Institutiile publice au obligatia de a diminuacheltuielile de personal in medie cu 15,5% lunar, aplicand, la alegere,unele masuri, printre care cea privind acordarea a pana la zece zilelucratoare fara plata in lunile octombrie – decembrie 2009, potrivitformei finale a proiectului privind reorganizarea unor autoritati siinstitutii publice, precum si rationalizarea cheltuielilor.
„Invederea incadrarii in constrangerile bugetare determinate de situatiade criza economica, in perioada octombrie – decembrie 2009,conducatorii autoritatilor si institutiilor publice, indiferent demodul de finantare, au obligatia de a diminua cheltuielile de personal,in medie cu 15,5% lunar, prin aplicarea uneia dintre urmatoarelemasuri: (…) zile libere fara plata pentru o perioada de pana la 10zile lucratoare; sa reduca programul de lucru; sa dispuna o masura cecombina alternativele prevazute sau printr-o alta masura cu efectechivalent”, a informat guvernul.
Totodata, autoritatile siinstitutiile publice au obligatia de a-si organiza activitatea astfelincat sa asigure continuitatea serviciilor de interes public, iarmodalitatea de aplicare a masurilor prevazute se stabileste cu acordulsalariatului, dupa consultarea organizatiilor sindicale sau, dupa caz,a reprezentantilor salariatilor.
„In lipsa acordului sau incazul in care, urmare optiunii exprimate de salariat, nu se poateasigura continuitatea serviciului de interes public, intervalul sinumarul de 6 zile libere, precum si reducerea programului se stabilescde conducatorul institutiei publice, astfel incat sa nu fie efectuatemai mult de 4 zile libere intr-o luna, iar diminuarea salariului sa nudepaseasca nivelul prevazut (de 15,5% – n.r.)”, se precizeaza inproiectul de lege.
Angajatorul nu poate acorda, insa, zilelelibere de sarbatorile legale, iar zilele libere sau, dupa caz,reducerea programului de lucru nu afecteaza durata concediului deodihna anual si sunt asimilate unei perioade de activitate, inclusiv inspecialitate, efectiva. Salariatul beneficiaza in aceasta perioada detoate drepturile cuvenite, potrivit legii, altele decat cele salariale.
Pentrupersonalul militar din institutiile din sistemul de aparare nationala,ordine publica si siguranta nationala, masura privind acordarea unuiconcediu fara plata se aplica pentru pana la 14 zile calendaristice, seprecizeaza in proiectul de lege pe care Guvernul isi va asumaraspunderea.
„Prin derogare de la prevederile art.119 din Legeanr. 53/2003 – Codul muncii, cu modificarile si completarile ulterioare,de la data intrarii in vigoare a prezentei legi pana la data de 31decembrie 2010, munca suplimentara se compenseaza prin ore libereplatite acordate pana la data de 31 decembrie 2010, pentru activitateaprestata in afara duratei normale a timpului de munca saptamanal incursul anului 2009, si pana la data de 31 martie 2011, pentruactivitatea suplimentara prestata in anul 2010”, se mai arata indocument.
Prima de care beneficiaza angajatii la plecarea inconcediu, aferenta anului 2009, poate fi platita de ordonatorii decredite ai autoritatilor si institutiilor publice pana la data de 31ianuarie 2010, indiferent de data la care aceasta a fost solicitata.
Totodata,angajatii din sistemul bugetar vor fi platiti pentru munca prestatasambata si duminica, precum si de sarbatorile legale cu un spor de 100%din salariul de baza, se mai prevede in forma finala a proiectuluilegii privind salarizarea unitara a personalului platit din fonduripublice.
„Munca prestata in zilele de repaus saptamanal, desarbatori legale si in celelalte zile in care, in conformitate cureglementarile in vigoare, nu se lucreaza in cadrul schimbului normalde lucru se plateste cu un spor de 100% din salariul de baza alfunctiei indeplinite. Munca astfel prestata si platita nu secompenseaza si cu timp liber corespunzator”, se arata in proiectul delege.
Pe de alta parte, orele prestate, in zilele lucratoare,peste durata normala a programului de catre personalul incadrat infunctii de executie sau de conducere se compenseaza cu timp libercorespunzator. Daca munca prestata peste durata normala a timpului delucru nu a putut fi compensata, insa, cu timp liber, aceasta seplateste in luna urmatoare, cu un spor de 75% aplicat la salariul debaza.
Munca peste program se poate plati doar daca efectuareaorelor suplimentare a fost dispusa de seful ierarhic, fara a se depasi360 ore anual. In cazul prestarii de ore suplimentare peste un numar de180 ore anual este necesar acordul sindicatelor reprezentative sau,dupa caz, al reprezentantilor salariatilor, potrivit legii.
Lalocurile de munca la care durata normala a timpului de lucru a fostredusa, potrivit legii, sub 8 ore pe zi, depasirea programului de lucruastfel aprobat se poate face numai temporar, fiind obligatoriecompensarea cu timp liber corespunzator.
Pe de alta parte, nupot fi compensati cu timp liber angajatii salarizati prin plata cu orasau prin cumul de functii in aceeasi unitate, la functia cumulata.Personalul care, potrivit programului normal de lucru, isi desfasoaraactivitatea in timpul noptii, intre orele 22,00 si 6,00, beneficiazapentru orele lucrate in acest interval de un spor pentru munca prestatain timpul noptii de 25% din salariul de baza, daca timpul astfel lucratreprezinta cel putin 3 ore de noapte din timpul normal de lucru.
Sumasporurilor acordate cumulat pe total buget pentru fiecare ordonatorprincipal de credite nu poate depasi, in medie, 30% din salariile debaza, soldele la functia de baza sau indemnizatiile lunare deincadrare, dupa caz.
Potrivit noilor reglementari, se stabilescmajorari salariale anuale, astfel incat, ponderea in produsul internbrut prognozat a cheltuielilor de personal aferente personalului dinsectorul bugetar sa se reduca progresiv de la 9,40% in anul 2009, la8,70% in anul 2010, la 7,97% in anul 2011, la 7,30% in anul 2012, la6,70% in anul 2013, la 6,30% in anul 2014 si la 6,00% in anul 2015 siin anii urmatori.
In anul 2010, majorarea salariilor, a soldelorsi indemnizatiilor se va face numai pentru acelea care au un nivel maimic de 705 lei pe luna. In limita fondurilor bugetare alocate prinbugetul de stat, bugetul asigurarilor sociale de stat, bugetele localesi bugetele fondurilor speciale, ordonatorii principali de crediterepartizeaza pentru personalul bugetar din aparatul propriu si dinunitatile subordonate sumele destinate cheltuielilor salariale.
Proiectulde lege va ajunge luni in Parlament, urmand ca Birourile Permanente alecelor doua Camere sa stabileasca un calendar al asumarii raspunderii decatre Guvern.
Proiectul de lege privind reorganizarea unorautoritati si institutii publice, rationalizarea cheltuielilor publice,sustinerea mediului de afaceri si respectarea acordurilor cadru cuComisia Europeana si Fondul Monetar International va ajunge luni inParlament, urmand ca Birourile Permanente reunite ale celor doua Cameresa stabileasca un calendar al asumarii raspunderii de catre Guvern.
Sursa: Agerpres