Furnizorii de servicii de comunicatii electronice din Romania au obligatia de a pune la dispozitie utilizatorilor oferte pentru o perioada minima de 12 luni, iar acestia din urma pot rezilia contractul fara plata unor penalitati de reziliere anticipate numai dupa expirarea perioadei minime contractuale, precizeaza intr-un comunicat de presa, Autoritatea Nationala pentru Administrare si Reglementare in Comunicatii /ANCOM/.
Conform legii, in Romania contractele de servicii de comunicatii electronice (telefonie, internet sau televiziune) se incheie pentru o perioada minima care nu poate depasi doi ani.
Din concluziile ANCOM reiese faptul ca notiunea de perioada minima contractuala nu le este familiara tuturor utilizatorilor si ca nu toti inteleg cum ii afecteaza aceasta clauza in momentul in care decid sa inceteze un contract de servicii de comunicatii electronice. Practic, perioada minima contractuala sau durata contractuala initiala este acea perioada pe cuprinsul careia utilizatorii nu pot rezilia contractul incheiat cu un furnizor de servicii de comunicatii decat cu plata unor penalitati, cu exceptia cazurilor in care utilizatorii solicita rezilierea ca urmare a modificarii unilaterale a contractului de catre furnizori.
Totodata, furnizorii stabilesc o astfel de perioada contractuala pentru a-si asigura recuperarea cheltuielilor in cazul ofertelor comerciale care cuprind anumite beneficii suplimentare pentru utilizatori (precum telefoane gratuite sau la pret redus, tablete, console de jocuri, planuri tarifare promotionale, instalare gratuita a serviciilor etc.).
„Furnizorii de comunicatii nu pot incheia cu utilizatorii contracte cu o durata initiala mai mare de 24 de luni. Ei sunt in acelasi timp obligati sa aiba si oferte cu o durata initiala mai mica sau egala cu 12 luni. De regula, contractele cu o perioada initiala mai mare de 12 luni presupun beneficii suplimentare pentru utilizatori fata de cele cu perioada initiala mai mica de 12 luni. Aceste prevederi legale se aplica automat in cazul persoanelor fizice si la cerere in cazul persoanelor juridice. Utilizatorii care doresc rezilierea unui contract de servicii de comunicatii electronice trebuie sa verifice daca a expirat perioada minima a contractului, iar in caz contrar, care sunt sumele pe care ar trebui sa le plateasca pentru incetarea contractului (de exemplu, echivalentul valorii abonamentului pentru lunile ramase pana la expirarea perioadei minime)”, arata ANCOM.
Potrivit arbitrului telecom, acest lucru este valabil si pentru persoanele care doresc sa-si porteze numarul de telefon, avand in vedere ca prin depunerea unei cereri de portare solicita automat si incetarea contractului cu furnizorul din reteaua caruia vor sa plece.
Cele mai recente date oficiale arata ca, la data de 31 decembrie 2013, in Romania existau 8,6 milioane de conexiuni la servicii de acces la internet in banda larga pe baza de abonament, dintre care 3,8 milioane erau conexiuni de acces la internet la puncte fixe, iar 4,8 milioane reprezentau conexiuni de acces la internet la puncte mobile.
De asemenea, existau 9,6 milioane de abonati la servicii de telefonie, dintre care 4 milioane reprezentau abonati la servicii de telefonie fixa, iar 5,6 milioane erau abonati la servicii de telefonie mobila.
In plus, la serviciile de retransmisie a programelor audiovizuale furnizate contra-cost, erau inregistrati 6,4 milioane de abonati.
Sursa: Agerpres