Vezi VIDEO
Care sunt etapele care trebuie parcurse pentru a deschide o afacere proprie si ce legislatie trebuie sa cunosti pentru a reusi ? Sunt cateva dintre lucrurile pe care le invata elevi din clasele a VII-a si a VIII-a de la Scoala “Petre Dulfu” din Baia Mare, alaturi de elevi din alte patru tari: Grecia, Italia, Franta si Turcia. La final, participantii vor fi capabili sa cunoasca asemanarile si deosebirile dintre legile cu privire la angajare din cele cinci tari.
Activitatile fac parte din cadrul unui proiect Erasmus cu finantare europeana. Prima intalnire internationala din cadrul proiectului a avut loc astazi la Scoala “Petre Dulfu” din Baia Mare. O delegatie de aproximativ 40 de persoane din celelalte patru tari implicate in proiect au sosit pentru a parcurge impreuna cateva dintre etapele de lucru. Au fost intampinati de elevii scolii, imbracati in costume populare, care i-au sasteptat cu traditionala paine si sare.
„Ceea ce este nou in acest proiect este ca tinerii vor fi instruiti si invatati sa-si creeze propria lor companie. Iar in urma acestor doi ani cat va dura proiectul ei vor fi in stare sa-si infiinteze o companie atat pe teritoriul tarii noastre cat si pe teritoriul celorlalte tari participante in proiect. Ei vor trebui sa cunoasca regulile de angajare in proiect, regulile statelor participante in vederea constitutirii companiei, iar in final trebuie sa fie pregatiti pentru rolul lor ca cetateni europeni,” a declarat Cozete Scurtu, profesor coordonator al proiectului din partea Scolii „Petre Dulfu”
Elevii sunt impartiti in mai multe grupuri de lucru mixte, fiecare echipa avand participanti din fiecare tara. Impreuna, ei trebuie sa puna bazele unei afaceri virtuale.
„Proiectul este focusat pe locurile de munca. Toate problemele cu privire la gasirea unui loc de munca al studentilor din tarile participante. Incercam sa facem cativa pasi, sa rezolvam aceasta problema. Sa le explicam elevilor cum ar putea sa isi gaseasca un job in alte tari, nu doar in tara de origine. Si aici, in Romania, incercam sa facem un proiect de constructie eco. A fost un proiect foarte interesant, pentru ca studentii s-au implicat si erau foarte interesati de aceasta idee”, a declarat Antonello Carolo, coordonatorul principal al proiectului, profesor la o scoala din Italia.
Elevii au acceptat cu entuziasm provocarile din cadrul acestui proiect si se bucura de momentele in care pot interactiona direct.
„In acest proiect trebuie sa colaboram cu elevii din celelalte tari pentru ca vrem sa cream o companie de constructii. Si este foarte important , de exemplu, sa vorbim toti engleza, pentru ca trebuie sa comunicam si apoi sa cooperam. Dar cel mai important lucru este ca vrem sa cream o companie si ne lovim de diferentele economice si culturale ale fiecaruia. Suntem din Italia, Grecia, Romania si asta este, de fapt, provocarea proiectului, sa ne descurcam impreuna”, a spus Orlando, elev la scoala partenera din Italia.
„In primul rand, am inceput sa vorbim pe Facebook cu ei, sa comunicam. Am inceput sa construim o casa eco, bineinteles virtual, si in aceasta saptamana o sa avem diferite actiuni in comun, sa facem si turul Maramuresului, sa avem activitati comune ”, a declarat Bianca Boros, eleva la Scoala „Petre Dulfu”.
Activitatile au fost salutate si de catre administratia publica locala, care i-a asigurat pe organizatori si participanti de acordarea intregului sprijin.
„Si va dorim, in primul si in primul rand, in afara de tema acestui proiect, pe care trebuie sa o dezbateti, sa incercati sa ramaneti si cu multe cunostinte legate de cultura si obiceiurile noastre si, in mod deosebit, sa legati prietenii care sa continue si dincolo de acest proiect”, le-a urat participantilor Gabriela Hofer, viceprimarul municipiului Baia Mare.
Proiectul se va derula pe o perioada de doi ani, bugetul pentru scoala baimareana fiind de peste 30.000 de euro. Impactul asteptat este ca elevii sa inteleaga importanta de a fi cetateni europeni, avand sansa sa invete regulile antreprenoriatului.
Sursa: Sonia Rajnita