După evenimentele din decembrie 89 presa de partid și de stat din vremea comunismului, cel mai probabil pregătită din timp, s-a transformat radical în doar câteva zile de parcă nu ea prostea și mințea înainte poporul cu ziarele, radioul și televizorul. Cei interesați să răzbească politic în noua democrație, au înțeles imediat că vor reuși doar dacă au presa de partea lor.
Pentru asta au apărut mogulii conectați financiar la resursele principalelor partide, mass-media împărțindu-se în diferite tabere, funcție de cei care asigurau salariile, subiectele, privilegiile și veniturilor astronomice ale patronilor, majoritatea devenind milionari în câțiva ani.
Se duceau lupte grele între taberele opozante, se făceau dezvăluiri incendiare care se stingeau a doua sau a treia zi, liderii politici ieșeau la atac susținuți de cei pe care îi plăteau cu bani grei, victoriile și înfrângerile se succedau după formule stabilite în cercuri înalte, unele din afara țării.
Se trăia intens, palpitant, mass-media se ungea pe pâine și se consuma zi și noapte. Din noianul de subiecte întoarse pe toate părțile în zeci de publicații, cititorul avizat reușea să deslușească adevărul camuflat cu bună știință. Dar, una peste alta, cu bune cu rele, presa reușea să își facă datoria și să informeze cititorii destul de corect.
Astăzi, mogulii tradiționali au dispărut. Urmele unora se mai văd și se simt în câteva locuri. Diferența dintre ce a fost atunci și ce este acum, este enormă. A dispărut o lume și s-a inventat alta, pentru că fără mass-media politicienii nu pot trăi. Deci moguli nu mai sunt, așa că sistemul de a subordona presa intereselor politice a suferit modificări substanțiale. E adevărat că, de teama pușcăriei, politicienii au inventat o „schemă legală” prin care partidele parlamentare primesc subvenții de la bugetul de stat. Cele mari, PSD și PNL, ajung la câteva milioane pe an. De euro.
O bună parte, de fapt cea mai mare, din sumele primite din bugetul susținut de cetățenii patriei, sunt pompați către trusturile media cu ajutorul conturilor unor intermediari. Principiu e beton, primește toată lumea câte ceva, cei mari, de la nivel național iau grosul, dar nu sunt lăsați în afara măcelăriei nici cei care se fac că fac presă la nivel local. Rezultatul? Un pact diabolic nescris, dar respectat de politicieni și jurnaliști, ultimii, slugile sistemului, stau cu capul plecat și așteaptă să primească subiectele, să le transmită publicului pentru ca la urmă să își primească simbria.
Partidele mari s-au grupat într-o coaliție iar presa nu s-a lăsat mai prejos și a procedat la fel. Politicienii decid ce și cum să apară în presă, temele nu pot fi contestate și combătute critic pentru că toți le prezintă la fel, conform comenzilor primite. Informația este atent controlată, temele sunt cele agreate de coaliție, subiectele gingașe sunt imediat acoperite cu altele de impact imediat, majoritatea inventate în laboratoarele de produs diversiune așa că foarte repede cetățenii uită de ele.
Pentru ca presa să tacă, să nu fie interesată, să se uite în altă parte, să ignore subiectele cu adevărat importante, pe unele punând stigmatul derizoriului, se ridică anual la zeci de milioane de euro. Așa s-a ajuns ca presa românească să fie cumpărată de politicieni cu banii noștri.
După această lungă introducere, necesară cred pentru înțelegerea fenomenului, să trecem la fapte și să susținem afirmațiile de mai sus prin prezentarea unor evenimente recente petrecute în Maramureș.
Recent a avut loc vizita premierului Nicolae Ciucă în Maramureș. Ca să nu treacă neobservată și ne băgată în seamă, conducerea liberală a județului a cumpărat în prealabil spațiu de promovare la puținele televiziuni locale, dar și la publicații din mediul online. Fiecare publicație agreată de liderii liberali s-a ales cu sume cuprinse între 1.500 și 2.000 de lei. Nu-i mult, dar pentru publicarea câtorva comunicate primite de la partid e mai mult decât suficient.
Se cunoaște că legea nu permite partidelor să cumpere publicitate decât în cadrul campaniei electorale, dar și aici politicienii au găsit soluția dând instituțiilor dreptul să o facă. Instituții care sunt conduse exact de politicienii partidelor de guvernământ! Cine a achiziționat publicitatea din timpul vizitei premierului? Consiliul Județean, instituție condusă de Ionel Bogdan, președintele PNL Maramureș.
Revin la vremurile în care presa avea mult mai multe grade de libertate, care nu era în totalitate sub papucul politic, când existau o grămadă de publicații de orientări diferite. Vizitele președinților, premierilor sau liderilor de partid în județ erau evenimente majore, subiecte de mare interes pentru comunitate, care nu puteau fi ratate de jurnaliști. Nu trebuia să-i invite nimeni, darămite să-i mai și plătească autoritățile pentru participare. Vizitele nu aveau nevoie de publicitate suplimentară, faptele și spusele vizitatorilor erau prezentate în toate culorile posibile în produse publicate în mass-media, erau demersuri firești, naturale, cititorul sau privitorul putând să își facă o impresie reală despre ce s-a întâmplat.
Nu există niciun dubiu că Ionel Bogdan a cumpărat de fapt reclamă politică pentru promovarea vizitei premierului. Ciucă a vorbit, tărăgănat cum îi este felul, despre subiecte de interes pentru comunitate, cum ar fi aeroportul, podul de peste Tisa, barajul Runcu, pensii, facturi și multe altele. Erau teme de interes major pe care fiecare redacție care se respectă le-ar fi reflectat fără ca să fie plătită. De fapt, președintele corijent în liceu, a cumpărat imagine pozitivă pentru CJ, profitând de vizita lui Ciucă. Și chiar avea nevoie să își cosmetizeze moaca puternic afectată după doi ani de insuccese strigătoare la cer în timpul domniei sale.
O recunoaște chiar el prin anunțul publicat pe site-ul e-licitație.ro în 16 noiembrie, prin care CJ Maramureș informează că dorește să achiziționeze servicii de publicitate de la două posturi locale de televiziune care constau „în producția și difuzarea anunțurilor informative referitoare la activitățile Consiliului Județean Maramureș, organizate în cadrul vizitei premierului Nicolae-Ionel Ciucă în Maramureș, în perioada 17-18 noiembrie 2022”.
Normal că prăpăditul din fruntea județului și-a asigurat în primul rând serviciile celor două televiziuni de partid. Astfel, anunțul publicat la ora 16.38 a primit aviz favorabil de la TV Sighet cinci minute mai târziu, la 16.43! Mult mai repede s-au mișcat cei de la Plus TV, care așteptau ca și puii de barză din cuib sosirea mamei cu hrana în plisc, la anunțul postat la ora 15.45, răspunzând aproape concomitent, la ora 15.46!
Cu aceleași sume, 1.500-2.000 de lei, au fost cumpărate serviciile unor publicații online de casă, cel mai probabil pentru a acoperi „legal” o parte din truda anterioară a lingăilor devotați liberalilor.
Chestionat de europaliberă.ro în legătură cu acest subiect, Ionel Bogdan s-a dat singur de gol, confirmând că recompensarea „bunăvoinței presei” e o practică permanentă, ne fiind legată de evenimente majore, cum a fost vizita premierului.
„Noi avem contracte cu presa locală de foarte mult timp. Când sunt evenimente deosebite și necesită deplasări în județ, pentru că presa locală este mai lipsită de resurse decât presa centrală, în diferite moduri le asigurăm bani pentru transport, ce au nevoie. A fost o vizită de două zile, au cheltuit resurse pentru Sighet, Baia Mare, Mireșu, vorbim de câteva sute de kilometri(!!!). Este un sprijin pentru presa locală. Nu cheltuim foarte mulți bani cu presa, sprijinul nostru e unul mic. În diferite momente încercăm să-i mai sprijinim cu diferite sume de bani. Contractele cu presa locale variază între 500 de lei și 1.000 de lei pe lună. Nu asigură nici măcar un salariu pentru un angajat. Nu este o condiție să nu ne atace, nu există, nu am discutat cu vreun jurnalist să scrie sau să nu scrie ceva”, a precizat bravul liberal Ionel Bogdan.
Acțiunile de mituire a presei ca să tacă atunci când primește semnal și să nu scrie negativ la adresa președintelui și instituției pe care nevolnicul o conduce sunt total ilegale, fondul de publicitate ne putând fi folosit în aceste scopuri mârșave. Materialele publicitare apărute în presă trebuie obligatoriu marcate într-un mod distinct. Niciunul apărut în această perioadă nu a fost însoțit de marcajul special pentru a indica astfel existența unui contract cu CJ!
De ce procedează așa? Foarte simplu de răspuns. Ionel Bogdan recunoaște că pe diferite site-uri de casă apar comunicatele de presă transmise de biroul său de presă. Nu trebuie să vă spun că ele nu pot ieși de acolo dacă nu sunt favorabile președintelui și instituției, lucru normal de altfel. Sunt comunicate scrise la comandă de oamenii președintelui care ajung în presă fără marcajul special, iar publicul care intră în contact cu aceste materiale pozitive le atribuie automat jurnalistului care le-a publicat!
Una e să arăți că te laudă cineva și alta să te lauzi singur. Dar, indiferent din ce parte vin laudele, cetățenii județului trebuie să știe că ele sunt plătite din banii lor. Permanent se ridică o statuie falsă unui fățarnic prin contribuția celor pe care îi înșală și păcălește în fiecare zi. Așa s-a ajuns la instalarea în rândul populației al unui climat de confuzie, nesiguranță și neîncredere pentru că adevărul este bine ascuns de draperiile croite cu migală și răbdare de către găștile politice care conduc țara.
voi cum ati fost cumparati de chereches? platiti sa spuneti ce? povesti marca chereches!!!! vorbiti de altii,dar barna din ochii vostri nu vedeti!!!gasca chereches=gasca bogdan! 19=20-1!!!!