Digitalizarea ar fi trebuit să ajute sistemul de contabilitate pentru firmele din România, dar nici sistemul electronic al Fiscului nu funcționează, nici partea legislativă nu a fost făcută corect. Corpul Experților Contabili (CECCAR) cere Guvernului să abroge ordonanțele de urgență cele mai recente, arătând că efectiv blochează activitatea firmelor.
Procedura pentru introducerea noului e-TVA nu a avut la bază o dezbatere publică, iar ordonanța prin care se introduce s-a adoptat în două zile. Contabilii contestă și introducerea codurilor QR pentru casele de marcat și elementele noi pentru e-Factură, despre care spun că nu ar fi decât o cheltuială suplimentară inutilă și ar îngreuna munca celor care trebuie să facă documentele lunare ale firmelor. Cei mai afectați vor fi micii antreprenori români, care ar putea rămâne fără contabil.
Experții contabili acuză Ministerul Finanțelor că a scris „pe genunchi” noile ordonanțe de urgență pentru digitalizarea sistemului fiscal, fără măcar să fi cerut sprijinul celor care se pricep cu adevărat la acest domeniu. Consecințele intrării în vigoare a noii legislații ar putea fi dezastruoase pentru economia României, pe care ar pune-o pe butuci până la finalul acestui an.
CECCAR solicită abrogarea ordonanțelor de urgență privind unele măsuri fiscale publicate în Monitorul Oficial vinerea trecută. „Marele circ fiscal românesc, unde funcționarii de stat se joacă de-a v-ați ascunselea cu responsabilitățile lor (transferându-le tocmai contribuabililor, adică celor care le finanțează și salariile), în timp ce mediul de afaceri este tratat ca un personaj principal suspect, într-o piesă intitulată „Toți sunt evazioniști”. Nu putem identifica adevărații evazioniști?” – se arată într-un comunicat al Corpului Experților Contabili care solicită un dialog constructiv cu Executivul, pentru a se găsi soluții de ieșire din criza creată de noile prevederi legislative.
Experții spun că sistemul informatic al ANAF „abia funcționează” și îngreunează foarte mult înregistrarea documentelor. „Important e că regulile sunt acolo, „sculptate” în „piatra digitală” a ministerului. Acest circ birocratic se vrea a fi soluția pentru a umple vistieria statului, dar asfixiază antreprenorii, profesioniștii contabili și inovația. România nu are nevoie doar de instrumente digitale, ci de o mentalitate digitală la conducerea executivă a autorității care elaborează legislația fiscală”, arată CECCAR, într-un material publicat pe pagina oficială de Facebook a asociației profesionale.
Mesaje pentru ministrul Finanțelor
Pentru reglementarea privind e-TVA, contabilii i-au lăsat peste 1.000 de mesaje ministrului Finanțelor, Marcel Boloș, explicând de ce ordonanța de urgență este „greșită integral”.
Experții contabili au explicat că sistemul ANAF nu va funcționa corect, cu actualele reglementări, pentru că în sistemul electronic nu se colectează toate datele necesare, chiar dacă se înregistrează e-Factura, SAF-T, e-case de marcat etc., iar astfel, Fiscul va avea date eronate.
De asemenea, ANAF va transmite către firme un decont precompletat, dar acesta va fi greșit, pentru că TVA la încasare nu se află în datele ANAF. Aceeași situație este și în cazul bonurilor pentru combustibil, ajustărilor de TVA și în altele. Dar după ce firma primește decontul precompletat, contabilii au timp 5 zile să-și dea seama de ce datele de la ANAF sunt greșite, deși Fiscul va crede că sunt corecte – spun experții, explicând că prin acest mecanism, „munca de verificare a fost mutată de la ANAF la contabili, în mod forțat”.