Cresterea semnificativa a traficului de voce a fost insotita de o crestere valorica pe masura a intregii piete de comunicatii electronice. „In timp ce in 2005, comparativ cu 2004, produsul intern brut a crescut in termeni reali cu 4,1%, veniturile pe piata de comunicatii au crescut cu 23%, ajungand la peste 3 miliarde de euro la sfarsitul anului 2005”, a declarat presedintele Autoritatii Nationale de Reglementare in Comunicatii (ANRC), Dan Georgescu.
La 30 iunie 2006, numarul liniilor telefonice fixe depasea 4,4 milioane. La acesta s-a adaugat cel al liniilor instalate de furnizorii alternativi, care totalizeaza 650 de mii. Numarul si durata convorbirilor efectuate de utilizatorii de servicii de telefonie cresc constant. In primul semestru al anului 2006, durata medie a unui apel de pe telefonul mobil (exclusiv roaming) a fost de 1,51 de minute fata de 1,45 cu un an in urma. Pentru convorbirile efectuate de pe telefonul fix, durata medie a unui apel de voce a fost, in primul semestru, de 2,27 minute fata de 2,18 minute inregistrate la nivelul anului trecut.
Cresterea numarului de utilizatori la serviciile de telefonie mobila (14,9 milioane la 30 iunie 2006), precum si cresterea duratei medii a unui apel, au determinat cresterea volumului de trafic prin retelele mobile cu aproximativ 57% fata de primul semestru al anului 2005, ajungand la peste 6,5 miliarde de minute. Pe acest segment de piata, principala sursa a evolutiei ascendente a traficului o constituie convorbirile efectuate in cadrul aceleiasi retele de telefonie mobila, care detin o pondere de 77% din traficul total. Majoritatea utilizatorilor de servicii de telefonie mobila (66%) utilizeaza cartele preplatite, in timp ce doar o treime dintre acestia sunt posesori ai unui abonament.
Numarul mesajelor scrise trimise de pe telefonul mobil in primul semestru al anului curent a crescut cu aproximativ 50% fata de aceeasi perioada a anului trecut, depasind pragul de 1 miliard de mesaje trimise (exclusiv mesaje trimise in roaming), in timp ce traficul de mesaje multimedia a crescut cu 46%, ajungand la 13,7 milioane de MMS-uri.
Sursa: Ioana Osan