Crestinii ortodocsi si greco-catolici sarbatoresc duminica, 7 iunie unul dintre marile praznice imparatesti, sarbatoarea Pogorarii Duhului Sfant sau Rusaliile, cum mai este cunoscuta in popor. Este una dintre cele mai importante si semnificative sarbatori ale crestinatatii, care coincide cu celebrarea intemeierii Bisericii crestine, pentru ca, in aceeasi zi, in urma cuvantarii insufletite a Sfantului Apostol Petru, s-au convertit la crestinism aproximativ 3.000 de suflete, care au alcatuit cea dintai comunitate crestina din Ierusalim, nucleul Bisericii de mai tarziu. De Rusalii, crestinii primesc spice de grau, semn al binecuvantarii divine, iar dupa Sfanta Liturghie preotii sfintesc apa.
Pogorarea Duhului Sfant, Rusaliile sau Cincizecimea se sarbatoreste la 50 de zile dupa Invierea Mantuitorului Iisus Hristos si la 10 zile dupa Inaltarea Domnului. ”Pogorarea Duhului Sfant in lume a avut loc la cincizeci de zile dupa Invierea Domnului din morti. Timp de patruzeci de zile Hristos-Domnul s-a aratat de mai multe ori ucenicilor Sai si femeilor mironosite iar dupa Inaltarea la cer au mai trecut zece zile pana ce Fiul lui Dumnezeu s-a asezat intru slava de-a dreapta Tatalui si a trimis pe Duhul Sfant in lume care a fost numit de Domnul, Duhul Adevarului sau Mangaietorul”, dupa cum a explicat preotul Dorin Tamas din cadrul parohiei Posta, Protopopiatul Chioar.
Spre deosebire de momentul Botezului Domnului, cand Duhul Sfant s-a aratat sub forma unui porumbel, la Cincizecime, acesta a aparut ”sub forma de limbi de foc ca sa inchipuie putere infocata de lumina si caldura in sufletele tuturor. Forma limbilor de foc in care Dumnezeu Duhul Sfant a venit in lume a dovedit ca El e putere care arde pacatul, dogoare care incalzeste inima si lumina care lumineaza mintea”.
Preotul Dorin Tamas a mai amintit ca la acest praznic ”a luat fiinta Biserica in chip vazut prin predica Sfantului Petru in urma careia multi fusesera strapunsi la suflet si primind botezul au crezut in cel care Inviase din morti si se Inaltase la cer”.
Asa cum remarca si parintele Cleopa Ilie, ”fiecare crestin ar trebui sa dovedeasca prezenta si lucrarea Duhului Sfint in el”, iar acest lucru nu se poate face decat daca ne indepartam de pacate si ne straduim sa respectam lucrarea lui Dumnezeu.
Spovedania si Impartasania contribuie la curatarea sufletelor noastre, atat de importanta pentru a redeveni adevarate salasuri pentru Duhul Sfant. ”Noi toti avem datoria sfanta sa credem cu tarie in Dumnezeu, sa iubim Biserica lui, sa ascultam de pastorii nostri sufletesti sa lepadam pacatul prin Sfanta Taina a Marturisirii devenind apoi temple ale Duhului Sfant prin Sfanta Euharistie prin care Hristos cel vesnic se da tuturor sub forma painii si a vinului de la un capat la celalalt capat al lumii pe mesele sfintelor altare spre iertarea pacatelor si spre viata de veci. Duhul Sfant e netrupesc si nu se intrupeaza, bucuria lui e deplina cand afla sufletele curate, deschise si care il asteapta, isi face in ele salas de bogate daruri. Duhul Sfant vine si azi in suflete ca foc sa arda ultima samanta a pacatului, vine ca lumina sa le lumineze cu lumina cea cereasca, vine si sub forma de caldura dumnezeiasca a iubirii pe care Hristos Domnul a adus-o din Imparatia Parintelui Ceresc”, a mai spus preotul Dorin Tamas.
Acesta i-a mai indemnat pe crestini ”sa se roage lui Hristos pentru ca Duhul Sfant sa ne mangaie sufletele cugetele si mintile, bolnave de pacate iar prin invataturile date in biserici de episcopi si preoti sa le asezam in suflete pentru ca Sfantul Vasile cel Mare spune: Episcopul acoperit de duhul lui Dumnezeu pune in sufletele tuturor adevarul cuvantului dumnezeiesc propovaduit oarecand cu aceeasi ravna si de Hristos. Sa avem in suflete lumina Duhului Sfant si sa zicem toti cu buzele noastre cuvintele pline de adevar din troparul acestui slavit si luminat praznic: ”Binecuvantat esti Hristoase Dumnezeul nostru cela ce preaintelepti pe pescari i-ai aratat trimitandu-le lor Duhul Sfant si printransi lumea ai vanat iubitorule de oameni, marire tie”.
Sursa: Camelia Tocaci