Incepand cu data de 01.01.2014 S.C. URBIS S.A. este operator unic regional de transport in Zona Metropolitana Baia Mare, zona care cuprinde Municipiul Baia Mare, oras ele Baia Sprie si Tauții Magheraus si comunele Recea, Sacalaseni, Grosi si Dumbravita.
Datorita faptului ca nu a fost asigurata capacitatea de transport necesara pentru Zona Metropolitana Baia Mare, au fost inchiriate un numar de 6 autobuze in anul 2014.
In data de 08.03.2014 s-au pus in circulatie 8 troleibuze solo noi, marca Solaris Trolino 12, aducand un plus important calitatii transportului in comun. Sunt utilizate in continuare si troleibuzele Saurer si Volvo, articulate, in special la orele de varf.
In data de 13.05.2014 s-au pus in circulatie 3 autobuze solo second-hand, marca Solaris cu o vechime de 10-11 ani, iar in data de 10.06.2014 2 autobuze articulate, marca NAW second-hand si s-a renuntat la autobuzele inchiriate inițial.
Mentionam ca aceste mijloace de transport au fost achizitionate cu sprijinul financiar acordat de Primaria municipiului Baia Mare si Consiliul Local.
Incepand cu data de 28.07.2014 biletele de calatorie se pot achizitiona si prin SMS cu telefonul mobil, masura luata la sugestia primarului Catalin Chereches.
In data de 23.08.2014 s-a dat in folosinta noua linie de troleibuz nr. 54 cu traseul Real (Auchan) – Gara – Cartier Vasile Alecsandri – Piata Izvoare (8,5 km c.d.) fiind suspendata linia 34 de autobuz care se suprapunea peste linia 54.
Din data de 10.09.2014 au fost montate in Municipiul Baia Mare inca 6 automate de bilete pe langa cele 3 existente, in total functionand 9 automate bilete.
Transportul de persoane se asigura cu 77 de mijloace de transport, respectiv 23 autobuze Solaris U12, 20 autobuze Mercedes C, 10 autobuze NAW, 2 autobuze Karosa, 4 microbuze si 18 troleibuze.
Totalul curselor zilnice in Baia Mare este de 958 in 2014 si de 620 in 2013, deci cu 338 in plus, din care sambata si duminica au fost de 474 in 2014 si de 400 in 2013, deci cu 74 in plus, iar in Zona Metropolitana a fost de 373 in 2014 fața de 237 in 2013, cu o crestere de 136 de curse zilnic, iar in zilele de simbata si duminica acestea au fost in numar de 379 in 2014 fata de 258 in 2013, cu o crestere de 121 de curse.
In perioada ianuarie–decembrie 2013 s-au efectuat 3.127.277 km efectivi, s-a consumat cantitatea de 1.201.466 litri, s-a inregistrat un supraconsum fata de consumul normat de 17.136,02 litri, in valoare de 100.245 lei.
In anul 2013 consumul la 100 km pe intreg parcul auto a fost de 38,42 litri/100km.
In anul 2013 s-a inregistrat un supraconsum de motorina in valoare de 70.186,61 lei, din care s-au recuperat 59.551,11 lei in anul 2014, ramanand de recuperat suma de 10.635,50 lei de la soferii plecati din unitate. Mentionam ca in 2013 nu s-a luat nicio masura de recuperare a supraconsumului si nici nu s-a aplicat nicio sancțiune disciplinara celor vinovați, desi in R.O.I. este prevazut acest lucru.
In perioada ianuarie-decembrie 2014 s-au efectuat 3.903.352 km efectivi, cu 703.997 km mai multi fata de 2013 , s-a consumat cantitatea de 1.302.461,46 litri, cu 100.994, litri mai mult fata de 2013 , insa se inregistreaza o economie de 125.750 litri in valoare de 784.680 lei fata de consumul normat in 2013.
Consumul la 100 km pe intreg parcul auto a fost de 33,37 litri/100 km in 2014, fata de 38,42 in anul 2013, reducerea fata de 2013 fiind de 5,05 litri/100 km, ceea ce reprezinta o scadere de 13,15 % pe intrg Parc Auto.
Daca aplicam acesta scadere a consumului mediu la 100 km ( efectiv) de 5,05 litri/100 km la kilometrii efectuati in anul 2014 de 3.903.352 km, obtinem o economie efectiva de carburant de 197.119 litri in valoare de 1.153.147 lei.
Menționam, ca la inregistrarea acestor economii o contribuție importanta a avut-o montarea GPS-urilor pe toate autobuzele, aparate care ofera date exacte despre cantitatea de combustibil alimentata, numar de kilometri efectuați, consumul de combustibil, viteza de deplasare si locul unde se afla mijlocul de transport daca este in staționare cu motorul oprit sau pornit.
Se constata ca in anul 2014 cheltuielile utilitațile respectiv energie electrica, apa, gaz au scazut cu 252.562 lei fața de 2013 fiind cele mai mici din ultimii 5 ani.
De asemenea, profitul brut pe anul 2014 a fost de 344.40 9 lei, cu 274.217 lei mai mult decat in anul 2013, fiind de asemenea cel mai mare din ultimii 5 ani.
La activitatea de transport, in Zona Metropolitana doar orasul Baia Sprie a obtinut rezultate pozitive celelalte localitati inregistrand rezultate negative pe care nu le-au putut acoperi din lipsa de fonduri. A.G.A. a A.D.I. Zona Metropolitana a hotarat ca rezultatele negative sa fie compensate cu rezultatele pozitive obtinute, compensari in valoare de 1.018.791 lei.
In conditiile in care nu s-ar fi efectuat aceste compensari, profitul brut realizat ar fi fost de 1.363.200 lei din care 1.018.791 de lei din activitatea de transport si 344.409 lei din alte activitati, astfel s-ar fi inregistrat o crestere a profitului brut cu 1.293.008 lei fata de anul 2013.
In anul 2014, subvenția aferenta altor elemente a scazut fata de anul 2013 cu 431.867 lei.
In anul 2014, pentru diferite abateri disciplinare, s-au aplicat un numar de 131 de sanctiuni disciplinare fața de 13 in 2013, cu 118 mai multe. De asemenea, mentionam ca in anul 2014 s-a inregistrat un numar de 3.029 zile concediu de odihna restant din anul 2013. Din acestea, in anul 2014 s-au efectuat 2.197 zile de concediu de odihna plus concediul aferent anului 2014, ramanand la 31 decembrie 2014 doar 832 de zile concediu de odihna restant, care vor fi efectuate in 2015.
Mai menționam ca, in anul 2013 s-a inregistrat un numar de 48 de procese aflate pe rolul instantei, iar in anul 2014 un numar de 73 de procese aflate pe rol. In 2013, s-au inregistrat un numar de 3 plangeri penale, iar in anul 2014, 28 plangeri penale din care 8 solutionate pozitiv, 3 clasate si 17 in curs de solutionare.
REALIZARI – 2014. SINTEZA
– Reducerea consumului/100km cu 5,05 litri ceea ce reprezinta o reducere pe intreg parc auto cu 13,15% (197.119 litri – 1.153.147 lei)
– Montarea a 56 bucati de aparate GPS in valoare de 83.260 lei pe toate autobuzele apartinatoare societații.
– Reducerea cheltuielilor la utilitati (apa, gaz, energie electrica) cu 252.562 lei
– Investitii din fonduri proprii mai mari cu 93.380 ,40 lei
– Achizitionarea unui numar de 8 troleibuze Solaris in valoare de 12.671.850,77 lei – leasing si a unui numar de 3 autobuze Solaris in valoare de 458.857,20 lei si 2 autobuze NAW in valoare de 35.000 euro cu sprijinul Primariei si a Consiliului Local Baia Mare
– Reabilitarea sediului central si extinderea imobilului Dispecerat soferi, Controlori, Revizori, in valoare de peste 600.000 lei
– Veniturile din exploatare au crescut cu 6.124.751 lei cele mai mari din ultimii 5 ani
– Veniturile financiare au crescut cu 32.574 lei
– Profitul brut realizat a crescut cu 274.408 lei – cel mai mare din ultimii 5 ani
– Subventia aferenta altor elemente decat leasing au scazut cu 431.867 lei
– Cifra de afaceri neta a crescut cu 7.036.330 lei
– Productivitatea muncii pe salariat a crescut cu 12.645 lei
– Scaderea numarului de calatori fraudulosi cu 5.500 fața de 2013
– Cresterea numarului de calatorii cu 3.650 mii
– Cresterea rulajului cu 782.000 km
– Realizare platforma spalare autobuze la Coloana Gara in valoare de 20.700 lei
– Incalzire in atelierul de mentenanta I, si reparații canale din ateliere in valoare de peste 80.000 lei
– Reparatii canale din ateliere in valoare de 68.500 lei
– Extindere imobil dispecerat soferi,controlori,revizori in valoare de 252.000 lei
– Achizitionare aparat pentru confectionat legitimatii in valoare de 5.500 lei
– Inchirierea a 6 automate de vanzare bilete
– Venituri din vanzarea fierului vechi in suma de 163.330 lei
– Reparatii la cele 12 chioscuri vanzare bilete in valoare de 9.803 lei
– Realizarea imprejmuire sediu si dispecerat gara in valoare de 14.360 lei
– Realizarea parcarii pentru personal si baza autobuze in valoare de 27.992 lei.
Sursa: Urbis SA