Sumele restituite de stat persoanelor fizice si firmelor din taxa pe poluare auto si cea pentru emisiile poluante, in urma unor decizii judecatoresti, vor fi primite de contribuabili in transe anuale pe cinci ani, provenind din incasarile aferente timbrului de mediu la bugetul Fondului pentru Mediu.
Plata sumelor prevazute prin hotarari judecatoresti avand ca obiect restituirea taxei pe poluare pentru autovehicule si a taxei pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule, actualizate cu indicele preturilor de consum comunicat de Institutul National de Statistica, dobanzile calculate pana la data platii integrale si cheltuielile de judecata, precum si alte sume stabilite de instantele judecatoresti, devenite executorii pana la data de 31 decembrie 2015, se va realiza pe parcursul a cinci ani calendaristici, prin plata in fiecare an a 20% din valoarea acestora, potrivit OUG 8/2014 pentru modificarea si completarea unor acte normative si alte masuri fiscal-bugetare.
Astfel, sumele de plata stabilite prin hotararile judecatoresti se actualizeaza cu indicele preturilor de consum, iar dobanzile se calculeaza pana la data platii integrale, respectiv data stabilita prin borderoul intocmit de organul fiscal pentru fiecare transa anuala. Platile se se suporta din sumele incasate din timbrul de mediu la bugetul Fondului pentru Mediu, potrivit unui proiect de ordin comun al ministrului Mediului si ministrului Finantelor.
Cererile de restituire se depun de catre contribuabili la autoritatea obligata prin hotarare judecatoreasca sa efectueze restituirea, respectiv Agentia Nationala de Administrare Fiscala sau Administratia Fondului pentru Mediu, dupa caz.
Termenul de depunere este cel legal de prescriptie a dreptului de a cere restituirea, respectiv cinci ani de la data de 1 ianuarie a anului urmator celui in care a luat nastere dreptul la restituire.
Cererea trebuie sa fie insotita de hotararea judecatoreasca executorie, in copie legalizata, o copie a actului de identitate si imputernicirea reprezentantului legal, daca este cazul. Cererea se solutioneaza in termen de 45 de zile de la inregistrare, putandu-se prelungi in cazul solicitarii de documente suplimentare.
Documentele depuse la organul fiscal competent vor fi transmise Administratiei Fondului pentru Mediu, clasic sau electronic, pentru a se stabili graficul de plata a transelor anuale, care va fi comunicat Fiscului in cinci zile de la data inregistrarii documentelor primite.
Plata pentru prima transa anuala se va face in luna urmatoare datei comunicarii graficului de catre Administratia Fondului pentru Mediu organului fiscal, iar pentru urmatoarele transe anuale in lunile aprilie si noiembrie ale fiecaruia dintre urmatorii patru ani, in functie de data depunerii cererii. Inainte de efectuarea platii la fiecare transa, Fiscul verifica daca contribuabilul are datorii neachitate, in acest caz realizand compensarile legale.
Contribuabilii care au sume de primit, eventual ramase in urma compensarii, vor fi programati de catre Fisc pe o lista, transmisa in copie si la Administratiei Fondului pentru Mediu, fiind instiintati pentru data stabilita.
Restituirea catre firme se va realiza doar prin decontare bancara in contul indicat prin cererea de restituire, iar catre persoanele fizice se poate si in numerar la ghiseul unitatii Trezoreriei Statului, in functie de optiunea acestuia.
Procedura se va aplica si cererilor de restituire a sumelor stabilite de instantele judecatoresti prin hotarari executorii, aflate in curs de solutionare la data intrarii in vigoare a ordonantei de urgenta a Guvernului 8/2014 care reglementeaza aceste plati, respectiv a cererilor de restituire pentru care nu s-au comunicat contribuabililor solicitanti decizia de restituire si nota de restituire.
Sursa: Mediafax