Zilele trecute, Parlamentul României a aprobat Bugetul de Stat pentru 2019, buget care a inclus și fondurile care vor fi alocate județului nostru. Maramureșul are 76 de unități administrativ-teritoriale, respectiv 76 de primari. Deoarece în spațiul public au apărut anumite informații eronate cu privire la bugetul județului Maramureș și la felul în care vor funcționa administrațiile locale, președintele Consiliului Județean Maramureș, Gabriel Zetea a făcut câteva precizări.
Șeful administrației județene a amintit faptul că, de trei decenii, autoritățile locale susțin descentralizarea din punct de vedere decizional, dar în special financiar, iar acum actualul Guvern și-a arătat disponibilitatea de a realiza acest lucru.
”Bugetul pentru autoritățile locale este cu 7 miliarde de lei mai mare în anul 2019, față de anul trecut. 100% din impozitul pe venit care se realizează pe teritoriul unei localități rămâne la autoritățile locale, din care 60% intră direct la bugetul localității, iar restul de 40% ajunge, în diferite formule, la bugetul Consiliului Județean și indirect se întoarce la aceleași localități. Pe lângă aceste sume la bugetul fiecărei localități se adaugă sumele din taxele și impozitele locale, sumele din TVA, alocările de la Consiliul Județean și sumele atrase prin proiecte. Este pentru prima oară când bugetul de funcționare pentru fiecare autoritate locală va fi asigurat de către Consiliul Județean Maramureș, dar și întreaga procedură de alocări financiare către primării, procedura care a fost, până în prezent, asigurată de către Administrația Județeană de Finanțe, pe baza unor formule prea puțin înțelese. Personal, dau sigurări că întreaga procedură va fi una transparentă și se va ține cont de necesitățile fiecarei primării în parte. Voi avea întâlniri punctuale cu fiecare primar maramureșean și voi ține cont de fiecare problemă ridicată de către edilii din județ. Sumele pe care instituția Consiliului Județean le are la dispoziție sunt mai mult decât suficiente pentru acoperirea tuturor cheltuielilor de funcționare ale primăriilor din Maramureș, deoarece nicio unitate administrativ-teritorială nu va avea buget mai mic decât în anul 2018”, a precizat președintele CJ Maramureș, Gabriel Zetea.
Șeful administrației județene a dorit să aducă și unele precizări privind asistența socială. ”Am auzit opinii potrivit cărora, Bugetul de Stat nu alocă niciun ban pentru asistență socială, insistându-se pe faptul că toate aceste sume au fost trecute în sarcina autorităților locale. Guvernul României alocă toți banii necesari prin Legea Bugetului pentru asistență socială, dar plățile catre beneficiari vor fi făcute de către primării. Nu este vorba despre vreo modificare substanțială, deoarece și până acum primăriile făceau plățile, iar Guvernul aloca doar 90% din sume. Mai mult, Legea Bugetului, la articolul 20 din Secțiunea a doua dedicată autorităților locale, indică obligativitatea de a aloca, cu prioritate, în Bugetul pe acest an, sumele pentru asistență socială. În ceee ce privește cazul singular de la Cavnic, unde primarul Vladimir Petruț susține că nu poate asigura funcționarea unității medicale din localitate, de doi ani de zile îl rugăm insistent să transfere spitalul în subordinea Consiliului Județean Maramureș, pentru a-l aduce la nivelul de performanță al spitalelor din Baia Mare”, a conchis președintele Gabriel Zetea.