Scolile vor fi obligate sa informeze serviciile de asistenta sociala cu privire la copiii ai caror parinti sunt plecati in strainatate, pentru a exista o evidenta clara a acestora si pentru ca situatia lor sa poata fi monitorizata, potrivit unui proiect de act normativ al Ministerului Muncii.
Ministerul Muncii, Familiei, protectiei Sociale si Persoanelor Varstnice (MMFPSPV) a pus in dezbatere publica un proiect de hotarare pentru aprobarea procedurii de monitorizare a modului de crestere si ingrijire a copilului cu parinti plecati la munca in strainatate, document care vizeaza sprijinirea si eficientizarea procesului de identificare a tuturor copiilor cu parinti plecati la munca in strainatate, dar si a celor care au revenit in tara dupa o experienta de migratie de cel putin 12 luni.
Documentul prevede modalitatile concrete prin care unitatile scolare si serviciile publice de asistenta sociala trebuie sa colaboreze astfel incat acestei categorii de copii sa ii poata fi acordata atentia de care au nevoie din partea autoritatilor locale. Conform prevederilor Legii nr. 272/2004, inca din anul 2005 serviciul public de asistenta sociala are obligatia de a monitoriza si analiza situatia copiilor din unitatea administrativ-teritoriala si de a realiza activitatea de prevenire a separarii copilului de familia sa.
„Dupa noua ani de implementare a prevederilor Legii nr. 272/2004, se constata inca deficiente in indeplinirea atributiei de monitorizare si analizare a situatiei copiilor din unitatea administrativ teritoriala, inclusiv a celor cu parinti plecati la munca in strainatate”, se arata in nota de fundamentare care insoteste documentul. Astfel, serviciul public de asistenta sociala va solicita situatia copiilor cu parinti plecati, anual, in ultimul trimestru al anului, unitatilor scolare care functioneaza pe raza lor administrativ teritoriala.
Dupa primirea datelor, serviciul public de asistenta sociala va avea obligatia sa verifice daca pentru toti copiii care au ambii parinti plecati la munca in strainatate sau parintele unic sustinator, parintii si-au indeplinit obligatia de notificare a serviciului public de asistenta sociala si cea de desemnare a persoanei care sa se ocupe de cresterea si ingrijirea copilului pe perioada absentei lor din tara. In situatia in care constata ca nu exista persoana desemnata de catre instanta, serviciul public de asistenta sociala are obligatia de a informa persoana in ingrijirea careia se afla copilul cu privire la prevederile legale in vigoare.
„Persoana care se ocupa de cresterea si ingrijirea unui copil cu parinte/parinti plecati la munca in strainatate are obligatia de a pune la dispozitia serviciului public de asistenta sociala toate datele si informatiile pe care le detine cu privire la adresa la care pot fi contactati parintii in strainatate si de a face dovada ca mentin legatura cu acestia. Serviciul public de asistenta sociala realizeaza lunar vizite la domiciliul persoanelor desemnate de instanta, in vederea informarii si consilierii acestora cu privire la raspunderea ce le revine in cresterea si ingrijirea copilului. Ulterior, vizitele vor fi realizate trimestrial”, se arata in documentul citat.
In situatia in care se constata scaderea randamentului scolar, reprezentantul serviciului public de asistenta sociala va informa in scris invatatorul/dirigintele copilului, care are obligatia de a solicita sprijinul consilierului scolar. De asemenea, daca in urma evaluarii se constata ca exista suspiciuni de afectare a starii emotionale a copilului, reprezentantul serviciului public de asistenta sociala va solicita sprijinul unui psiholog, in vederea includerii acestuia in cadrul unui program de consiliere psihologica.
„Daca la nivel local nu exista psiholog, reprezentantul serviciului public de asistenta sociala solicita sprijinul directiei generale de asistenta sociala si protectia copilului”, se arata in nota de fundamentare. Daca in trei luni de la inscrierea la scoala a copilului cu parinti plecati la munca in strainatate, situatia scolara si integrarea acestuia in mediul scolar nu se imbunatatesc, invatatorul/dirigintele, cu aprobarea directorului unitatii de invatamant, are obligatia de a solicita sprijinul consilierilor scolari din cadrul centrului judetean de resurse si asistenta educationala.
Documentul reglementeaza si activitatile pe care reprezentantii serviciilor publice de asistenta sociala le pot desfasura pentru indeplinirea atributiilor ce le revin in ceea ce priveste lucrul cu aceasta categorie de copii. Astfel, acestia trebuie sa urmareasca mentinerea relatiilor personale ale celor mici cu parintii care sunt plecati la munca in strainatate, sa organizeze programe de educatie parentala destinate parintelui sau persoanelor care se ocupa de cresterea si ingrijirea copilului afectati de migratie si sa organizeze intalniri cel putin trimestriale cu persoanele care se ocupa de cresterea si ingrijirea copiilor.
Lucratorii sociali trebuie sa faciliteze mentinerea unui contact permanent intre reprezentantii unitatii de invatamant pe care o frecventeaza copilul si persoana in grija caruia acesta a fost lasat de parinti, sa incurajeze parintele sau persoana in grija careia a fost lasat copilul si cadrele didactice sa stabileasca acorduri de invatare, adecvate nevoilor acestora, care sa cuprinda in mod explicit scopurile, asteptarile si responsabilitatile ce revin scolii si familiei, dar si sa sprijine parintele in utilizarea unor metode de consiliere care sa faciliteze comunicarea in familie, rezolvarea problemelor etc.
Proiectul pus in dezbatere publica stabileste si criteriile si procedurile de lucru pentru reprezentantii serviciilor publice de asistenta sociala pentru a se asigura, astfel, identificarea tuturor copiilor care necesita sprijin din partea autoritatilor cat si preluarea lor in evidentele autoritatilor de la nivel local. Astfel, pentru identificarea situatiilor de risc la care sunt supusi copiii si familiile acestora, specialistii propun un model de fisa de observatie care sa poata fi usor de completat atat de reprezentantii serviciului public de asistenta sociala, cat si de alti profesionisti care intra in contact cu copilul.
„In urma completarii sau, dupa caz, primirii acestui document, reprezentantii serviciului public de asistenta sociala merg sa evalueze situatia copiilor, pe baza unei fise de identificare a riscurilor, in baza careia specialistii pot identifica acele cazuri care necesita o interventie imediata pentru prevenirea separarii copilului de familia sa. O parte din datele si informatiile colectate prin intermediul fisei de identificare a riscurilor vor fi incluse intr-o baza de date, ce va fi constituita la nivelul fiecarui serviciu public de asistenta sociala”, se arata in nota de fundamentare ce insoteste documentul pus in dezbatere publica.
Documentul mai prevde ca reprezentantul serviciului public de asistenta sociala nu poate sprijini copilul expus riscului de separare si familia acestuia, fara a colabora, in functie de nevoile acestora, cu medicul de familie, cadrele didactice, asistentul medical, mediatorul scolar, mediatorul sanitar, preotul, precum si cu specialisti din ONG-urile acreditate in domeniul protectiei copilului.
Astfel, planul de servicii pentru copilul care este ingrijit intr-o familie in care a fost identificata cel putin o situatie de risc trebuie sa fie intocmit in cel mult 30 de zile de la data completarii fisei de identificare a riscurilor, iar implementarea acestui plan va fi monitorizata, asistentii sociali avand obligatia de a vizita la domiciliu familiile cu copil/copii aflati in risc.
Documentul contine si prevederi exprese referitoare la constituirea la nivelul serviciului public de asistenta sociala a unei „baze de date cu copiii aflati in situatie de risc”, ceea ce va duce la o mai mare responsabilizare a autoritatilor locale si va imbunatati si procesul de raportare la nivel central.
Prin proiectul de act normativ este stabilit termenul de doi ani pentru identificarea tuturor copiilor aflati in situatie de risc. Initiatorii documentului arata ca lipsa de personal sau insuficienta pregatire a unor reprezentanti ai serviciilor publice de asistenta sociala fac imposibila misiunea lor de a asigura activitatea de prevenire a separarii copilului de familia sa si propun ca directia generala de asistenta sociala si protectia copilului sa desemneze asistenti sociali responsabili cu mentinerea legaturii cu autoritatile administratiei publice locale.
foto arhiva
Sursa: Mediafax