Colaborarea romano-maghiara in domeniul protectiei consumatorului va fi intensificata in urma semnarii unui protocol intre Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) din Romania si institutia similara din Ungaria. Protocolul bilateral a fost reinnoit, pentru ca fusese incheiat in 2005, inainte de intrarea in Comunitatea Europeana. In plus, actul a fost incheiat pe vremea cand Comisariatele Judetene pentru Protectia Consumatorilor Maramures functionau sub o alta titulatura.
Drepturile consumatorilor romani si maghiari la produse si servicii de calitate ar trebui sa fie mult mai bine aparate dupa semnarea protocolului de colaborare incheiat astazi, 9 septembrie intre ANPC si institutia similara din Ungaria. Documentul a fost semnat la Suior, unde s-au intalnit cele doua delegatii.
De fapt, actul nu este o noutate pentru autoritatile din domeniul protectiei consumatorilor din cele doua tari. Conform directorului Comisariatului Regional pentru Protectia Consumatorilor, Eugen Marinescu, la nivel national a mai existat un astfel de protocol semnat inca din 2005. El a spus ca era nevoie ca actul ”sa fie reinnoit si adaptat dupa ce inseamna legislatia europeana”. In plus, semnarea noului act se impunea dupa ce Inspectoratele pentru Protectia Consumatorilor s-au desfiintat, fiind transformate in Comisariate.
Conform autoritatilor maghiare, problemele din domeniul protectiei consumatorilor sunt similare in ambele tari. Si in Ungaria, autoritatile s-au confruntat cu lipsa informarii corecte a consumatorilor in ce priveste schimbul valutar. ”Problema s-a ivit in Ungaria la casele de schimb valutar. Nu a fost aplicata o practica corecta, nu erau informatii complete. Vom lua masurile necesare pentru a restabili starea de drept”, a spus seful ANPC din Ungaria.
Odata cu incheierea acestui protocol, reprezentantii celor doua institutii din domeniul protectiei consumatorilor isi propun sa efectueze controale comune, asa cum s-a intamplat in vara. De asemenea, se intentioneaza stipularea unei ”metodici concrete” care sa dea posibilitatea ca reclamatiile venite in domeniul colaborarii transfrontaliere sa fie rezolvate cat mai repede si eficient.
In planuri exista si editarea unor prospecte prin care consumatorul sa fie informat despre drepturile sale si despre locul unde poate sa se informeze atunci cand se confrunta cu produse sau servicii de proasta calitate pe teritoriul celor doua regiuni transfrontaliere.
La evenimentul de astazi au fost prezenti presedintele ANPC – Bogdan Pandelica, presedintele de la Protectia Consumatorilor din Ungaria – Tamas Witich, directorul Comisariatului Regional pentru Protectia Consumatorilor Satu Mare – Eugen Marinescu, consilier in cadrul ANPC – Paul Anghel.
Sursa: Camelia Tocaci