18.800 de persoane și-au pierdut viața într-un accident rutier produs în Uniunea Europeană anul trecut, ceea ce reprezintă o scădere anuală fără precedent, de 17%, față de 2019, arată statisticile finale privind siguranța rutieră pentru anul 2020, publicate de Comisia Europeană. Scăderea se datorează restricțiilor impuse de pandemie, care au redus mobilitatea oamenilor. Aproape o zecime dintre victimele accidentelor au fost în România: țara noastră are cel mai mare număr de morți din UE la un milion de locuitori.
În cazul României, în 2020, 1.646 de persoane și-au pierdut viața într-un accident rutier, ceea ce reprezintă o scădere de 12% față de 2019, menționează Comisia Europeană într-un comunicat.
Cel mai mare număr de morți în accidente rutiere anul trecut s-a înregistrat în Germania – 2.719 (la o populație de 83,1 milioane de locuitori), urmată de Franța – 2.538 (la o populație de 67,4 milioane de locuitori), Polonia – 2.491 (la o populație de 37,8 milioane de locuitori), Italia – 2.395 (la o populație de 59,2 milioane de locuitori, potrivit datelor Comisiei Europene.
Spania, cu o populație de 47,3 milioane de locuitori, a avut mai puține victime decât România: 1.370.
De altfel, România, cu o populație de 19,1 milioane de locuitori, are cel mai mare număr de morți în accidente rutiere raportat la populație: 85 de morți la un milion de locuitori. Pe locul 2 se află Letonia – 73 de morți la un milion de locuitori, iar pe 3 Bulgaria – 67 de morți la un milion de locuitori.
Restricțiile impuse de pandemie au salvat vieți
Raportul prezintă, de asemenea, o defalcare a numărului deceselor din UE în funcție de tipurile de utilizatori ai drumurilor și de vehiculele implicate în accidente. Rezultă că marea majoritate a deceselor survin în coliziuni care implică autoturisme și camioane și se subliniază necesitatea de a spori protecția utilizatorilor vulnerabili ai drumurilor, precum pietonii și bicicliștii.
„Scăderea se datorează în mare parte impactului pandemiei de COVID-19, inclusiv consecințelor acesteia asupra mobilității. În pofida acestei scăderi considerabile, obiectivul de reducere cu 50 % a numărului de decese, care fusese stabilit pentru deceniul trecut, nu a fost atins”, se mai arată în comunicat.
Prin urmare, această cifră subliniază necesitatea ca toate părțile implicate să își intensifice eforturile pentru ca UE să își atingă „viziunea zero”, adică zero decese și vătămări grave pe șosele până în 2050.
Politicile europene evoluează deja în această direcție, noile măsuri de securitate obligatorii introduse de Regulamentul privind siguranța generală vizând în special aceste măsuri. În plus, utilizatorii vulnerabili ai drumurilor trebuie luați în considerare în mod sistematic atunci când țările aplică Directiva privind gestionarea siguranței infrastructurii rutiere.