Romanii care considera ca institutiile statului sau ale UE au facut o greseala sau nu si-au respectat regulamentul intern de functionare pot solicita Ombudsmanului European deschiderea unei anchete. Plagerile pot fi depuse online, iar sesizarile pot ajunge mai rapid la autoritatile europene, dupa cum a informat Comisia Europeana pentru ca persoanele beneficiaza de asistenta in momentul in care depun sesizarea.
Ombudsmanul este un functionar responsabil cu tratarea plangerilor si care se ocupa cu investigarea afirmatiilor cu privire la savarsirea unor nedreptati, la cazuri de discriminare, abuz de putere, tainuire de informatii, intarzieri nejustificate sau nerespectarea procedurilor.
Ombudsmanul este ales de Parlamentul European pentru un mandat de 5 ani, care poate fi reinnoit. in prezent, aceasta functie este detinuta de Nikiforos Diamandouros, membru al Retelei europene a ombudsmanilor, la care participa 31 de tari europene. In Romania, rolul este detinut de Avocatul Poporului.
Ar fi de precizat ca din totalul de 3.000 de plangeri primite anual, numai un sfert sunt de resortul Ombudsmanului European, ceea ce a determinat institutia sa treaca la o campanie de informare asupra rolului si atributiilor ei. De altfel, noul site de internet interactiv ii ghideaza pe reclamanti catre autoritatea competenta, lucru care economiseste timp si bani si duce la scaderea numarului de plangeri respinse.
Informatii suplimentare despre Ombudsmanul European aici…
Sursa: Ioana Osan