Politica bugetara pentru anul 2010 vizeaza reducerea deficitului bugetar la 5,9% din PIB, iar masurile propuse au in vedere corectarea raportului dintre cheltuielile curente si cele de investitii, potrivit programului de guvernare pentru perioada 2009-2012, propus de noul guvern.
Programul prevede, in acest sens, rationalizarea structurii institutionale a sectorului public, a numarului de angajati si a costurilor asociate, consolidarea reformelor structurale in domeniul pensiilor prin largirea bazei de contributie si printr-o gestionare mai stricta a pensiilor de invaliditate si a pensionarilor anticipate, o mai buna directionare a programelor de asistenta sociala si consolidarea celor peste 200 de ajutoare sociale existente, precum si o politica salariala prudenta in sectorul bugetar, care sa tina seama de constrangerile macroeconomice si bugetare.
Obiectivul fundamental al politicii fiscale va fi refacerea credibilitatii si stabilitatii finantelor publice prin stabilirea unui echilibru corespunzator intre raspunsul pe termen scurt la criza economica si obiectivele de consolidare pe termen mediu a finantelor publice, respectarea tintei de deficit bugetar in anul 2010 si diminuarea nevoii nete de finantare a sectorului guvernamental, continuarea consolidarii fiscale in directia indeplinirii tintei de deficit de 3% din PIB prin masuri structurale care sa asigure sustenabilitatea pe termen mediu si mentinerea calendarului de adoptare a monedei euro, promovarea unei politici fiscale anticiclice care sa ofere sustenabilitate procesului de crestere economica.
De asemenea, programul de guvernare prevede promovarea legii responsabilitatii fiscale si a legii privind reforma sistemului de pensii.
Legea responsabilitatii fiscale va stabili un cadru bugetar pe termen mediu obligatoriu si proceduri imbunatatite de elaborare a bugetelor multi anuale, limite privind rectificarile bugetare efectuate in cursul anului, reguli fiscale privind cheltuielile si deficitul bugetar, un consiliu fiscal care sa asigure o analiza independenta a prognozelor bugetare si a cadrului macroeconomic pe care acestea se bazeaza, precizeaza documentul mentionat.
In ceea ce priveste legea privind reforma sistemului de pensii, Romania se afla in grupul statelor cu cele mai mari riscuri pe termen lung, avand unul dintre cele mai nesustenabile sisteme publice de pensii din intreaga comunitate europeana. Conform prognozelor UE, in urmatorii 50 de ani, cheltuielile Romaniei cu pensiile exprimate ca procent in PIB vor creste de la aproximativ 8% (2009) la 15,8% (2060) ducand Romania pe locul 5 in topul statelor UE27 cu cele mai mari cheltuieli cu pensiile ca pondere in PIB.
Reforma sistemului de pensii urmareste asigurarea sustenabilitatii financiare a sistemului public de pensii pe baza principiilor contributivitatii si solidaritatii sociale, incadrarea cheltuielilor cu asistenta sociala in limitele sustenabile ale sistemului de pensii, eliminarea inechitatilor si anomaliilor care mai exista in sistemul public de pensii si a regimurilor speciale inechitabile si costisitoare de care beneficiaza anumiti angajati, stimularea economisirii private prin dezvoltarea sistemului de pensii facultative administrate privat.
Sursa: Agerpres