al crucii.
"Nu poate fi inteleasa Invierea lui Isus in afara crucii. In inima invierii se afla manifestarea sensului crucii; aceasta manifestare este esentiala in experienta pascala, caci ea transforma scandalul crucii in mister de viata si de iubire. A crede in inviere inseamna a descoperi crucea glorioasa", arata inaltul ierarh.
Potrivit Arhiepiscopului Mitropolit Ioan Robu, experienta pascala nu incepe decat cu manifestarea sensului suferintelor si mortii lui Iisus. Atata timp cat acest sens ramane ascuns, Cel Inviat ramane un necunoscut pentru ucenicii sai; ei nu pot sa-l recunoasca. Numai descoperirea sensului mortii sale poate face sa apara lumina pascala. Iisus Inviat nu poate fi recunoscut decat in lumina care arata sensul suferintelor sale: "Oare nu trebuia Cristos sa sufere acestea si sa intre in gloria sa? Si, incepand de la Moise si toti profetii, le-a explicat din toate Scripturile cele referitoare la El" (Lc 24, 26-27). Mergand impreuna pe drum, Iisus, nerecunoscut inca de ucenici, le arata acestora, cu ajutorul Scripturilor, sensul mortii sale. /…/ La frangerea painii, ucenicii descopera sensul mortii lui Iisus: moartea Mantuitorului nu le mai apare ca un esec sau ca o neputinta, ci ca fapta unei vieti care se daruieste in mod liber, din iubire, pana la capat."
"Dupa ce in timpul postului am meditat adesea la suferintele Mantuitorului, acum, in sarbatoarea Pastelui, sa ne bucuram de iubirea calda a lui Iisus Inviat; si, in rugaciune, sa-i multumim ca ne insoteste, ne lumineaza si ne atrage cu iubirea sa vesnic fidela si induratoare", se arata in finalul Pastoralei transmise de Arhiepiscopul Mitropolit Ioan Robu.
Sursa: Rompres