Analiza accidentelor de circulatie produse in Maramures in anul 2008, releva faptul ca viteza neadaptata la conditiile de drum si trafic constituie principala cauza generatoare de evenimente rutiere. Astfel, 43 (reprezentand 18,06 %) din cele 238 de accidente grave s-au produs pe fondul neadaptarii vitezei la conditiile de drum si meteorologice.
In fiecare sezon rece, zeci de accidente grave de circulatie se produc pe drumurile publice de pe raza judetului nostru, in pofida avertizarilor meteorologice si a recomandarilor facute de Serviciul Politiei Rutiere, in fiecare iarna politia ii avertizeaza pe participantii la trafic:
– conduceti preventiv
– adaptati viteza la conditiile de drum si trafic
– pastrati distanta de siguranta intre autovehicule
– accelerati/franati progresiv
– dotati autoturismele cu anvelope de iarna
– controlati sistemul de iluminat – semnalizare
Aceste sfaturi, desigur, nu vor preveni toate accidentele, insa intelegerea si punerea lor in practica va conduce la diminuarea numarului si consecintelor evenimentelor rutiere.
Constructorii de automobile isi fac treaba (montand pe masini din ce in ce mai multe sisteme de siguranta – ABS, ESP, ASR, airbaguri frontale, laterale, tip cortina, etc), ramane ca si conducatorii de autovehicule sa si-o faca cum trebuie pe a lor.
Cele mai neplacute zile pe drumuri sunt acelea in care ninge, viscoleste sau se formeaza poleiul, timpii de tranzitie nefiind, de obicei, suficienti pentru multi ca sa se adapteze noilor conditii de mers, acestia uitand de multe ori cum se circula pe zapada sau polei.
Cele mai grave probleme sunt create de trei categorii de participanti la trafic si anume:
– soferii fara experienta/abilitati, care percep tardiv schimbarile meteo si nu stiu/nu inteleg cum sa reactioneze
– soferii care sofeaza ca si cand nu s-ar fi schimbat nimic in starea vremii
– cei care cred ca respecta legile motivand ca daca indicatorul de limitare a vitezei arata 80 km/h ei circula cu aceasta viteza respectand semnificatia indicatorului, fara insa a lua in considerare starea drumului, vizibilitatea si ceea ce se intampla in fata.
Exista cativa factori care influenteaza producerea de coliziuni: tractiunea, vizibilitatea (abilitatea soferului de a vedea clar drumul si aria din fata sa, suficient de bine pentru a reactiona in timp util) si maniera in care conducem automobilul.
Pregatirea automobilului pentru iarna inseamna curatarea masinii, asigurarea ca geamurile, oglinzile, farurile, stopurile si lampile de semnalizare sunt curate/vizibile. De multe ori observam in trafic soferi aplecati peste volan, incordati, abia zarind strada prin parbrizul necuratat.
Nu porniti de pe loc fara sa aveti curatate si dezghetate geamurile si parbrizul !
Puteti evita pierderea de tractiune sau patinarea accelerand/franand dupa caz, progresiv, fara bruscarea comenzilor.
Daca aveti ABS amintiti-va ca pe polei sistemul cere o distanta mai mare decat cea obisnuita pentru a opri masina. ABS-ul nu opreste autovehiculul mai repede, ci mai sigur, dar, pe de alta parte, blocarea rotilor duce la pierderea din controlul asupra directiei de deplasare.
Odata ce temperatura scade sub 7 grade Celsius, pneurile devin dure si isi pierd din aderenta. Pe un drum inzapezit, inghetat sau cu polei, coeficientul de aderenta tinde spre zero, iar sofatul dumneavoastra ar trebui sa fie cat mai temperat in reactii fara accelerari rapide sau franari brutale.
Panica nu ne salveaza; daca inchideti ochii, picioarele si mainile vor reactiona necontrolat. Este recomandat sa franati in linie dreapta. Daca miscati volanul inaintea unei eschive si dupa aceea franati, rotile se vor bloca mai rapid, insa eschiva fara frana, de obicei, duce catre lucruri urate. Dar nu asteptati ca lucrurile urate sa se intample, prevenirea este cel mai sigur antidot.
Nu uitati, daca este obligatoriu sa conduceti iarna pe vreme nefavorabila, planuiti din timp deplasarea si asigurati-va ca aveti suficient combustibil (incercati sa aveti in permanenta rezervorul pe jumatate plin).
Nu va urcati obosit la volan, verificati parbrizul, geamurile si oglinzile, controlati sistemul de climatizare si luminile inainte de plecare.
Purtati haine calduroase, care sa nu va limiteze miscarea, luati ceai/lichide suficiente si mancare neperisabila verificati ca bateria telefonului mobil sa fie incarcata si folositi pe cat posibil drumurile principale.
In cazul distantelor mari, anuntati pe cineva despre ruta dumneavoastra si despre ora la care estimati ca veti ajunge, urmariti prognozele meteo si buletinele informative pentru a va informa cu privire la eventualele blocari de drumuri/devieri de circulatie, restrictii, etc., adaptati viteza de deplasare la conditiile de drum si trafic.
Desigur, aceste sfaturi sunt general valabile, dar avand in vedere specificul judetului nostru, relieful preponderent muntos si faptul ca nu o data s-a dovedit ca firmele care asigura deszapezirile „sunt luate prin surprindere”, va recomand sa achizitionati lanturi sau alte echipamente antiderapante omologate, o lopatica, saci cu nisip si cablu de remorcare.
Subcomisar de politie
DORIN GHERMAN
Seful Serviciului Politiei Rutiere
Sursa: SPR Maramures
În Regatul Maramureșului există o triplă alianță! Este clar! Totul este negociat și împărțit! S-au aruncat zarurile și noua ordine...
Citeste mai mult