Miercuri, mii de taximetriști au protestat împotriva UBER și Taxify deoarece le iau clienții. Acum 100 de ani birjarii protestau împotriva taximetriștilor pentru că … le luau clienții.
Până la sfârşitul secolului al XIX-lea, trăsurile, căruţele şi diligenţele erau singurele mijloace de transport din oraş. Presa vremii relata despre conflictele clienţilor cu birjarii. Nu de puţine ori se păruiau şi se înjurau ca la uşa cortului. La sfîrşitul secolului XIX, închirierea unei trăsuri costa costa 40 de coroane pe oră. În primul deceniu interbelic existau în Braşov 115 birjari şi 450 de cai, potrivit Casa Sfatului.
Pe Facebook, Alexandru Ghiza a scris: „Protestul taximetristilor, suparati pe aplicatiile modernele aplicatii car sharing, seamana cu grevele birjarilor din anii ’20. La Brasov, de exemplu, in perioada interbelica, taxi-ul era serviciu public, iar masinile – nu putine – apartineau Primariei.
Garajul lor, aflat la colţul dintre actualele străzi Maniu şi Iorga, s-a transformat după război în „Garajul Partidului”. Atunci cand au aparut si autobuzele, incepand din 1925, vizitii s-au revoltat ca le sunt furati clientii.
Cel mai simpatic lucru este ca sindicatul lor se numea “Fulgerul”. In 1930, birjarii ajunsesera deja intr-o situatie dramatica. Societatea Birjarilor din Brasov a publicat in presa vremii o scrisoare deschisa, in care se explica faptul ca, dupa 100 de ani de servicii aduse brasovenilor, birjarii au ajuns muritori de foame din cauza celor 100 de taxiuri si peste 40 de autobuze”.
În anul 1925 în Brașov s-a introdus transportul cu autobuze. Autobuzul era în acea vreme un vehicul cu 15, maxim 20 de locuri. Iarna autobuzele nu puteau urca străzile în pantă, locuitorii fiind obligaţi să apeleze tot la trăsuri.
Primul întreprinzător în domeniu a fost firma clujeană Décei – Blaga, care a început afacerea cu patru autobuze. Preţul biletelor şi al abonamentelor era menţinut scăzut, îndeosebi pentru funcţionari şi elevi.
Consiliul Municipal a acceptat doar 30 de autobuze pe traseele oraşului, având în vedere creşterea numărului de accidente provocate de acestea, unele foarte grave. Reacţii de împotrivire la extinderea transportului auto aveau şi birjarii, reuniţi în sindicatul „Fulger“. Ei au cerut, în 1926, limitarea numărului de autobuze.
Sursa: romani-buni.info