Ministrul francez al Culturii, Aurélie Filippetti, a declarat, referitor la faptul ca Google a transmis ca nu va mai indexa site-urile de presa din Franta daca i se va impune o taxa dorita de publisherii francezi, ca proferarea de amenintari nu reprezinta o metoda corecta de a discuta. Publisherii din Franta au cerut, in luna septembrie, Guvernului sa elaboreze un proiect de lege prin care motoarele de cautare, precum Google, sa le plateasca o taxa „pe drepturi de autor” pentru folosirea indirecta a continutului de pe site-urile de presa franceze.
Potrivit Le Monde, compania americana de internet Google ameninta, intr-o adresa transmisa Guvernului francez, ca nu va mai indexa site-urile de presa din Franta, daca va fi obligata sa plateasca aceasta taxa dorita de publisherii francezi si cu care este de acord si ministrul Culturii din Franta, Aurélie Filippetti.
Compania Google „nu poate accepta” ca instaurarea unui astfel de drept sa-i afecteze existenta si „se va vedea pusa in situatia de a nu mai indexa site-urile franceze”, a scris grupul intr-o adresa transmisa, in octombrie, la cabinetele mai multor ministere din Franta.
O astfel de taxa impusa Google ar insemna ca motorul de cautare sa plateasca o anumita suma pentru fiecare lecturare a unui articol catre care sunt directionati internautii. Google spune ca, directionand internautii, furnizeaza patru miliarde de click-uri pe luna paginilor de internet detinute de publisheri francezi.
Din punctul de vedere al Google, o asemenea lege ar duce insa la limitarea accesului la informatii, pentru ca motorul de cautare va reduce numarul site-urile franceze indexate.
Ministrul Culturii din Franta, Aurélie Filippetti, sustine acest tip de taxa, supranumita si „taxa Google”, care ar putea fi aplicata motoarelor de cautare.
La Guvern, politicienii si-au exprimat uimirea ca adresa transmisa de Google – in realitate o nota adresata prin e-mail cabinetului ministrului delegat pentru Serviciile Numerice, Fleur Pellerin – a fost facuta publica in aceeasi zi in care Pellerin a mers in Germania pentru a-si intalni omologul, unul dintre initiatorii variantei germane a „legii Google”.
„Faptul ca suntem de parere ca o lege precum cea dezbatuta in Franta si Germania ar provoca daune internetului nu este un secret. O spunem de trei ani”, a scris responsabilul pentru afaceri publice europene al Google pe site-ul companiei. Acesta si-a aratat uimirea ca doar o parte din nota transmisa de Google Guvernului francez, publicata si pe blogul european al companiei americane, a fost facuta publica in presa joi. In restul notei, Google explica faptul ca doreste „sa continue parteneriatul” cu presa franceza si reia o serie de argumente clasice, mai ales numarul mare de vizitatori adusi de motorul de cautare si de Google site-urilor de presa franceze. „Sa ceri Google o taxa pe motiv ca motorul sau de cautare directioneaza cititorii catre site-urile de presa este acelasi lucru cu a cere unui taximetrist care conduce un client la un restaurant sa plateasca o taxa proprietarului localului”, mai scrie in adresa Google.
Miercuri, ministrul francez al Culturii, Aurélie Filippetti, a cerut in fata comisiei pentru afaceri culturale din cadrul Adunarii nationale sa instituie un „drept vecin”, care sa taxeze motoarele de cautare si agregatoarele care preiau continuturi media.
Joi, intervievata de Le Monde, Filippetti a calificat drept „metoda surprinzatoare” textul redactat de Google, pe care cabinetul sau nu l-a primit. „Tonul acestei note ma surprinde. Sa proferezi amenintari nu este o metoda corecta de a discuta cu un guvern democrat„, a spus aceasta.
Dupa anuntul facut de Google, Fleur Pellerin a declarat ca a stabilit o intalnire cu reprezentantii Google vineri dupa-amiaza, pentru a discuta despre proiectul de impunere a acestei taxe in favoarea publisherilor.
In ceea ce ii priveste pe publisheri, Marc Feuillée, director general al Le Figaro si presedinte al Sindicatului presei cotidiene nationale (SPQN), deplange aceste „gesticulari”.
„Ne-am intalnit cu o delegatie a Google pe 2 octombrie si in niciun moment nu s-a pus problema unor amenintari cu renuntarea la indexarea (site-urilor de presa franceza, n.r.). Aceste amenintari sunt surprinzatoare, de vreme ce suntem intr-o etapa a discutiilor”, a spus Feuillée, care a recunoscut ca, daca Google va renunta sa mai indexeze site-urile media franceze, acest lucru ar putea conduce la inchiderea lor. „Ne-am vedea obligati sa deschidem actiuni in instanta contra Google„, a mai spus acesta.
In iulie 2011, compania americana a eliminat timp de trei zile de pe motorul sau de cautare mai multe titluri din presa belgiana. Dupa introducerea Google Actualités in Belgia, publisherii belgieni au cerut motorului de cautare o taxa pe drepturi de autor.
Google, care a pierdut o lunga batalie judiciara purtata cu publisherii belgieni, a blocat temporar indexarea pentru trei publicatii, afirmand ca aceasta a fost singura modalitate de a putea evita plata unei importante sume cerute ca taxa de justitia belgiana. Cele trei publicatii si Google au ajuns in cele din urma la un acord in ceea ce priveste modalitatile tehnice care sa permita site-urilor sa ramana indexate de catre motorul de cautare.
Google, proprietarul celui mai popular motor de cautare pe internet, are sediul central in Silicon Valley si birouri in America de Nord, America de Sud, Europa si Asia.
Compania Google detine si cel mai popular site de continut video din lume, YouTube.
Sursa: Mediafax