România se află pe primul loc în Uniunea Europeană la creşterea preţurilor pentru produse şi servicii, cu 257% în perioada 2000-2017, urmată de Islanda (108,3%), Ungaria (98%) şi Letonia (86,7%), arată datele furnizate luni de Eurostat.
În România preţurile băuturilor alcoolice şi al ţigărilor au crescut cel mai mult în perioada 2000-2017, cu 726%, peste media europeană, care a fost 92,1%. De asemenea, creşteri semnificative de preţuri în perioada analizată s-au înregistrat la combustibili, locuinţe, apă, gaz şi electricitate (536%), în timp ce media europeană a fost 57,2%.
Transportul în România a crescut în perioada analizată cu 338%, iar restaurantele şi spaţiile de cazare au crescut preţurile şi tarifele cu 328%, media europeană în acest sector fiind de 56%. Românii plătesc mai mult şi pentru educaţie, cu 297% în perioada 2000-2017, în timp ce media europeană a fost 91%.
Potrivit Biroului de Statistică al Uniunii Europene, românii plătesc mai mult şi pentru mâncare/băuturi non-alcoolice (unde creşterile au fost de 185% în perioada analizată), comunicaţii (135%), îmbrăcăminte şi încălţăminte (144%) şi sănătate (116%).
„Între 2000 şi 2017, preţurile din UE au crescut cu 36% în general. Cele mai mari creşteri au fost înregistrate pentru băuturile alcoolice şi tutun, precum şi pentru educaţie, unde preţurile au crescut cu mai mult de 90%. Sectorul imobiliar, cel al utilităţilor, precum şi serviciile turistice au avut rate de creştere de peste 55%. Preţurile pentru îmbrăcăminte şi încălţăminte au rămas aproape stabile, în timp ce preţurile pentru comunicaţii au scăzut cu mai mult de 20%”, menţionează Eurostat.
La nivelul statelor membre, după România, ţările cu cele mai mari creşteri de preţ au fost Islanda (108,3%), Ungaria (98%), Letonia (86,7%) şi Bulgaria (84,6%), iar la polul opus se află Germania cu 28,6%, Suedia 29,1% şi Franţa (29,7%).
Comparativ cu România care a crescut preţurile cu 536,5% în sectorul imobiliar, utilităţi şi combustibili, Irlanda a crescut preţurile în acelaşi sector cu 199%. De asemenea, Irlanda stă pe poziţia a doua şi la valoarea produselor de mobilier şi elemente decorative (74,9%, faţă de 128% în România), dar şi la capitolul recreaţie şi cultură (88%, faţă de 128,9% în România).
În sectorul horeca şi cel al serviciilor turistice, Ungaria ocupă poziţia a doua în clasament cu 158,5% faţă de 328% în România, iar în privinţa preţurilor din sănătate, Ungaria ocupă prima poziţie cu 156%.
Poziţia Letoniei din clasament a fost inflenţată de creşterea preţurilor la alimente şi băuturi non-alcoolice care au fost cu 123,4% mai mari. De asemenea, creşteri s-au înregistrat şi în sectorul utilităţilor, combustibililor şi imobiliarelor (167,5%), dar şi în sănîtate (139,2%).
În Bulgaria, cele mai mari creşteri ale preţurilor au fost la băuturile alcoolice şi tutun (408,8%, faţă de 726,5% în România), dar şi în sănătate (154%). La polul opus se află Germania, unde cele mai mici preţuri au fost înregistrate în sectorul imobiliar, utilităţi şi combustibili (38,1%), dar şi horeca – 41,9%.
Pe de altă parte, Franţa a înregistrat scăderi de 7,5% din preţ pentru servicii de recreaţie şi cultură, în sănătate creşterile au fost de 22,7%, iar preţurile pentru restaurante şi spaţii de cazare au înregistrat creşteri de 47,9%.