Punctul vamal Sighetu Marmatiei – Solotvino ar fi trebuit deschis anul trecut. Au existat insa intarzieri atat din partea romanilor, cat si din vina ucrainienilor. Intre timp populatia nu a putut folosi deloc acest traseu spre Ucraina, ba mai mult, pana si politia de frontiera a trebuit sa pastreze distanta regulamentara fata de podul care face leagatura intre cele doua tari.
Distanta de 5 minute parcursa in jumatate de zi
In iulie 2002, guvernantii au anuntat cu surle si trambite ca s-a aprobat deschiderea punctului de trecere a frontierei la Sighet. La acea vreme s-au alocat inclusiv bani din Fondul de rezerva bugetara aflat la dispozitia Guvernului pentru finalizarea „obiectivului Pod Istoric”, lucrare care incepuse din 1999.
Mare bucurie a fost atunci in sufletele morosenilor si romanilor de dincolo de Tisa, mai ales ca, daca ar fi sa o ia peste pod, nu le trebuie decat 5 minute ca sa ajunga dintr-o tara in alta. Oamenii se gandeau ca au scapat de drumurile ocolitoare si ca nu le va trebui jumatate de zi ca sa ajunga la neamurile lor. Altii faceau calcule ca vor scoate un ban din micul comert la frontiera sau ca vor incropi o afacere profitabila avand in vedere ca peste pod se va face trafic international.
Bucuria nu a durat prea mult. In loc sa le fie usurat accesul in tara vecina peste Podul Istoric din Sighet, maramuresenii s-au trezit, in 2004, ca au nevoie de vize ca sa treaca Tisa, pe care nu le pot obtine din judet, ci de la Suceava. Din Maramures, singura posibilitate de a merge in Ucraina este calatoria cu trenul pe ruta Sighet – Campulung la Tisa – Teresva ori pe legatura Sighet – Valea Viseului – Rahiv – Dilove. Asta inseamna foarte multe ore pierdute si kilometri facuti in plus.
Ocol fortat prin punctul vamal de la Halmeu
Data fiind situatia, fiecare s-a descurcat cum a putut. „Apoi noi luam autostopu’, altii merg cu carutele oamenilor ori cu autobuzu’. Nu te poti duce de pe-o zi pa alta daca n-ai neamuri dincolo ca ii cale lunga si pana in Dilove, darmite pana in Solotvino. Mai ii si problema cu trenurile. Merg numai lunea, miercurea si vinerea. Nu mi se pare normal! Intre Sighet si Solotvino, daca ai lua-o peste pod, ar fi numa cateva sute de metri”, a povestit sigheteanul Ilie Nemes.
Nevasta lui are rudenii in Ucraina si face drumuri destul de des peste granita. „Mai aducem una-alta pentru casa, da nu cine stie ce, ca nu poti cu trenul. Daca vrei sa faci cumparaturi serioase mergi cu masina si atunci o iei pe la Halmeu, ca nu ai pe altundeva”, a completat femeia. Multi maramureseni se lasa insa pagubasi si nu mai trec Tisa decat cu privirea, chiar daca au in Ucraina rudenii pe care nu le-au vazut de multa vreme.
Ucrainenii au luat-o inainte cu lucrarile, dar sunt tot in intarziere
Dupa 2004, Podul Istoric de peste Tisa a fost trecut doar de catre delegatii oficiale. A mai fost folosit de cateva ori cu ocazia unor manifestari cultural-artistice. De fiecare data insa a fost nevoie de acordul reprezentantilor ambelor state pentru a ajunge dincolo de Tisa.
Ucrainienii au inceput inca din primavara acestui an lucrarile pentru finalizarea punctului de trecere a frontierei. In timp ce vecinii nostri lucrau de zor, autoritatile din Maramures ridicau din umeri. Spuneau ca nu pot face nimic in absenta fondurilor. Nici ucrainenii nu au reusit insa prea multe, astfel incat nu sunt in stadiu avansat cu executia punctului de trecere a frontierei.
Primarita din Sighet, Eugenia Godja spunea ca partea ucrainiana a avut vina ei pentru intarzierile aparute. ”Nu a existat deschidere din partea lor, desi au fost discutii pe tema podului inclusiv intre fostii presedinti Ion Iliescu si Leonid Kucima. Ucrainienii au inceput sa miste abia anul acesta”, a precizat ea.
Vineri are loc selectia de oferte pentru lucrarile la pod
In acest final de saptamana, comisia locala constituita pentru supravegherea lucrarilor va selecta ofertele firmelor. In proiect e prevazuta constructia unor cladiri pentru vama si pentru politia de frontiera, amenajarea cailor de acces si a unei platforme betonate cu parcari pe o suprafata de 2.000 mp, dar si introducerea utilitatilor.
Din comisie fac parte reprezentanti ai Primariei Sighet, consilieri locali, dar si reprezentanti ai Politiei de Frontiera, ai Vamii Sighet si ai Consiliului Judetean.
”Pentru selectia constructorului se va tine cont de pretul oferit, de nivelul tehnic si de termenul la care va putea fi gata lucrarea. Comisia a stabilit ca pana in 25 septembrie executia sa fie incheiata. Intradevar se forteaza putin lucrarile, dar din intalnirile pe care le-am avut cu ambasadorul Romaniei in Ucraina am inteles ca pe 5 octombrie se doreste inaugurarea acestui punct de frontiera. Se vrea ca la deschiderea lui sa fie prezenti presedintii ambelor state”, a mai spus primarita din Sighet.
Asadar, sperante sunt. Si banii au venit. Pana in toamna insa miile de maramureseni care au rudenii in Ucraina trebuie sa se multumeasca cu privitul peste Tisa si cu drumurile pe rute ocolitoare.
Sursa: Larisa Tivadar