De la 1 ianuarie 2010, autobuzele societatii locale de transport in comun Urbis Baia Mare care nu indeplinesc conditiile de poluare minimum Euro 1 nu mai au voie sa circule pe strazile municipiului. Masura este insa greu de crezut ca va fi pusa in aplicare, in conditiile in care Primaria Baia Mare nu are fonduri pentru innoirea parcului auto al societatii Urbis, care detine in prezent 35 de autobuze non-Euro ce ar trebui scoase din circulatie. Directorul Directiei Servicii Publice din cadrul Primariei Baia Mare, Vasile Barbul, spune ca masura este una inoportuna, in conditiile incare in nicio alta tara a Uniunii Europene nu exista o astfel de interdictie.
Conform unei Hotarari a Consiliului Local Baia Mare, de la inceputul acestui an este interzisa circulatia pe strazile municipiului a autovehiculelor cu masa totala autorizata mai mare de 7,5 tone care nu indeplinesc conditiile de poluare minimum Euro 1. Prevederile deciziei se extind din 1 ianuarie 2010 si la mijloacele de transport in comun ale societatii locale de transport in comun Urbis Baia Mare.
Directorul Directiei Servicii Publice din cadrul Primariei Baia Mare, Vasile Barbul, considera ca hotararea este una inoportuna, in conditiile in care in nicio alta tara a Uniunii Europene nu se aplica o astfel de masura. “Din punctul meu de vedere, eu am spus in acel moment ca hotararea nu este oportuna. Nicaieri in Uniunea Europeana nu exista interdictii de a se circula cu masini non-Euro. Ne trezim, noi, romanii, cei mai saraci din Uniunea Europeana sa fim mai destepti, sa nu dam voie sa circule masini non – Euro. In celelalte tari ale UE circula si masini non-Euro”, a spus Vasile Barbul.
In opinia acestuia, n-ar trebui sa fie nicio problema ca pe strazile din municipiu sunt in circulatie masini non-Euro, daca acestea au inspectia tehnica la zi. “Daca masina are inspectie tehnica periodica la zi, inseamna ca e apta sa intre in circulatie”, a explicat Vasile Barbul. El a mai declarat ca este dificil de pus in aplicare o astfel de masura si din cauza ca nu exista institutii abilitate sa verifice daca masina este non-Euro si daca indeplineste conditiile de poluare. ”Doar Politia Rutiera poate sa verifice actele autovehiculelor, insa nu stiu daca dupa taloanele masinii poti sa-ti dai seama de gradul de poluare al masinii”, a mai aratat Vasile Barbul, care a subliniat ca ar fi trebuit sa fie adoptata o alta hotarare, conform careia impozitele sa fie mai mari pentru masinile non-Euro, nu sa fie interzisa circulatia acestora pe strazile municipiului.
Reprezentantul Primariei Baia Mare s-a aratat sceptic cu privire la aplicarea interdictiei de la 1 ianuarie 2009 pentru autovehiculele cu masa mai mare de 7,5 tone care nu indeplinesc conditiile de poluare minimum Euro 1. Barbul a mai precizat ca nu crede ca masura va fi aplicata la fel si pentru autobuzele non-Euro ale societatii Urbis Baia Mare, ceea ce inseamna ca in continuare pe strazile orasului vor putea circula in voie si mijloacele de transport in comun care nu indeplinesc conditiile minime de nepoluare.
Asta cu atat mai mult, cu cat Primaria Baia Mare nu are fonduri pentru achizitia de noi mijloace de transport in comun, pentru scoaterea din circulatie a celor 35 de autobuze non-Euro. “ Nu Urbisul e oaia neagra a municipiului Baia Mare. De la 1 ianuarie 2009 ar fi trebuit interzisa circulatia autovehiculelor care nu indeplinesc conditiile de poluare minimum Euro 1. Dar a fost aplicata aceasta decizie? Ma indoiesc, eu nu am informatii despre asa ceva”, a explicat Vasile Barbul.
Sursa: Camelia Tocaci