Mai multe organizatii romanesti si straine au initiat o campanie pentru redeschiderea cat mai rapida a Vaserului si repunerea in functiune a mocanitei, ambele afectate de puternicele viituri care s-au inregistrat la Viseu de Sus in zilele de 25 si 26 iulie 2008. Dezastrul de pe Valea Vaserului i-a impresionat nu doar pe tipterii care isi au radacinile in zona, ci si pe turistii care s-au plimbat cu mocanita. Tipterii chiar ar fi trebuit sa se intalneasca zilele acestea la Viseu, la sarbatoarea lor anuala de pe Vaser.
Sarbatoarea tipterilor (muncitori forestieri veniti in Maramures in al doilea val de colonizare germanica a zonei, initiat de habsburgi in 1776 si adusi din zona slovaca Zips) de pe Valea Vaserului a fost reluata in 2002, dar continua o traditie din secolul XIX, cand plutasii, butinarii se intalneau in zona si se intreceau in diferite concursuri. Acum, intalnirea este compromisa, iar tipterii au facut un apel international, dar si catre Guvern si Presedintie pentru salvarea Mariutei, cum este ”alintata” una dintre locomotivele cu abur ale mocanitei.
Organizatii ale tipterilor, ecologiste, dar si persoane civice au aratat ca Vaserul este in pericol si are nevoie urgenta de ajutor, dar mai ales au cerut sa se acorde sprijin pentru mocanita si calea ferata ingusta de la Viseu de Sus – descrise de semnatarii petitiei ca “momument istoric cultural”. Presedintele Basescu si premierul Tariceanu au fost indemnati sa faca tot posibilul ca aceasta cale ferata forestiera din Viseu de Sus sa fie reconstruita
”Onorat Guvernamant al Romaniei!
Ultima cale ferata forestiera din frumoasa dumneavoastra tara, CFF Viseu de Sus (Maramures), a fost grav afectata in urma catastrofei naturale din data de 26 iulie 2008 si nu mai circula. Va rog, de asemenea si in numele multor altor simpatizanti ai acestui momument istoric cultural, sa faceti tot posibilul ca aceasta cale ferata forestiera din Viseu de Sus sa fie reconstruita.
Toate cele bune tarii dumneavoastra si numerosilor oaspeti ce vor urma sa viziteze aceast unic obiectiv turistic”, s-a precizat in scrisoarea inaintata autoritatilor.
Potrivit directorului Parcului Natural Muntii Maramuresului, Costel Bucur, Valea Vaserului ar putea fi redeschisa abia in vara lui 2009. Acesta nu a putut indica inca o cifra a pagubelor, insa a spus ca sunt imense. El a apreciat ca lucrarile pentru refacerea caii ferate inguste vor fi de durata si extrem de dificile, atat din cauza apropierii iernii, cat si lungimii de sine afectate. ”Se va lucra de jos in sus. Sunt 54 de kilometri de cale ferata, poate se va putea redeschide circulatia la anul, intr-o prima etapa, pana la kilometrul 16”, a spus Costel Bucur.
Doua dintre locomotivele cu aburi, Elvetia si Cozia 1, au ramas blocate in munti, cu tot cu vagoane, acestea transportand cei aproape 200 de turisti care au urcat in “mocanita groazei” – surprinsa de inundatiile din urma cu o saptamana. Acestea nu vor putea fi coborate decat dupa redeschiderea caii ferate cu ecartament ingust. Cozia 1 – ultima locomotiva cu abur fabricata in Romania, si Elvetia – recent restaurata. La CFF (Caile Ferate Forestiere) Viseu mai este si Mariuta – cea mai veche locomotiva cu abur functionala in Romania, unica in lume si produsa de Orestein&Koppel in 1910.
Foto: (c) cffviseu.ro
CITESTE SI:
Sursa: Meda Muntean