De la 20 mai 2019 pachetele de ţigarete şi tutun de rulat vor fi marcate cu un identificator unic pentru a permite urmărirea fiecărui produs din momentul produceriipână în momentul vânzării către primul distribuitor retail, în conformitate cu Sistemul Track&Tracing -T&T, vizat de Art. 15 şi 16 ale Directivei 2014/40/UE – Directiva Tutunului TPD transpusă în România prin Legea nr. 201/2016. Pentru produsele din tutun, altele decât ţigaretele şi tutunul de rulat, marcarea se va face de la 20 mai 2024.
Înainte de introducerea în circuitul de vânzare cu amănuntul, toţi operatorii economici implicaţi în comerţul cu produse din tutun, inclusiv producătorul, au obligaţia de a înregistra intrarea tuturor pachetelor unitare aflate în posesia lor, precum şi toate mişcările intermediare şi ieşirea finală a pachetelor unitare din posesia lor, conform Legii nr. 201/2016. Această obligaţie poate fi îndeplinită prin marcarea şi înregistrarea ambalajelor sub formă agregată, precum cartuşe, baxuri sau paleţi, dacă se asigură urmărirea şi asigurarea trasabilităţii tuturor pachetelor unitare.
În decembrie 2017 Comisia Europeană (COM) a informat statele membre despre faptul că legislaţia secundară privind sistemul de trasabilitate a tutunului a fost adoptată, informaţie publicată şi pe website-ul
DG SANTE (https://ec.europa.eu/health/tobacco/tracking_tracing_system_en).
Având în vedere importanța deosebită pe care o are crearea unui sistem unic funcțional în toate statele membre, pentru urmărirea și monitorizarea produselor din tutun Comisia Europeană organizează patru întâlniri regionale privind aspecte de implementare a sistemului de trasabilitate și elementele de securitate pentru produsele din tutun.
La a doua întâlnire regională, ce va avea loc în data de 15 februarie 2018, la Bucureşti, au fost invitate să participe autoritățile responsabile din şapte state membre: Austria, Cehia, Ungaria, Lituania Polonia, România şi Slovacia. Întâlnirea este organizată de Comisia Europeană – DG SANTE şi Ministerul Sănătăţii. Întâlnirea va avea două sesiuni de lucru: între orele 9:30-12:30 – întâlnire între reprezentanţii Comisiei şi autorităţile responsabile şi, între orele: 13:30-18:15, sesiune deschisă pentru părţile interesate.
Fiecare stat membru poate numi până la zece reprezentanți ai părților interesate din sectorul economic pentru a participa la sesiunea publică.
Informaţii suplimentare pot fi obținute de la nr. de telefon 021/3155858 sau adresa de e-mail: vama@customs.ro.