Polițele RCA s-au scumpit din nou în 2024, în ciuda faptului că tarifele ar fi trebuit să fie plafonate. Potrivit datelor oficiale, un șofer a plătit în medie 1.054 de lei pentru RCA în acest an, față de 938 de lei în 2023, ceea ce reprezintă o creștere de aproximativ 12%.
Vasile Ștefănescu, președintele COTAR, acuză conducerea ASF că tratează problema într-o manieră politică și nu ia măsuri reale pentru protejarea consumatorilor.
„Guvernul a vrut să facă o treabă bună, dar conducerea ASF-ului o interpretează tot politic. Înţeleg că trebuie să plătim o poliţă RCA ca să ne asigurăm maşina, dar nu suntem obligaţi să plătim luxul şi opulenţa asiguratorilor”, a declarat acesta.
De ce cresc prețurile: mai multe accidente, costuri mai mari
Autoritățile justifică scumpirile prin numărul tot mai mare de accidente rutiere și, implicit, al despăgubirilor. În 2024, au fost înregistrate peste 4.000 de accidente rutiere, iar numărul total al dosarelor de daună a crescut cu 30%, ajungând la peste 426.000 de șoferi păgubiți.
Valoarea despăgubirilor plătite de firmele de asigurări a trecut de 4,7 miliarde de lei în 2024, o creștere de 38% față de anul anterior. La aceasta se adaugă și scumpirea pieselor auto, care a dus la costuri mai mari pentru reparații.
„Preţurile au crescut peste tot. Inclusiv piesele auto s-au scumpit, iar asta a ridicat automat preţurile reparaţiilor”, a explicat Valeriu Bădilă, inspector de asigurări.
ASF promite controale, dar șoferii suportă costurile
Autoritatea de Supraveghere Financiară a promis controale pentru a verifica dacă asigurătorii respectă plafonarea, însă până la finalizarea acestora, șoferii sunt cei care plătesc prețul.
„Dacă alegem mereu cea mai ieftină poliţă din piaţă, riscul este ca anul următor să plătim mai mult. Un asigurător mai serios poate oferi mai multă stabilitate la reînnoire”, a mai precizat Valeriu Bădilă.
Plafonarea tarifelor RCA a fost introdusă în primăvara lui 2023 și prelungită în mai multe rânduri. Măsura este în vigoare până la finalul lunii iunie 2025.