Registrul Auto Roman (RAR) nu mai elibereaza carti de identitate pentru masinile Volkswagen care urmau sa fie vandute in Romania, potrivit presedintelui Senatului, Calin Popescu Tariceanu. Ministrii Transporturilor si Mediului se vor intalni astazi la discutii pe tema scandalului VW, unde urmeaza sa participe si conducerea Registrului Auto Roman (RAR).
Intalnire pe tema VW intre conducerea RAR si ministrii Transporturilor si Mediului
Ministrii Transporturilor si Mediului, Iulian Matache, respectiv Gratiela Gavrilescu se vor intalni joi, 1 octombrie, la discutiile pe tema scandalului Volkswagen urmand sa participe si conducerea Registrului Auto Roman (RAR).
Grupul de lucru care reuneste reprezentantii celor trei institutii se va reuni la ora 12:00, la sediul Ministerului Transporturilor. Aceasta este prima sedinta a grupului de lucru destinat problemei Volkswagen.
„Am avut o discutie cu cei doi ministri care sunt direct responsabili de domeniu, ministrul mediului pentru partea de poluare si ministrul transporturilor. Ministrul transporturilor m-a informat ca deja RAR nu mai elibereaza cartile de identitate pentru masinile care ar urma sa fie vandute si care sunt in stoc”, a afirmat Calin Popescu-Tariceanu, la Digi24.
El a adaugat ca este nevoie ca cetatenii sa fie protejati. „In momentul in care autoritatile iau cunostinta de o astfel de situatie, trebuie sa reactioneze, pana se constituie, eu stiu, asociatii de consumatori, pana isi iau avocati care sa le apere interesele afectate in justitie”, a spus presedintele Senatului.
Calin Popescu-Tariceanu considera ca statul roman a fost inselat, pentru ca a incasat – prin taxa de mediu – mai putini bani pentru masini care polueaza mai mult. „Cred ca statul roman trebuie sa actioneze, asa cum fac si celelalte tari, de exemplu Belgia s-a constituit parte civila impotriva Volkswagen, in Spania guvernul a hotarat sa penalizeze cu 1.000 de euro cosntructorul pentru fiecare masina vanduta”, a aratatCalin Popescu Tariceanu.
Declaratiile intervin in conditiile in care au aparut si primele cifre referitoare la efectele scandalului Dieselgate in Romania. Conform unor surse, peste 100.000 de masini produse de grupul Volkswagen, dotate cu softuri care pacalesc testele de mediu, au ajuns in Romania. In total, cinci milioane de masini Volkswagen din toata lumea, inclusiv din Romania, vor fi rechemate in service.
Peste 100.000 de masini Volkswagen cu probleme, care au fost vandute in Romania, ar putea fi rechemate in service in perioada urmatoare, sustin surse din domeniul auto.
Saptamana trecuta, RAR a anuntat ca verifica daca pe masinile pentru care a acordat constructorilor certificate de omologare privind emisiile poluante exista dispozitive de manipulare a emisiilor si a cerut reprezentantei Volkswagen in Romania o lista cu tipurile de vehicule pentru care s-au folosit astfel de dispozitive.
„Conducerea Registrului Auto Roman a contactat conducerea reprezentantei grupului Volkswagen in Romania si a cerut transmiterea, in cel mai scurt timp, a listei tipurilor de vehicule ale marcilor care apartin Grupului Volkswagen, pentru care s-au folosit astfel de dispozitive sau tehnici, precum si actualizarea listei tipurilor de vehicule, pe masura ce aceste informatii vor fi comunicate de catre constructor/autoritatea de omologare responsabila”, arata RAR intr-un comunicat.
Potrivit acestuia, pentru certificatele de omologare acordate de RAR referitoare la emisiile poluante, Registrul Auto Roman a contactat titularii acestor certificate si a lansat o actiune de verificare, referitoare la probabilitatea existentei pe vehiculele fabricate pana acum a unor dispozitive de manipulare a emisiilor poluante.
„Actiunile RAR se vor adresa exclusiv constructorilor de autovehicule sau reprezentantilor autorizati ai acestora, nicidecum persoanelor fizice (…) Mentionam ca RAR nu a acordat niciun certificat de conformitate pentru niciun autovehicul echipat cu motor diesel”, informa vineri institutia.
Masurile au fost luate in urma solicitarii Comisiei Europene referitoare la efectuarea unor verificari de catre toate statele membre cu privire la probabilitatea folosirii dispozitivelor de manipulare a emisiilor poluante, de catre producatorii ce comercializeaza in Europa autovehicule omologate de tip.
Scandalul emisiilor poluante a izbucnit dupa ce Agentia americana pentru Protectia Mediului (EPA) a acuzat VW in aceasta luna ca a instalat sisteme electronice speciale pe unele autoturisme diesel pentru a evita standardele federale din SUA in materie de emisii, expunand cetateni americani la gaze poluante.
Potrivit autoritatilor americane, 482.000 de autoturisme cu motoare diesel au incalcat standardele federale americane privind emisiile de dioxid de carbon: modelul de Volkswagen Jetta din perioada 2009-2014, modelele Beetle si Golf, precum si modelul Volkswagen Passat din 2014-2015 si modelul Audi A3. Grupul Volkswagen a recunoscut instalarea dispozitivului electronic care induce in eroare sistemele de masurare a noxelor.
Saptamana trecuta, Guvernul de la Berlin a cerut constructorilor de automobile informatii tehnice suplimentare pentru a se putea verifica daca in Germania sau in Europa exista probleme privind respectarea normelor de poluare, in contextul scandalului in care este implicat grupul auto Volkswagen in Statele Unite. Oficiali din Germania si Franta au cerut la randul lor ca investigatiile referitoare la manipularea de catre Volkswagen a testelor pentru emisiile poluante ale vehiculelor diesel sa fie extinse la nivelul intregii industrii auto.
Volkswagen intentioneaza sa aloce 6,5 miliarde de euro in trimestrul trei pentru acoperirea costurilor remedierii neregulilor legate de emisiile poluante ale motoarelor diesel instalate pe 11 milioane de vehicule la nivel mondial, in conditiile in care scandalul declansat in SUA se extinde.
Grupul va rechema pana la 11 milioane de vehicule diesel implicate in scandalul emisiilor, pentru a se asigura ca motoarele acestora respecta standardele referitoare la nivelul noxelor.
Intre timp, scandalul se extinde si la alte marci ale grupului VW. Aproximativ 1,2 milioane de vehicule Skoda echipate cu motoare pe motorina, din intreaga lume, au dispozitive de manipulare a emisiilor, ca si 2,1 milioane de automobile Audi si 700.000 de automobile Seat.
Sursa: Mediafax