Țările din regiune au anunțat deja măsuri pentru redeschiderea hotelurilor în condiții de siguranță. România, însă pare să nu aibă, deocamdată, un plan clar pentru reluarea turismului, deși starea de urgență s-a încheiat.
Călin Ile, președintele Federației Industriei Hoteliere din România, a spus, într-o conferință a confederației patronale Concordia, că un calendar pentru redeschiderea turismului și măsurile de igienzare și curățenie ar putea fi stabilite luni, însă este nevoie și de o direcție trasată de autorități.
„Ca să existe un calendar, trebuie să existe asumare. Noi am trecut în extreme : sunt mulți în zona de frică și nu iau nicio decizie, iar celălalt curent este să ne asumăm să deschidem totul mâine. Eu cred că ar trebui să găsim o cale de mijloc care să ne permită să deschidem în condiții de responsabilitate. Dar pentru asta trebuie asumare. Eu cred că deja ar fi fost momentul. Luni o să mai avem o întâlnire la Guvern și sperăm să ieșim cu calendar pentru toată industria”, a spus Călin Ilie, în condițiile în care, susține el, toată lumea întreabă când și cum se vor redeschide hotelurile.
Deja, industria a pierdut în ultimele trei luni echivalentul a circa șase milioane de înnoptări și circa 250 de milioane de euro, iar în turism „situația în acest moment este una dramatică”, a mai spus președintele Federației Industriei Hoteliere din România, subliniind că turismul va trece printr-o situație extrem de dificilă, cel puțin până în aprilie anul viitor, până atunci va fi vorba doar despre „muncă de supraviețuire”.
Tot el a mai amintit că, în industria ospitalității, sunt peste 100.000 de oameni în șomaj tehnic „cu șanse mici să revină la lucru după această perioadă”. Turismul a fost unul dintre cele mai afectate domenii de pandemia de coronavirus, hotelurile, barurile și restaurantele fiind printre primele închise de autorități atât în România, cât și în lume ca măsură pentru a evita răspândirea noului coronavirus.
„Pentru a veni cu un răspuns către toată lumea legat de când și cum deschidem, ar trebui în primul rând să clarificăm posibilitatea de a călători. Și acest lucru se rezolvă printr-un cadru legal și prin asumare. Acest lucru ne lipsește: asumarea”, a mai explicat el, în cadrul videoconferinței organizate de confederația patronală Concordia.
El a mai subliniat, de pildă, că, în cele 40 de hoteluri care au funcționat în perioada pandemiei, care au găzduit persoane care intrau în carantină sau medici aflați în izolare, nu au fost înregistrate infectări ale personalului, iar măsuri similare de igienizare și curățenie dar și de distanțare socială ar putea fi extinse și în celelalte hoteluri, după redeschidere.
„Noi, pe site-ul Federației Industriei Hoteliere din România, am pus un material cu recomandări pe care le ducem tuturor hotelurilor, unde sunt analizate punctele de risc. De exemplu, într-o cameră sunt circa 15 puncte de risc – scoatem pernele suplimentare, scoatem meniul din cameră, chestiuni de acest tip. Există hoteluri care decid că o cameră, odată folosită, să fie ținută liberă cel puțin 24 de ore. Se merge mult pe zona de digitalizare pentru a se reduce interacțiunea între angajați și clienți, cum ar fi check-in-ul sau check-out-ul online. Sunt foarte multe măsuri, toate se vor regăsi în planurile pe care le-am propus și în recomandările de pe site-ul Federației”, a răspuns Călin Ile, unei întrebări a Europei Libere.
Ce face Bulgaria
Două dintre principalele destinații din regiune preferate ale românilor, Bulgaria și Grecia, au anunțat deja măsuri pentru redeschiderea hotelurilor, care vor putea fi ocupate, deocamdată, doar de localnici.
Turismul intern s-a reluat din 13 mai, atunci când a expirat starea de urgentă. Timp de două luni, autorităţile de la Sofia au interzis excursiile organizate, atât în interiorul ţării, cât şi peste graniţă sau spre Bulgaria.
Reluarea turismului intern începe cu o redeschiderea graduală a caselor de oaspeţi şi a micilor hoteluri, care vor trebui să îndeplinească măsurile sanitare stabilite pentru a stopa răspândirea virusului a precizat ministrul Turismului, Nikolina Angelkova, potrivit publicației Sofia Globe.
Printre aceste măsuri se numără:
- Ca regulă generală, trebuie păstrată o distanță fizică de 1,5 metri între persoane
- Dispensere cu dezinfectant trebuie instalate în diferite zone astfel încât să fie accesibile și clienților și personalului – sunt vizate în special zona recepției, a intrării, a intrării la lifturi sau în zona de terase, la intrarea în băi și la piscină
- în zona recepției, acolo unde sunt amplasate scaune sau fotolii, acestea trebuie spațiate astfel încât să fie respectată distanța de 1,5 metri. Gruparea clienților în zona recepției nu este permisă. De asemenea, ei trebuie să mențină distanța și în momentul check-in-ului sau ckeck-out-ului
- folosirea lifturilor trebuie limitată
- masa se poate lua doar în zona de terase, în aer liber
- este reglementată și posibiloitatea de a avea un bufet, însă doar dacă mâncarea este aranjată după un panou transparent și este oferită de un angajat care poată mănuși și mască. Sistemul self-service și contactul direct al oaspeților hotelurilor cu mâncarea nu este permis.
- Folosirea facilităților de spa nu este permisă.