Medicii, asociatiile de pacienti si fundatiile ar putea fi obligati, din ianuarie 2016, sa faca publice toate sponsorizarile primite de la companiile farmaceutice si distribuitorii de medicamente, cum ar fi cheltuielile pentru deplasari la congrese sau donatiile.
Secretarul de stat in Ministerul Sanatatii Alin Tucmeanu a declarat marti, la dezbaterea proiectului de Ordin privind aprobarea normelor pentru evaluarea si avizarea publicitatii la medicamentele de uz uman, ca acesta reglementeaza, in premiera, piata publicitatii medicamentului.
„Reglementeaza pentru prima data publicitatea destinata cadrelor medicale. Este un control mai bun a ceea ce se intampla cu banii din sistem. Publicitatea pentru orice medicament, indiferent sub ce forma, trebuie sa respecte standardele si sa nu includa nimic care ar putea fi ofensator sau inselator pentru utilizator. Vom sti exact unde se duc aceste sume”, a spus Alin Tucmeanu.
Presedintele Agentiei Nationale a Medicamentului si Dispozitivelor Medicale (ANMDM), Marius Savu, a declarat ca este pentru prima data cand se „transparentizeaza” tot ceea ce inseamna cheltuieli facute cu profesionistii din sanatate de catre producatorii si distribuitorii de medicamente.
„Orice cheltuiala facuta de o companie farmaceutica, de un distribuitor de medicamente, sa poata sa fie identificata cu nume si prenume cui a fost facuta. Ar trebui sa se puna in proiect o suma minima, sub care sa nu se faca raportarea, probabil ca va fi undeva la 50-100 de lei. Ordinul va intra in vigoare din momentul in care va fi publicat in Monitorul Oficial. Din momentul acela, orice companie care va face o cheltuiala cu un medic, cu un profesionist din domeniu sanatatii va trebui sa stie ca aceasta cheltuiala in trimestrul intai al anului 2016 va fi publica pentru toata lumea. Prin cheltuiala se intelege, de exemplu, deplasarea la congres, la o manifestare stiintifica, o donatie care se face catre o fundatie. Acestea vor fi publice catre toti cei care vor sa le vada”, a explicat Savu.
El a precizat ca asociatiile de pacienti vor trebui sa faca si ele raportarea sponsorilor facute de companiile farmaceutice. Marius Savu a mai spus ca, la nivelul Agentiei Europene a Medicamentului, exista obligativitatea ca orice asociatie de pacienti care vrea sa interactioneze cu autoritatea europeana trebuie sa aiba aceste informatii publice, pentru a putea sa stie daca in spate exista interesul legitim al pacientilor, si nu altceva.
„Oricine este activ in domeniul sanatatii va trebui sa aiba informatiile despre f
finantarea structurii respective, iar aceasta informatie sa fie publica. Pentru partea de industrie, exista prevazute de lege sanctiuni financiare, care vor fi aplicate de ANMDM dupa controalele care vor fi efectuate. Pentru pacienti si medici, din punctul nostru de vedere, nu exista sanctiuni. Probabil Colegiul Medicilor din Romania va trebui sa stabileasca sau nu sanctiuni”, a mai spus Savu.
Directorul executiv al Asociatiei Romana a Producatorilor Internationali de Medicamente (ARPIM), Dan Zaharescu, a spus ca proiectul reprezinta un pas important facut in procesul de transparentizare a acestor relatii, in conditiile in care intotdeauna au fost suspiciuni vizavi de relatiile dintre industria farmaceutica si profesionistii din sistemul sanitar sau asociatiile de pacienti si alte asociatii profesioniste din sistem. „Practic, orice medic poate sa intre in categoria persoanelor care sunt sponsorizate de industria farmaceutica. Acest ghid de publicitate introduce practic reglementari suplimentare vizavi de modul in care publicitatea la medicamente urmeaza sa fie facuta. Este vorba si despre modul in care este facuta publicitatea audio-vizuala. Procesele de sponsorizare vor continua, atata doar ca ele vor fi complet transparente incepand din acest an”, a adaugat Zaharescu.
Potrivit proiectului de Ordin al ministrului Sanatatii, sponsorizarile si orice alte cheltuieli suportate pentru medici, asistenti medicali, organizatii profesionale, organizatii de pacienti si orice alt tip de organizatii care au activitati in domeniul sanatatii vor fi declarate de producatorii si distribuitorii de medicamente la ANMDM.
Proiectul prevede ca nicio forma de sponsorizare a profesionistilor din domeniul sanatatii nu trebuie sa fie legata de numele unui medicament, iar actiunile de sponsorizare nu trebuie sa implice mesaje promotionale directe sau indirecte pentru medicamente.
Un alt punct din proiect vizeaza publicitatea in cadrul manifestarilor medicale locale, regionale, nationale sau internationale. Proiectul prevede ca acestea sunt forme de publicitate adresate doar profesionistilor in domeniul sanatatii, iar producatorii de medicamente trebuie sa notifice ANMDM, inainte ca manifestarea medicala sa aiba loc, cu privire la urmatoarele aspecte: tipul de eveniment la care participa, materialele care vor fi distribuite, informatiile medicale furnizate, specialitatile profesionistilor in domeniul sanatatii carora le sunt adresate informatiile si obiectele promotionale distribuite.
Sursa: Mediafax