In urma cu trei secole, Thomas Jefferson, unul dintre “parintii fondatori” ai SUA, lucra la biroul sau stand in picioare. Potrivit France Presse, moda este pe cale sa revina in SUA, unde din ce in ce mai multi experti isi exprima ingrijorarea: sa stai asezat toata ziua in fata biroului afecteaza grav sanatatea. “Stand asezat iti apropii moartea”, a declarat pentru AFP Rob Danoff, medic si membru-asociat al Asociatiei Osteopatilor Americani (AOA).
Dureri de spate, degenerare musculara, boli cardiace, diabet, cancer de colon si chiar deces prematur – acestea sunt riscurile majore pe care le comporta munca sedentara, dupa cum atentioneaza o serie intreaga de studii aparute in ultimii ani. “Suntem o societate de <pleostiti>. Cea mai mare parte a timpului stam pleostiti in fata biroului, iar cand ne intoarcem acasa ne pleostim pe canapea in fata televizorului. Combinatia poate fi mortala”, este de parere Danoff.
Potrivit Institutului American de Sanatate, un adult american petrece in medie 7,7 ore pe zi in mod sedentar, iar 70% dintre functionari petrec mai mult de 5 ore pe zi stand asezati in fata birourilor lor. “Insa, cu cat mai mult stai asezat, cu atat mai rau circula sangele, fapt ce provoaca riscuri pentru sanatate. Iar mersul la sala dupa orele de munca nu compenseaza (prejudiciile)”, subliniaza Danoff. Potrivit unui studiu publicat in The Archives of Internal Medecine, se inregistreaza o crestere cu 15% a riscului de deces prematur pentru jumatate dintre persoanele sedentare (care stau asezate 8 ore pe zi) si cu 40% pentru cele mai statice (11 ore pe zi), in raport cu persoanele care stau asezate mai putin de 4 ore.
Anul trecut, Asociatia Medicala Americana (AMA) a adoptat chiar o recomandare in care ii indemna pe “angajatori si angajati sa gaseasca alternative la pozitia sezanda, cum ar fi birouri pentru pozitia in picioare si scaune-balon”. Mesajul a inceput sa fie auzit, iar indemnurile la “ridicatul in picioare” sunt din ce in ce mai numeroase, mergand pana la utilizarea de “birouri pentru lucrul in pozitie ridicata” (standing desks).
“Astfel de birouri sunt cunoscute de circa 20 de ani in Europa, insa in SUA acestea sunt considerate o prostie”, declara pentru AFP Jeff Meltzer, a carui firma Applied Ergonomics, din Lincolnwood, Illinois (nord), creeaza spatii de lucru. “Am vazut o enorma schimbare incepand de anul trecut”, adauga presedintele acestei societati, ale carei vanzari de asemenea birouri a crescut cu 50% intr-un an.
In California, sediile Google, Facebook si Twitter, intotdeauna prompte in a dicta tendinte, le folosesc deja. La Washington, Katheleen Hale, 34 de ani, fondatoare a “Rebel Desks”, vinde asemenea birouri avocatilor, profesorilor universitari sau angajatilor din domeniul sanatatii, birouri pe care le completeaza uneori cu un “treadmills”, un covor rulant pe care mergi in ritm lent. “Oamenii doresc in prezent un spatiu de munca sanatos. Ei petrec aici mai mult timp decat cu familiile lor”, afirma tanara femeie.
Bilaal Ahmed, 34 de ani, fondatorul platformei Linktank, a adoptat biroul reglabil, chiar daca sanatatea sa este una excelenta. “Cu titlu preventiv, vreau sa raman in forma si activ chiar si cand muncesc”, explica acesta. “Trebuie, insa, ca ecranul sa fie la inaltimea potrivita, cu bratele perpendiculare pe corp, astfel ca atunci cand sunt obosit, ma asez”, adauga Bilaal Ahmed.
Tocmai acest lucru il preconizeaza Kathleen Hale: “Este necesara diversificarea. Stai in picioare, mergi, iar atunci cand simti nevoia sa te asezi, iei o pauza. Ii incurajam pe clientii nostri sa gandeasca ca a sta pe scaun inseamna sa iei o pauza”, afirma Hale. “Sunt mai activ fizic si, prin urmare, si mental si, de asemenea, mai productiv”, asigura Bilaal Ahmed, confirmand astfel rezultatele unor studii.
Atentie insa, avertizeaza osteopatul Rob Danoff, “daca nu suntem facuti pentru a sta asezati toata ziua, nu suntem facuti nici pentru a sta in picioare tot timpul”, si aceasta din urma pozitie putand provoca probleme. “Nu trebuie trecut de la o extrema la alta”, atentioneaza Danoff. Sa te ridici de pe scaun cate un minut la fiecare jumatate de ora, sa mergi pe culoar, sa urci scarile mai degraba decat sa urci cu liftul, sa te duci in birou la colegul tau in loc sa-i trimiti un mesaj – “exista multe solutii de bun simt, care nu necesita achizitia de echipamente sofisticate”, conchide Danoff.
Sursa: Agerpres