De la Stanley Kubrick la Orson Welles, multi dintre marii regizori au planuit capodopere care au ramas la stadiul de proiect.Iata care sunt cele mai promitatoare productii cinematografice, care nu au fost realizate niciodata:
Napoleon, de Stanley Kubrick
Dupa succesul filmului ”2001: O odisee spatiala”, 1968, Kubrick si-a propus sa realizeze un film biografic despre viata lui Napoleon Bonaparte, imparatul francezilor, relateaza BBC. Regizorul american se astepta sa realizeze „cel mai bun film facut vreodata”, dupa spusele lui. Meticulozitatea si perfectionismul cineastului, care a regizat doar saisprezece filme intr-o cariera care s-a intins pe aproape 50 de ani, au dus la o documentare exhaustiva din partea lui pentru acest proiect.
Stanley Kubrick a citit in jur de cinci sute de carti despre conducatorul francez si apropiatii acestuia, si-a trimis colaboratorii sa viziteze si sa faca fotografii pe insula Elba, la Waterloo, Austerlitz si alte locuri cu semnificatii istorice si a scris o prima versiune a scenariului. Regizorul planuia sa filmeze o mare parte a scenelor in Franta, sa foloseasca studiourile din Anglia si sa realizeze scenele de lupta in Romania. Kubrick a incheiat o intelegere cu Armata Romana, care i-a promis 40.000 de infanteristi si 10.000 de cavaleristi. Audrey Hepburn avea sa joace rolul Josefinei, in timp ce Oskar Werner sau David Hemmings l-ar fi interpretat pe Bonaparte.
Costurile uriase pe care le-ar fi implicat productia, precum si lansarea adaptarii romanului Razboi si pace, dar si esecul peliculei Waterloo, de Sergei Bondarchuk, au dus la anularea proiectului lui Kubrick. Cineastul nu a renuntat, insa, la idee, niciodata si a sperat sa o puna in practica pana la moartea sa, in 1999. Anul trecut, Steven Spielberg a declarat ca intentioneaza sa produca o miniserie TV bazata pe scenariul original al lui Kubrick.
Kaleidoscope, de Alfred Hitchcock
Dupa ce a vazut pelicula Blow-Up, de Michelangelo Antonioni, Alfred Hitchcock a ajuns la concluzia ca filmele sale ar putea sa fie depasite si a planuit sa realizeze o continuare indrazneata pentru Shadow of a Doubt / indoiala. Regizorul britanic a incercat sa convinga scenaristi ca Alec Coppel sau Samuel Taylor sa se implice in proiectul lui, dar pana la urma a apelat la prietenul sau, Benn Levy, pentru o prima versiune a scenariului.
Kaleidoscope, asa cum urma sa se numeasca filmul, avea sa spuna povestea unui culturist tanar, aratos, care seducea femei pe care apoi le ucidea. Scenariul se concentra pe trei crime, una care se petrecea la o cascada, alta pe un vas de razboi si inca una intr-o fabrica parasita. Pelicula trebuia sa fie revolutionara si sa contina nuditate explicita si violenta, intr-o perioada in care acestea erau considerate tabu.
Desi a apreciat scenariul, nici bunul prieten al lui Hitchcock, Francois Truffaut, nu a crezut in realizarea lui. Asa cum era de asteptat, studiourile Universal au refuzat pelicula, in ciuda insistentelor regizorului, care a promis ca o va realiza cu un buget mai mic de un milion de dolari. Hitchcock avea sa refoloseasca o parte dintre ideile din Kaleidoscope in Frenzy, pe care l-a regizat in 1972.
Leningrad: The 900 Days / Leningrad: Cele 900 de zile, de Sergio Leone
Sergio Leone a fost un regizor italian, cunoscut in primul rand pentru filmele sale plasate in Vestul Salbatic, care au pus bazele genului „Spaghetti Western”, dar si pentru capodopere ca Ultimele zilele ale Pompeiului, sau Once Upon in America / A fost odata in America. in timp ce lucra la acesta din urma, Leone a devenit interesat de asediul Leningradului, in prezent Sankt Petersburg, din Al Doilea Razboi Mondial, in special datorita cartii Cele 900 de zile: Asediul Leningradului, scrisa de jurnalistul Harrison Salisbury. Regizorul italian si-a propus sa adapteze romanul lui Salisbury intr-un film de razboi, cu Robert de Niro, pe care il distribuise si in A fost odata in America, in rolul principal.
Pelicula avea sa urmareasca destinul unui fotograf american, de Niro, blocat in orasul asediat de Luftwaffe, aviatia nazista. Protagonistul, care urma sa se indragosteasca de o rusoaica, incerca sa supravietuiasca bombardamentelor germane si politiei secrete ruse, care ii urmarea iubita, pentru ca relatiile cu strainii erau interzise. Fotograful avea sa moara in ziua eliberarii orasului, in timp ce documenta predarea soldatilor nemti. Leone a reusita sa asigure un buget de 100 de milioane de dolari, a obtinut acordul si cooperarea autoritatilor sovietice si l-a convins pe Ennio Morricone sa compuna muzica pentru film. Proiectul a fost insa anulat cu doua zile inainte de semnarea contractului, din cauza ca Sergio Leone a suferit un infarct si a decedat, neasteptat, la varsta de 60 de ani.
In Search of Lost Time / in cautarea timpului pierdut, de Luchino Visconti
Visconti a fost un regizor de teatru, opera si film si un scenarist italian, cunoscut in primul rand pentru adaptarile romanelor Moarte la Venezia, de Thomas Mann si Ghepardul, de Tomasi di Lampedusa. Luchino Visconti era obisnuit cu ecranizarea operelor literare si cu proiectele vaste, Ghepardul intinzandu-se pe trei ore si jumatate. Regizorul italian isi dorea ca adaptarea celor sapte volume ale capodoperei lui Marcel Proust sa dureze patru ore.
Desi a petrecut mai multi ani documentandu-se in Paris si in Normandia si a sperat sa isi duca proiectul pana la capat, Visconti nu a reusit sa asigure finantarea pentru pelicula care se anunta sa fie extrem de costisitoare. Proiectul a fost, pana la urma, abandonat.
The Moviegoer / Cinefilul, de Terrence Malick
Regizorul american Terrence Malick a debutat pe marele ecran cu pelicula Badlands / Banda salbatica, in 1973, urmata de Days of Heaven / Zile in paradis, cinci ani mai tarziu. in ciuda succesului proiectelor sale, care i-au adus si premiul la categoria Cel mai bun regizor la Festivalul de la Cannes, Malick a hotarat sa ia o pauza, care a durat aproape douazeci de ani, pana in 1998, cand a regizat The Thin Red Line / La hotarul dintre viata si moarte.
In timpul hiatului de 20 de ani, cineastul s-a retras din viata publica si s-a mutat la Paris, unde a cochetat cu mai multe proiecte. Unul dintre acestea era o adaptare a romanului existentialist The Moviegoer, de Walker Percy. Cartea urmareste destinul unui barbat care gaseste mai multa insemnatate in filme si carti decat in viata reala. Malick a abandonat brusc proiectul, care nu s-a mai materializat pana in prezent.
Heart of Darkness / Inima intunericului, de Orson Welles
Orson Welles a fost un actor, regizor, scenarist si producator, care a lucrat in teatru, radio si film, fiind recunoscut pentru inovatiile pe care le-a adus in aceste domenii. El este amintit pentru Citizen Kane / Cetateanul Kane, considerat unul dintre cele mai bune filme din istoria cinematografiei si pentru adaptarea radiofonica a romanului The War of the Worlds / Razboiul lumilor, de H.G. Wells. Aceasta din urma a fost difuzata sub forma unui buletin de stiri care prezenta o invazie extraterestra, fapt care i-a facut pe multi dintre ascultatori sa creada ca evenimentele se petrec in realitate si a creat panica in America anilor ’30.
In 1940, studiourile RKO Pictures i-au oferit sansa de a realiza un proiect la alegere, cu promisiunea ca va avea libertate artistica deplina atat timp cat se incadreaza in buget. Welles a ales sa realizeze o adaptare a romanului Inima intunericului, scris de polonezul Joseph Conrad. Cineastul avea sa joace rolul principal, dar spectatorii nu aveau sa-l vada, cu exceptia catorva cadre in care i se putea observa umbra sau imaginea in oglinda. Welles avea de gand sa foloseasca o „camera subiectiva”, prin care publicul ar fi vazut ce vede protagonistul. Proiectul a depasit insa bugetul si a fost respins de RKO. Urmatoarea propunere a regizorului a fost ”Cetateanul Kane”, care avea sa devina unul dintre cele mai cunoscute filme din istoria cinematografiei.
Don Quixote / Don Quijote, de Orson Welles
Inima intunericului nu este singurul proiect al lui Welles care nu s-a materializat, cariera lui fiind presarata cu idei inovatoare, multe dintre care nu au fost puse, insa, in practica. Un exemplu potrivit ar fi un film despre viata lui Iisus, cu el in rolul principal, pe care a vrut sa-l realizeze imediat dupa Cetateanul Kane. Alt proiect drag lui, pe care a incercat sa-l duca la bun sfarsit in mai multe randuri, este o adaptare a romanului Don Quijote, de Miguel de Cervantes.
Welles isi imagina ecranizarea cartii, pastrand povestea, dar aducand personajele in prezent. „Ma intereseaza ideea virtutilor depasite”, spunea cineastul. „Don Quijote, imbracat in armura de cavaler, nu era contemporan in timpul lui Cervantes si nu ar putea fi contemporan niciodata”. in ciuda eforturilor depuse, a sprijinului pe care l-a primit din partea prietenilor – Frank Sinastra a investit 25 000 de dolari in acest proiect – si a faptului ca a filmat o mare parte din scene in decursul a peste zece ani, Welles nu a terminat Don Quijote pana la moartea sa, in 1985.
The Man Who Killed Don Quixote / Ucigasul lui Don Quijote, de Terry Gilliam
Terry Gilliam este un actor, regizor si scenarist britanic, nascut american, cunoscut pentru implicarea sa in grupul de comedie Monty Python si pentru filme ca 12 Monkeys / Armata celor 12 maimute, sau Fear and Loathing in Las Vegas / Spaima si scarba in Las Vegas. Gilliam a vrut sa realizeze un film bazat pe romanul lui Miguel de Cervantes. Personajul principal avea sa fie insa un barbat din prezent, care se intoarce in timp si este confundat de Quijote cu Sancho Panza.
Terry Gilliam a inceput filmarile in 1998, cu Jean Rochefort in rolul lui Don Quijote si Johnny Depp in rolul directorului de publicitate care se intoarce in timp. O inundatie care a distrus o parte din echipamente, dar si starea de sanatate din ce in ce mai precara a lui Rochefort au dus la amanarea proiectului. Gilliam a incercat sa-l reia in 2008, cu Robert Duvall si Ewan McGreggor in rolurile principale, insa a fost intrerupt din nou din cauza lipsei de fonduri. Cineastul a declarat ca spera sa inceapa filmarile, pentru a treia oara, la sfarsitul acestui an.
Ronnie Rocket, de David Lynch
David Lynch este un regizor american, cunoscut in primul rand pentru proiectele sale suprarealiste, cum este filmul Eraserhead, sau serialul Twin Peaks. Dupa succesul peliculei Eraserhead, in 1977, Lynch s-a decis sa realizeze Ronnie Rocket, un film despre un detectiv care intra intr-o alta dimensiune, ajutat de capacitatea sa de sta intr-un picior. Acolo intalneste un tren amenintator si un adolescent de doar un metru inaltime, care trebuie sa fie conectat la priza tot timpul. Adolescentul ajunge pana la urma un star rock, sub numele de Ronnie Rocket.
E evident ca proiectul nu era unul comercial, asa cum Lynch insusi a recunoscut, iar finantarea a fost foarte greu de obtinut. La sugestia lui Mel Brooks, David Lynch a hotarat sa regizeze un film dupa un scenariu adaptat si a ales The Elephant Man / Omul Elefant, care a devenit pelicula cu acelasi nume, cu Anthony Hopkins in rolul principal. Unele dintre temele din Ronnie Rocket s-au regasit, insa, in proiectele ulterioare ale cineastului, ca Twin Peaks si Mulholland Drive.
An American Tragedy / O tragedie americana, de Sergei Eisenstein
Sergei Mihailovici Eisenstein a fost un regizor rus, pionier in domeniul montajului cinematografic, care e cunoscut, in special, pentru filmele sale mute, cum ar fi Battleship Potemkin / Crucisatorul Potemkin si istorice, ca Ivan the Terrible / Ivan cel Groaznic. Regizorul a fost etichetat ca fiind formalist, o acuzatie care reprezenta o abatere de la normele stabilite de guvernul sovietic, asa ca artistul a parasit tara, ajungand la Hollywood. Munca sa a fost apreciata si Jesse Lasky, seful studiourilor Paramaount, i-a oferit 100.000 de dolari pentru a face un film, sugerandu-i o adaptare a romanului An American Tragedy / O tragedie americana, de Theodore Dreiser.
Eisenstein a fost incantat de idee, pentru ca citise si apreciase cartea lui Dreiser, pe care il si intalnise la Moscova, asa ca a acceptat propunerea si a realizat un scenariu. Lui Lasky nu i-a placut insa adaptarea cineastului, pe care a gasit-o prea deprimanta si, influentat si de atitudinea anti-comunista din Statele Unite din acea vreme, a hotarat incetarea colaborarii cu Eisenstein.
Sursa: Mediafax