Analizele de laborator efectuate pe esantioanele de apa culese au indicat o concentratie de cianuri „sub limita de detectabilitate”, dupa cum a precizat seful Garzii de Mediu Maramures, Calin Crisan. Ruperea conductei de steril care lega Flotatia Centrala de iazul de decantare de la Bozanta Mare a survenit dupa ce aceasta a fost doborata cu bratul unui exacavator.
Pe conducta se transporta la ora incidentului apa industriala cu scopul prevenirii cimentarii materialului steril, dupa cum spun oficialii Flotatiei Centrale din cadrul companiei Remin Baia Mare.
Buletinul de analiza dat publicitatii miercuri de Laboratorul de calitate a apei din cadrul SGA Maramures a indicat faptul ca scurgerile din conducta nu au avut influenta asupra mediului. In esantioanele luate din conducta, din paraul Craica si din raul Lapus s-au gasit concentratii mai mari de fier, mangan, cupru, zinc, plumb, cadmiu si nichel, precum si alte reziduri.
Seful laboratorului, Unorica Metes, a precizat la observatii ca ”in urma incidentului, efectul deversarii a fost strict local pe paraul Craica” si ca „valorile determinate pe raul Lapus, in aval de confluenta cu paraul Craica, se inscriu in valorile obisnuite din campaniile lunare de monitorizare”.
Reprezentantil SGA Maramures nu a putut face o comparatie clara a valorilor inregistrate dupa accidentul de marti si inainte de acesta, precizand ca Craica nu este monitorizat cu regularitate. Unorica Metes a declarat pentru eMaramures.ro ca singura diferanta sesizata a fost aparitia de metale grele in parau, care, de regula, este poluat cu substante organice.
Oficialii Garzii de Mediu au aratat ca nu exista motive de ingrijorare si ca sterilul aflat pe conducta a colorat apa pe o portiune de numai cateva sute de metri. De altfel, singurul sanctionat dupa incident a fost soferul care a provocat ruperea conductei. El a fost amendat de Garda de Mediu cu 2.000 de lei, inspectorii imputandu-i faptul ca a poluat accidental mediul.
Vinovatia nu ii apartine in totalitate soferului, Marius L. – in varsta de 27 ed ani din comuna bistriteana Rebrisoara. Reprezentantii IPJ Maramures au precizat ca pe conducta de transport nu era nici un marcaj cu indicatoare de interzicere a accesului vehiculelor avand o inaltime mai mare decat cea admisa, astfel incat culpa s-ar putea imparti intre conducatorul auto si administratorul DJ 182, adica tocmai Consiliul Judetean Maramures.
Soferul a provicat accidentul in momentul in care a trecut cu un autotrailer pe care se afla un excavator pe sub conducta care traversa drumul ce face legatura intre Baia Mare si Targu Lapus.
Serviciul de Investigare a Fraudelor si Politia Rutiera Maramures desfasoara cercetari privind legalitatea transportului si imprejurarilor in care s-a produs incidentul, iar in functie de rezultate se vor dispune masuri legale impotriva celor responsabili. Deocmadata, doar soferul a fost scos „tap ispasitor”, pentru ca impotriva Remin, careia ii apartine conducta, si a Consiliului Judetean, care a uitat sa marcheze corespinzator drumul pe care a avut loc incidentul, nu s-au luat masuri.
Sursa: Meda Muntean