Spre deosebire de Sarbatorile de Iarna (Craciun si Revelion), atunci cand exista tendinta unei mobilitati mai crescute a orasenilor catre zonele turistice (munte, mare, strainatate etc.), Pastele este sarbatoarea care se petrece in familie. Astfel, conform celui mai recent studiu MEDNET Marketing Research Center, aproape 85% dintre persoanele intervievate din mediul urban, sunt hotarate sa isi petreaca zilele libere de Paste cu membrii familiei, fie in localitatea de domiciliu, fie la rude, prieteni sau iesind la iarba verde.
Ca tendinta, persoanele intervievate cu varsta cuprinsa in intervalul 18-35 ani, pe langa timpul petrecut acasa, in familie, obisnuiesc sa-si faca timp si pentru prieteni. Comparativ cu anul trecut, bugetul mediu alocat sarbatoririi Pastelui nu a crescut semnificativ din punct de vedere statistic, suma medie situandu-se in jurul valorii de 359 lei in 2014, fata de 358 lei in 2013.
Vechea traditie a vopsirii oualor in casa este respectata de catre 64,8% dintre orasenii intervievati. Cu toate acestea, oferta retailerilor vine in sprijinul a 17,2% dintre respondenti care prefera sa cumpere ouale rosii din magazin fara a mai depune efortul de a le vopsi in casa.
Dar, atunci cand vorbim despre cozonac, tendinta se schimba, in sensul ca acesta este cumparat de aproape 50% dintre persoanele cuprinse in esantion, numai 33,6% depunand efortul de a-l pregati in casa. Si, chiar daca, comparativ cu ouale si cozonacul, pasca si drobul au destul de multi non-consumatori, cei mai multi dintre consumatorii acestor categorii de produse le pregatesc in gospodarie (34,0% pasca si 42,8% drob). La polul opus se situeaza vinul, care este cumparat de aproape 50% dintre orasenii intervievati.
Si, pentru ca traditia de Paste presupune consumul de carne de miel sau ied, aproape jumatate (49,0%) dintre respondenti intentioneaza sa cumpere acest tip de carne pentru a sarbatori invierea Domnului.
Mai mult de atat, numarul consumatorilor de carne de miel sau ied creste daca ii luam in calcul si pe cei 7,1% care primesc acest tip de carne de la familie/prieteni, dar si pe cei 2,0% care cresc iezi sau miei in propria gospodarie. Exista totusi si oraseni (5,3%) care nu isi permit din punct de vedere financiar sa achizitioneze carnea traditionala de Paste.
Respondentii care nu intentioneaza sa consume carne de miel sau ied cu ocazia Sarbatorilor Pascale, vor alege alternative mai ”economice” cum ar fi carnea de pui sau porc.
Cu ocazia Pastelui, aproape 70% dintre persoanele intervievate, din mediul urban, au declarat ca intentioneaza sa cumpere cadouri celor dragi. Principalul ”beneficiar” al acestor cadouri este persoana iubita (sotul/sotia sau iubitul/iubita), peste 60% dintre respondenti oferind ”perechii lor” daruri de Paste. De asemenea, mai mult de jumatate dintre acestia au declarat ca vor oferi cadouri atat parintilor (58,4%), cat si copiilor/nepotilor (57,7%).
In acest an, persoanele active pe piata muncii nu se vor mai bucura de o minivacanta similara celei din anul 2013, dovada fiind si procentul simtitor mai mic, fata de anul precedent, al celor care vor avea zile libere suplimentare (5,2% in 2014 fata de 16,7% in 2013). De asemenea, comparativ cu anul 2013, angajatorii raman, in general, la fel de retinuti in a acorda beneficii suplimentare cu ocazia Sarbatorilor Pascale.
Cu toate acestea, 15,2% dintre persoanele intervievate, care sunt angajate, vor primi totusi prima de Paste in bani, in timp ce 11,2% dintre acestia vor beneficia de tichete cadou si 4,9% de produse cadou.
Studiul a fost realizat online, pe un esantion reprezentativ la nivel national – urban, in perioada 4 – 8 aprilie 2014. Au fost intervievate 663 persoane cu varsta cuprinsa in intervalul 18 – 55 ani. Marja de eroare a studiului este de ±3,81%.
Sursa: Emm