Pilotul avionului militar prabusit, azi 23 august, apropierea Aeroportului Craiova, a murit, iar cealalta persoana aflata la bord s-a catapultat, arata primele informatii. Directorul tehnic al Aeroportului Craiova, Adrian Predescu, a declarat ca avionul executa un zbor de antrenament si s-a prabusit la o distanta de aproximativ doi kilometri de aeroport, intr-o zona cu case.
El a precizat ca unul dintre piloti si-a pierdut viata, iar celalalt a fost grav ranit, la ora transmiterii acestei stiri primind ingrijiri medicale.
La fata locului se afla mai multe echipaje ale ISU, SMURD si Jandarmeriei.
Potrivit unor surse din randul anchetatorilor, avionul a cazut la aproximativ 40 de metri de case, in zona laturii de nord a aeroportului.
Avionul prabusit este de tip IAR 99, iar in momentul impactului aparatul de zbor a luat foc, fiind distrus in totalitate.
In martie 1995, un avion militar de tip IAR 99, apartinand UM 01918 Ianca, s-a prabusit la numai patru minute de la decolare, din cauza unei scurgeri accidentale de combustibil.
Cei doi piloti, care efectuau o misiune de cercetare meteorologica, au reusit sa se catapulteze, unul dintre ei fiind supus cu succes unei interventii chirurgicale complexe, la Spitalul Militar Central din Bucuresti.
In urma accidentului, Statul Major al Aviatiei si Apararii Antiaeriene si uzina producatoare au decis oprirea temporara a zborului cu cele opt avioane IAR-99 din lotul de fabricatie in cauza, pina la eliminarea elementelor identificate ca sursa potentiala de incendiu.
Aparatul IAR 99 Soim este produs de Avioane Craiova SA, fiind folosit in principal pentru antrenamente, putand asigura si misiuni de atac la sol, precum si misiuni de recunoastere.
Dezvoltarea acestui avion de antrenament avansat si atac usor a fost demarata in anii ’70, fiind primul avion reactiv proiectat si realizat integral in Romania.
Versiunea modernizata IAR-99 Soim este echipata cu un sistem de avionica foarte similar cu cel de pe MiG-21 Lancer.
Dotarile includ computer de bord, Head-up si Head-down Display, sistem de navigatie inertial/GPS, HOTAS, statie radio VHF/UHF. Sistemul de transfer de date proceseaza datele de navigatie primite via datalink de la un alt avion sau statie de sol echipata cu acelasi sistem. Aceasta informatie este prezentata pe un ecran „radar virtual” simulat in cabina, astfel incat pilotul se poate antrena in folosirea radarului fara ca avionul sa fie echipat cu un radar.
Avionul are lungimea de 11 metri, anvergura de 10,16 metri, inaltimea de 3,898 de metri si masa 3.320 de kilograme.
Aeronava atinge o viteza maxima de 850 de kilometri pe ora la 9.000 de metri.
De asemenea, puterea motorului este de 17,79 kN, plafonul practic este de 12.000 metri, iar raza de actiune este de 1.100 de kilometri.
La capitolul „armament” legat de acest avion figureaza un tun de 2×23 milimetri si bombe de 50 kilograme, 100 de kilograme si 250 de kilograme, cu munitie autodirijata LGB si OPHER si cu rachete Python III, R3S/R13M, R60.
Sursa: Mediafax