Ziua internationala a limbilor materne este sarbatorita, in fiecare an, la 21 februarie, fiind initiata de Organizatia Natiunilor Unite pentru Educatie, Stiinta si Cultura (UNESCO). In 2015 se implinesc 15 ani de cand este marcata aceasta zi. Tema zilei reflecta faptul ca educatia incluziva se face prin si cu ajutorul limbajului.
Prin tema aleasa se subliniaza inca o data importanta limbii pentru progresul societatilor si al omenirii la nivel global. Incluziunea scolara a fost perceputa pana acum ca o faza de integrare a copiilor cu cerinte educative speciale. Intr-o abordare noua, educatia incluziva se refera la o alta maniera de abordare a educatiei, prin care se promoveaza o invatare eficienta, una participativa, activa si creativa. Insusirea calitativa a unei limbi ofera, de asemenea, un cadru pentru consolidarea valorilor si a cunostintelor si insusirea sentimentul de apartenenta la o comunitate atat locala cat si globala, cerinte care reprezinta punctul de plecare al angajamentului civic asumat in cadrul Obiectivelor de Dezvoltare ale Mileniului.
Inca mai sunt multe de facut in acest domeniu, in conditiile in care mai mult de jumatate din cele aproximativ 7.000 de limbi vorbite in lume sunt in pericol de a disparea, pe parcursul catorva generatii, iar 96 la suta din aceste limbi sunt vorbite de doar 4 la suta din populatia lumii, potrivit situ-lui ONU dedicat acestei manifestari. Doar cateva sute de limbi au fost puse cu adevarat la loc de cinste fiind folosite in sistemele educationale si in domeniul public si mai putin de o suta sunt folosite in lumea digitala.
Diversitatea culturala si dialogul intercultural, promovarea educatiei pentru toti si dezvoltarea societatilor sunt tinte esentiale in activitatea desfasurata de UNESCO. Dar ele nu sunt posibile fara un angajament larg si international pentru promovarea multilingvismului si a diversitatii lingvistice, inclusiv conservarea limbilor pe cale de disparitie.
Celebrarea Zilei internationale a limbilor materne este marcata in acest an si de termenul limita pentru indeplinirea Obiectivelor de Dezvoltare ale Mileniului. Agenda dupa 2015 trebuie sa se concentreze asupra prioritatilor privind promovarea calitatii in educatie si largirea accesului pentru toti la o astfel de educatie, asigurandu-se egalitatea de sanse si promovarea formei educationale corespunzatoare dezvoltarii durabile, se mentioneaza in mesajul, secretarului general al UNESCO, Irina Bokova, pentru aceasta editie a zilei.
Educatia in limba materna este o parte esentiala a realizarii acestor obiective, facilitand insusirea cunostintelor primare de alfabetizare si primele notiuni de matematica. Pentru obtinerea unei educatii de calitate trebuie acordata mai multa importanta formarii profesorilor, revizuirii programelor de invatare si crearii unor medii educationale adecvate.
In statele membre ONU, Ziua internationala a limbilor materne este marcata prin organizarea a diferite manifestari culturale, seminarii, conferinte, concursuri pe teme culturale, lingvistice si educative, de catre autoritatile guvernamentale, universitati, institute de cercetare, culturale si asociatii culturale si de tineret.
La 16 mai 2007, Adunarea Generala a Natiunilor Unite prin Rezolutia 61/266 a solicitat statelor membre „sa promoveze conservarea si protectia tuturor limbilor utilizate de catre popoarele lumii”. Prin aceeasi rezolutie, Adunarea Generala a proclamat anul 2008 ”Anul International al Limbilor”, pentru a promova unitatea in diversitate si intelegere internationala, prin multilingvism si multiculturalism.
In cadrul celei de-a treizecea sesiuni a Conferintei Generale a UNESCO (noiembrie 1999), a fost adoptata Rezolutia 37, care recomanda Natiunilor Unite masuri clare privind promovarea diversitatii lingvistice, a multiculturalitatii si a valorilor culturale universale si sarbatorirea la 21 februarie a Zilei internationale a limbilor materne.
Sursa: Agerpres