Fibră optică în materie de internet fix și 4G atunci când este vorba despre internet mobil – acestea sunt preferințele românilor, după cum o arată statisticile oficiale publicate anul acesta de către Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM). Conform valorilor aferente anului 2018, numărul conexiunilor la internet fix în România a urcat până la 5,1 milioane, o creștere de 7% față de anul precedent. Dacă privim calitatea acestor conexiuni, iată că a crescut cu 16% numărul de conexiuni la internet fix de foarte mare viteză, de cel puțin 100Mbps. În total, s-a ajuns la 69% conexiuni de mare viteză.
Fibra optică devine iată preferată de români, în ciuda costurilor ușor mai mari la abonamentele de internet fix. În condițiile în care divertismentul digital este consumat tot mai intens (filme și seriale online, muzică, vloguri etc.), se explică preferința pentru viteze cât mai mari la internet. Românii pun presiune pe provideri, care la rândul lor investesc pentru a face față concurenței din piață (în tot mai multe zone geografice, consumatorii au acces real la mai mulți furnizori și pot alege în funcție de oferta comercială).
Folosind resursele de internet fix, prin cablu, un român a consumat în medie trafic de 25 GB lunar în anul 2018, conform calculelor realizate de ANCOM. Este o creștere de aproximativ 15%, care indică apetitul în creștere pentru trafic de internet, consumul tot mai mare determinat pe de o parte de vitezele mai ridicate, pe de altă parte de mai mult timp alocat pentru mediul online. Upgradeul de dispozitive are de asemenea un efect în aceste statistici, fie că vorbim despre computere tip desktop sau laptop, fie că ne referim chiar la dispozitive mobile conectate WiFi la rețele fixe.
Dacă în urmă cu 10 ani exista un decalaj foarte mare între rural și urban în ceea ce privește accesul al internet (practic, două Românii diferite), acum lucrurile stau cu totul altfel. Decalajul se reduce an de an, acum rata de penetrare a internetului fix este de 46%, valoare la finalul anului 2018. Cu siguranță, la final de 2019 valoarea va fi și mai bună. În comparație, rata de penetrare a internetului fix în localități urbane a fost de 74%.
Locuitorii din sate și comune beneficiază și de internet mobil, folosit intens în tot mai multe zone. De altfel, orice român pare că folosește internetul mobil: în total, 19,9 milioane de conexiuni de internet mobil în România au fost înregistrate ca fiind active anul trecut! A crescut și traficul pe utilizator, al doilea an consecutiv în care valoare s-a dublat, de această dată până la 2,6 BG / lună. Au ajutat probabil și ofertele comerciale tot mai generoase ale providerilor de telefonie mobilă, care propun în pachetele pre-paid și în abonamente bonusuri de zeci de GB lunar, oferind impresia de internet mobil nelimitat.
Din cele 19,9 milioane de conexiuni mobile la internet consemnate în anul 2018 în țara noastră, mare parte sunt de mare viteză: 10,1 milioane de conexiuni 4G, o creștere de 27% în doar 12 luni. Alte 7,1 milioane de conexiuni de internet mobil folosesc tehnologia 3G. Este evident că statisticile din anul 2019 vor arăta și mai mult avans al tehnologiei 4G, ba chiar și apariția 5G (momentan existent, în teste, în anumite zone din țară).
Ascensiunea tehnologiei digitale și apetitul tot mai mare al românilor pentru viteză mare atunci când accesează conținut online pune presiune și pe afacerile din mediul virtual – magazine online, ziare online, portaluri web, website-uri de rezervări online, website-uri de prezentare etc. Orice website trebuie să țină cont de trenduri și să caute resurse premium (mai nou, varianta standard pentru consumatorii tot mai pretențioși…), iar găzduirea web este printre cele mai importante aspecte. Inclusiv firmele de gazduire web trebuie să țină pasul, cu resurse hardware și software la cel mai înalt nivel. Nu peste multe luni, ANCOM va oferi statisticile referitoare la anul 2019, când probabil vom consemna noi creșteri masive ale consumului de internet, dar și avansul rețelelor utilizate.
Ascensiunea tehnologiei digitale și apetitul tot mai mare al românilor pentru viteză mare atunci când accesează conținut online pune presiune și pe afacerile din mediul virtual – magazine online, ziare online, portaluri web, website-uri de rezervări online, website-uri de prezentare etc. Orice website trebuie să țină cont de trenduri și să caute resurse premium (mai nou, varianta standard pentru consumatorii tot mai pretențioși…), iar găzduirea web este printre cele mai importante aspecte. Inclusiv firmele de hosting trebuie să țină pasul, cu resurse hardware și software la cel mai înalt nivel. Nu peste multe luni, ANCOM va oferi statisticile referitoare la anul 2019, când probabil vom consemna noi creșteri masive ale consumului de internet, dar și avansul r