Școlile moderne fac educație cu ajutorul tehnologiei, în timp ce noi ne chinuim să aducem copiii la școală. Avem zeci de mii de tineri cu o situație grea care ajung la 14-15 ani să lucreze ca să poată supraviețui. Renunță la școala și nu sunt conștienți că acest gest echivalează cu o nouă condamnare la sărăcie. Așa a ajuns abandonul școlar în România la cote alarmante. Până la soluții, autoritățile din învățământ fac, deocamdată, doar o numărătoare.
Familia Dumitru din comuna gălățeană Liești are 8 copii. Doar doi mai merg, când și când, la școală. Cei mari au abandonat cursurile din clasa a șasea și, fie își ajută părinții, fie își mai găsesc de lucru cu ziua.
Autoritățile locale spun că au încercat să le ofere tinerilor care sunt într-o astfel de situație ajutor. Printr-un program european le-au distribuit haine, rechizite și mâncare. Prea puțin însă, pentru că rata abandonului nu s-a modificat.
Situația copiilor familiei Dumitru nu este o excepție. România este, în acest moment, în topul țărilor cu un abandon școlar ridicat.
Pe tinerii care renunţă la scoala îi aşteaptă şomajul, sărăcia şi marginalizarea. Iar in aceasta categorie intra, potrivit statistiii oficale, aproape 30% dintre copiii români de până la 18 ani, care nu au terminat nici macar 8 clase. Iar ei sunt cu 7 procente mai multi faţă de media europeană.
Ministrul Educatiei spune însă că cifra nu este atât de mare, iar acum, oficialii din minister fac un bilanț pentru a vedea câți tineri au abandonat de fapt școala și câți au plecat la muncă în străinătate cu părinții, unde sunt înscriși în alte sisteme de învățământ.
Specialiștii în educație spun că rata abandonului ar putea fi diminuată urmând modelul altor state europene, care condiționează orice formă de ajutor de prezența copiilor pe băncile școlilor.