In urma numeroaselor deturnari de avioane si a atentatelor de la 11 septembrie 2011, au fost adoptate noi reglementari ce impun un dublu sistem de securizare a usilor cabinelor de pilotaj, dar punctul slab al acestui sistem este ca un pilot ramas singur in cabina poata sa blocheze complet accesul acolo al celuilalt pilot, cum se pare ca s-a intamplat in cazul avionului Airbus A320 al Germanwings, care, conform datelor preliminare, ar fi fost prabusit in mod deliberat de copilot, consemneaza agentiile AFP si DPA.
Astfel, un cod digital secret – diferit in functie de fiecare companie aeriana – permite actionarea unei sonerii in cockpit (cabina de pilotaj) pentru a cere deschiderea usii. Daca pilotul (sau pilotii) aflati in cabina nu reactioneaza in cel mult un minut, atunci usa se deschide automat. Totusi, daca pilotii estimeaza ca exista un pericol, ei pot bloca accesul in cabina si dupa acest interval de timp, prin actionarea butonului ‘lock’. De altfel, un sistem video le arata ce se intampla in spatele usii.
In urma ascultarii inregistrarilor de pe cutia neagra ce stocheaza discutiile din cabina de pilotaj rezulta ca pilotul comandant al Airbusului A320 al companiei Germanwings (filiala low-cost a Lufthansa), prabusit marti in Alpii francezi, a iesit din cabina si l-a lasat temporar la comanda pe copilot, care apoi i-a blocat accesul in cockpit. ‘Comandantul ori nu a introdus codul de acces, lucru pe care nu ni-l putem imagina, ori a introdus codul, dar a fost blocat din interior’, a explicat joi Carsten Spohr, directorul general al Lufthansa.
Insa protocoalele de securizare a cabinelor de pilotaj difera de la o companie la alta. Astfel, in cazul operatorilor aerieni din SUA, atunci cand unul dintre piloti paraseste cockpitul, un insotitor de bord trebuie sa stea impreuna cu pilotul ramas la comanda, reglementare care de obicei nu se aplica in Europa.
Dar, in urma acestui accident, se pare ca si companiile europene vor recurge la o asemenea procedura, un prim pas fiind facut de o alta companie low-cost, Norwegian Air Shuttle, care a anuntat joi ca va impune prezenta permanenta a doua persoane in cockpit.
Sursa: Agerpres