Prețurile la carnea de pui au înregistrat printre cele mai mari creșteri din Uniunea Europeană. România este pe locul doi, arată un raport al Comisiei Europene care a analizat evoluția prețurilor la alimentele de bază.
La noi, în ultimul an, carnea de pui s-a scumpit cu peste 25 % din toamna anului trecut până în octombrie.
Într-o fermă situată la câţiva kilometri de Capitală, fermierii cresc anual aproximativ 5 milioane de pui. Proprietarii nu au un abator propriu, aşa că de la ei kilogramul de carne în viu pleacă la vânzare cu 4,2 lei. Preţul este mai mare faţă de anul trecut din cauza costurilor producţie mărite. S-au scumpit utilizatile, dar şi furajele, cu până la 30 la sută.
Gabriela Ilisei, producător: ”Preţurile de producţie sunt în jur de 5 ron şi noi vindem cu 4,2 la abatoare, închipuiţi-vă ce pierdeţi au fermierii. Deja unii fermieri s-au redus, iar cei care încă mai supravieţuim ne punem mii de întrebări şi suntem discuţii zilnice cu abatoarele dacă găsesc o posibilitate de creştere a preţurilor şi răspunsurile sunt zilnic că nu există pentru că abatoarele nu vor creşterea preţurilor”.
Aşa că unii producători şi-au suspendat activitatea până în primăvară. Costuri mari de producție au şi abatoarele. Dealtfel, într-un raport al Comisiei Europene, România ocupa locul 2 la nivel european cu cea mai mare creştere la carcasa de pui, iar calculul a fost făcut la o unitate de 100 de kg, preţul înainte să ajungă la raft.
Potrivit datelor Comisiei Europene, în luna octombrie a anului trecut preţul mediu al cărnii de pui a fost de aproximativ 600 de lei carcasa de 100 de kilograme, în timp ce în luna octombrie a acestui an preţul este mai mare cu 27 la sută şi ajunge la peste 770 de lei. Este a doua cea mai mare creştere din Uniunea Europena, după Polonia unde carcasa de 100 de kilograme s-a scumpit cu 28 de procente. Fermierii spun că această creştere vine după 2020, când preţurile au scăzut iar cererea nu a mai fost atât de mare. Aşadar, acum vorbim de o revenire la nivelul anului 2019.
Un alt motiv al creşterii din ultimele 12 luni este legat de redeschiderea industriei horeca după anul de pandemie, când cererea a fost mai mică şi carnea s-a vândut în general în magazine.